2021-10-10, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja det är ju en vanlig plaststötfångare alltså inte mycket till stötfångare, hur bilen ser ut bakom med balkar och så bakom stötfångaren det vet jag inte. Men det är definitivt inte en klent byggd bil, med starkare komponenter närmare kupén. Många av dessa har till och med en insvetsad störtbur av stål i innertaket. Det gör att bilen kan slå runt utan att kupén trycks in och skrynklas ihop.

Dessa nya stötfångare brukar vara av den nyare "mjuka typen" som ska minska skadorna vid påkörning av en oskyddad fotgängare, eller cyklist. och inte slå av vadbenen så lätt.

Sedan hastigheten, gissar vi att Range Rovern höll 160 km/tim men lyckats sakta ner till 100 och möter en lastbil som kör lagliga sina 80 km/tim vilket den får om den har släpet påkopplat. 90 km/tim om det är utan släp. Så då är deras relativa hastighet 180 km/tim, och eftersom lastbilen är så tung så är det som att smälla rakt in i en bergvägg.
Man dör ögonblickligen. Krockkrafterna är för stora så att de inre organen i kroppen mosas sönder trots kraftiga säkerhetsbälten.
Även prinsessan Diana dödades i huvudsak av krosskador i bröstkorgen och buken av den våldsamma krocken, men åtföljd sv stor blodförlust.
En sådan smäll klarar man inte en med en bepansrad bil, annat än att den skulle sett ut som en stridsvagn.

Men dessa bilar kör regelmässigt på Autobahn i Tyskland säkert i 200-250 km/tim och mera, och har i regel extremt tåliga däck som tål racerkörning. Och sådana däck används i tävlingssammanhang. Finns många fartdårar i Tyskland och därför finns också dessa svinddyra racingdäck med extraförstärkt kord (en slags stödjevävnad i däck), till många superbilar.
En punktering i hög fart brukar bara innebära att man kanar ut i diket, men kommer helskinnad därifrån, trots den höga farten.

För att väga över 4 ton, så ska de vara förvånansvärt lättkörda, och på grund av att de är säkerhetsombyggda de också är rätt så tysta invändigt, man märker knappt farten, som förare.Turbon laddar nog så pass bra att den axxar fort trots tyngden.
Men de har en del speciella egenskaper, de har högre markfrigång än motsvarande supersportbilar. Och kan förstås skada underredena rätt illa om de kör på tex en vägbula i hög fart. De skulle snarare hellre ha högre markfrigång typ som vissa ambulansmodeller. De har ändå ingen nytta av låg markfrigång, de förefaller vara tillräckligt stabila ändå mot dåligt väggrepp och risk för vältning.

Nja, nu är jag den som har argumenterat lite som du i denna tråd men riktigt så enkelt är det inte.
Däcken är absolut inte vanliga högfartsdäck. Och absolut inte R däck (som jag haft på några av mina bilar och är svanhala i halka så det vill man inte ha.
Det är inte ens RFT däck som också finns klassade för höga hastigheter.
Detta är specialdäck med en inre kärna (i kevlar tror jag) som tar över vid punktering.
Självklart klarar även dessa däck höga hastigheter och tunga belastningar men de har inte samma grepp som sport eller r däck.

Sen har den en förvånansvärt klen motor i 2016 modellen. V6 på 340 hk. Med 4,5 ton är det ingen fartraket i sig. Rent teoretiskt 200+ men accet är uselt med dåligt vrid. Oklart om 2016 modellen har fartspärr. Men troligen har den det. Fr o m 2019 har den V8 på 375 och fartspärr vid 200. Bättre vrid.

Bilen i sig är byggd från grunden med helt andra komponenter än standard RR. Hela mittdelen är en stålbur som ska tåla 15 kg TNT från sidan och två handgranater underifrån. De extra 1,5-2 tonen sitter där och troligen även i och under framvagnen (stålplatta som lär gå under hela bilen ända upp i fronten för att kunna ramma ganska kraftiga hinder. ) så du behöver inte vara orolig för vägbulor
Framrutan tål höghastighets 7,62 ammo.

Den extra vikten är alltså fördelad i mitten av bilen vilket rimligen ger en högre tyngdpunkt. Detta har LR kompenserat genom modifierad luftfjädring. Redan som standard sänks den på motorväg men troligen har de både betydligt kraftigare luftbälgar och dessutom styvat upp fjädringen rejält och sett till att den är så låg som möjligt i höga hastigheter. Luftfjädring kan i princip byggas för hur höga vikter som helst.
Bilen har individuell hjulupphängning och fyrhjulsdrift med 300 ms ingrepp mellan hjulen och diffbromsarna. Således inte i närheten av rambyggda bilar med stela axlar som Landcruiiser, Defender, G-klass, Nissan Patrol etc.

Men fysiken går inte att ändra på.
Så en tung bil med hög tyngdpunkt är fortfarande sämre än motsvarande standardbil såklart.

Men att den ändå blir mosad tillsammans med lastbilen är inte konstigt med summan av hastigheter och vikter som du skriver
Citera
2021-10-10, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Prova själv på en 10-12 meters bred vägbana i 100 km/h. Finns en anledning takboxar bara får lastas med minimalt bagage. Denna RR var klart i samma prekära viktkombo med armering i fönster och tak. Tyngden på fel del av bilen.

Han kan iofs försökt undkomma genom braka igenom mittvajrarna och tänkt sig hamna i norrgående dike. Men långtradaren kom i vägen.

Tack för ditt svar men jag väntar på HRT som har erfarenhet av skyddsverksamhet och eskortkörning i högriskområden och kan svara utifrån det perspektivet.

Därmed inte sagt att jag avvisar det alternativ du anvisar. Resultatet kan bli det samma.

Men utifrån denna skiss (se nedan) så skulle föraren först gå åt höger sedan åt vänster följt av en en 90 graders "sväng" över på norrgående vägbana.

(FB) Lars Vilks död, olycka eller mord?
Min (Rich-broke) teori har säkert otaliga brister men tillsvidare så väljer jag att hålla den som högst trolig. Se skiss i länk.
http://imgur.com/gallery/Mt5TDuJ

Rich-broke har ett "lastbils- perspektiv" och den erfarenheten så att kombinera dessa två perspektiv ger ett bättre bedömningsunderlag.
Citera
2021-10-10, 10:01
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baraskojaren
Varför brann det så onaturligt länge (tror jag) med en så otrolig hetta så allt verkar ha smält?
Var lastbilen lastad med lithiumbatterier istället för rockwool?

Trailern kan innehålla precis vad som helst, inte nödvändigtvis isolering.
Citera
2021-10-10, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis!

Det är en Cat 375, jag skrev det bara för att det är enorm kraft i en sådan maskin.
Men inte lossnade hytten för det.
Så det behövs något mer kraftfullt för att slå loss en hutt.

Det är troligtvis så att vi aldrig får veta sanningen
platsen är sanerad och alla bevis borta.
Något som är ganska typiskt när myndigheter är inblandade.

Rullkragen

Någon borde ta på sig attentatet. Kan det ha skett utan att det nått svenska medier? Även om det var en olycka ( vilket inte jag tror) så är det här väl en möjlighet att samla poäng för div. organisationer?
Citera
2021-10-10, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baraskojaren
Läste nånstans i ett pamerikanskt forum om fallet att polisen hade hittat däckrester innan kollisionen.
Vet inte om det stått i svensk media.
Det ligger däckrester lite varstanns utmed vägarna.
Dom borde kunna analysera dessa mot motsvarande nya däck på bilen.
Citera
2021-10-10, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Titta på videos, på youtube, på älgtest. Du kan välta en betydligt stabilare
bil vid hastigheter under 70 km/h

BilTv med Perstad Trafikmagasinet Classic LIVSFARLIGA MERCAN
https://www.youtube.com/watch?v=dIx-vbNwnhE

The new Toyota Hilux 2016 fails moose test
https://www.youtube.com/watch?v=xoHbn8-ROiQ

Nu välte ju inte denna bil i (troligen) betydligt högre hastighet.

Perstad var ett tag sen va?

Hilux är en tvärtomkonstruktion mot RR. Rambyggd normalt bakhjulsdriven med stela axlar. garanterat dålig väghållning rent generellt.

RR med individuell hjulupphängning, automatisk fyrhjulsdrivning med uppstyvad intelligent luftfjädring gör att den kränger minimalt i jämförelse. Sentinel är visserligen sämre än en Vouge men fortafarande betydligt bättre än en Hilux.

Det är som att jämföra en mopedbil med en modern personbil.
Citera
2021-10-10, 10:06
Medlem
I expressen funderar experter vad som hände..
Dom pratar om allt möjligt om orsaken men inte ett ord om varför bilen körde så fort..inte ett ord om varför följebilen kom fram först efter 4 minuter..skumt.
Citera
2021-10-10, 10:10
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Nu välte ju inte denna bil i (troligen) betydligt högre hastighet.

Perstad var ett tag sen va?

Hilux är en tvärtomkonstruktion mot RR. Rambyggd normalt bakhjulsdriven med stela axlar. garanterat dålig väghållning rent generellt.

RR med individuell hjulupphängning, automatisk fyrhjulsdrivning med uppstyvad intelligent luftfjädring gör att den kränger minimalt i jämförelse. Sentinel är visserligen sämre än en Vouge men fortafarande betydligt bättre än en Hilux.

Det är som att jämföra en mopedbil med en modern personbil.

Frågan vi aldrig kommer få svar på är om stabiliseringssystemet var aktiverat el. avslaget.

På säkerhetsbilar så måste det vara avslaget om du skall kunna göra "james bond" manövrar.

Gissar på att du aldrig höghastighets kanat med en bil utan stab. system någon gång.......
Senast redigerad av shoottheelks 2021-10-10 kl. 10:13.
Citera
2021-10-10, 10:13
Medlem
shoottheelkss avatar
-
Citera
2021-10-10, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack för ditt svar men jag väntar på HRT som har erfarenhet av skyddsverksamhet och eskortkörning i högriskområden och kan svara utifrån det perspektivet.

Därmed inte sagt att jag avvisar det alternativ du anvisar. Resultatet kan bli det samma.

Men utifrån denna skiss (se nedan) så skulle föraren först gå åt höger sedan åt vänster följt av en en 90 graders "sväng" över på norrgående vägbana.

(FB) Lars Vilks död, olycka eller mord?
Min (Rich-broke) teori har säkert otaliga brister men tillsvidare så väljer jag att hålla den som högst trolig. Se skiss i länk.
http://imgur.com/gallery/Mt5TDuJ

Rich-broke har ett "lastbils- perspektiv" och den erfarenheten så att kombinera dessa två perspektiv ger ett bättre bedömningsunderlag.

Någon 90 graders sväng har det aldrig varit fråga om. Nytagna videos och bilder visar på uppskattningsvis 30 graders vinkel kanske något mer. Från början trodde jag också att det var mer än45 grader vilket skulle kunna tyda på försök till U sväng. Det kan fortfarande vara så men det är fysiskt omöjligt att lyckas med. 11+11 m vägbana + mittremsa räcker inte i den farten.
Alla blir lurade av bilder med teleobjektiv som förvränger vinklar och avstånd.

Men visst går spåren ut åt höger innan sladden över mitten.
Citera
2021-10-10, 10:18
Medlem
Citat:
-

Om du svara mig så Jo det har jag.

Både med olika nivåer på stabilitetssystem samt helt avslagna. Går inte att köra snabbt på bana annars.T o m med avslagen ABS under avancerad förarutbildning.
Inga stora problem att kontrollera även tunga (i mitt fall 3 ton) högbyggda bilar i 200 på bana med 180 graders kurva i slutet på rakan med avslaget system.

Och du kan ha rätt i att stabilitetssytemen kan vara avslagna i denna bil. Men den klarar lätt avancerade manövrar oavsett.
Citera
2021-10-10, 10:20
Medlem
Citat:
-

Editerade du bort inlägget
Jag tyckte det var en rimlig fråga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto