2021-10-10, 00:41
Medlem
Joakwims avatar
Jag håller mig, enligt mig själv, alltid till topic och tramsar bara med måtta i forumdelar där detta hör till jargongen. Detta till trots så har jag noterat att flera av mina inlägg efter sommaren tagits bort utan förvarning eller motivering. Regel 0.03 tillåter detta:
0.03. Trams och off-topic

Inlägg som är off-topic eller trams kan raderas utan förvarning och motivering.
Enligt "Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator" så ska man klaga direkt till moderatorn eller starta en tråd där man presenterar diskussionen med moderatorn.

Det går förstås inte att klaga till moderatorn om moderatorn bedömt att jag brutit mot 0.03, eftersom att jag inte vet vilken moderator som tagit bort inlägget.

Hur gör jag för att klaga när en moderator tagit bort inlägg som enl. moderatorn brutit mot 0.03?
2021-10-10, 00:46
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Jag håller mig, enligt mig själv, alltid till topic och tramsar bara med måtta i forumdelar där detta hör till jargongen. Detta till trots så har jag noterat att flera av mina inlägg efter sommaren tagits bort utan förvarning eller motivering. Regel 0.03 tillåter detta:

Enligt "Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator" så ska man klaga direkt till moderatorn eller starta en tråd där man presenterar diskussionen med moderatorn.

Det går förstås inte att klaga till moderatorn om moderatorn bedömt att jag brutit mot 0.03, eftersom att jag inte vet vilken moderator som tagit bort inlägget.

Hur gör jag för att klaga när en moderator tagit bort inlägg som enl. moderatorn brutit mot 0.03?

Eftersom alla moderatorer ser vad alla andra moderatorer gör kan du fråga vem som helst om vilken moderator som tagit bort inlägget. Sedan följer du rutinerna.
2021-10-10, 00:47
Medlem
Citat:

Tror det kan vara bra att följa reglerna och rutiner kring att klaga på en moderator. Förstår att det är svårt att nämna vilken som tog bort din kommentar. Men ta gärna med vilka trådar som det gäller. Även om du fick varningar och vem som utfärdade den. All information du kan ge kan ge oss andra en bättre möjlighet att diskutera det. Sen oavsett det är det admin och moderatorer som styr.
2021-10-10, 00:57
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Eftersom alla moderatorer ser vad alla andra moderatorer gör kan du fråga vem som helst om vilken moderator som tagit bort inlägget. Sedan följer du rutinerna.
Ok, detta svarar på frågan. Tack!

Moderator får gärna bekräfta att det är såhär man ska göra & låsa tråd.
2021-10-10, 01:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:

För det första så har du inte fått någon varning, inlägg kan raderas utan varning.

För det andra, när varning delas ut så skickas även ett pm ut där namnet på den aktuella moderatorn finns med

För det tredje, vill du veta vem som raderat ett inlägg utan varning så kan du skicka pm till en moderator i det aktuella forumet, vilka som är moderatorer står högst upp när du är i forumvyn.
2021-10-10, 01:26
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
För det första så har du inte fått någon varning, inlägg kan raderas utan varning.

För det andra, när varning delas ut så skickas även ett pm ut där namnet på den aktuella moderatorn finns med

För det tredje, vill du veta vem som raderat ett inlägg utan varning så kan du skicka pm till en moderator i det aktuella forumet, vilka som är moderatorer står högst upp när du är i forumvyn.
Varför gör de på detta viset?
Plockar bort inlägg utan anledning och utan att informera?

Precis som att vissas ord är värda mer än andras.
2021-10-10, 04:47
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Varför gör de på detta viset?
Plockar bort inlägg utan anledning och utan att informera?

Precis som att vissas ord är värda mer än andras.

Det är inte utan anledning och det finns förklarat i FAQ:

Citat:
Q: En del av mina inlägg försvinner spårlöst. Vad är det som händer?
A: Moderatorerna rensar hela tiden bort inlägg som är utanför trådens ämne. Detta är inte något som användarna alltid informeras om då det handlar om väldigt många inlägg varje dag. Har ditt inlägg försvunnit så är det enklast att kontakta en moderator i berört forum och fråga vad som hänt. Att skicka PM till varje användare som får inlägg bortplockade är inte aktuellt då detta skulle ta ofantligt mycket tid i anspråk. Även trådar kan försvinna helt, alltså inte hamna i Papperskorgen. Det beror oftast på att trådstarten bryter mot en 1.xx-regel. Alla moderatorer har möjlighet att se vilka åtgärder som gjorts av moderatorer i en tråd.
2021-10-10, 09:25
Medlem
najass avatar
Citat:

Man gör som det står synnerligen tydligt i de instruktioner du själv länkar till:

Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Är du missnöjd med ett beslut, undrar över en modereringsåtgärd eller har synpunkter på hur en moderator agerat så följ dessa steg:

1. Kontakta först den aktuella moderatorn via PM (personligt meddelande) - klicka på moderatorns användarnamn och välj "skicka ett privat meddelande". Oftast kan problemet lösas på detta sätt. Ge moderatorn tid att svara innan du går vidare, minst ett dygn (24 timmar). Om du inte vet vilken moderator som genomförde åtgärden (vid radering av inlägg) så kan du PM:a valfri moderator i forumdelen. Vilka som modererar syns på första sidan i delforumet. Observera att syftet är diskussion, inte bara att slänga iväg ett PM.

2. Skulle detta inte fungera, dvs att du har diskuterat med moderatorn men inte kommer längre, eller att moderatorn inte svarat på ett dygn så starta en tråd i delforumet (FB) Klagomål och kritik. Följ följande mall:

a) specificera vad du är missnöjd med redan i rubriken
b) förklara i trådstarten bakgrunden och på vilket sätt du anser moderatoråtgärden var felaktig
c) inkludera PM-konversationen med moderatorn
d) inkludera eventuella länkar (om möjligt)

Det går också att vända sig direkt till en admin med klagomål. Admins hittar du i länken "Moderatorer" längst ner på sidan, till höger. I den länken finns alla moderatorer i bokstavsordning och sist även admins.

admin4
2021-10-10, 10:02
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Det är inte utan anledning och det finns förklarat i FAQ:
Ja, okej men varför?
Det kunde enkelt införas en funktion där användarna själva kunde välja att dölja inlägg.

Massvis av inlägg tas dagligen bort på felaktig grund då moderatorerna saknar relevant utbildning och kompetens för att avgöra innehållet.

Då OT är en bedömningsfråga.

Är det olagligheter eller reklam är det en annan sak, detta kan lättare bedömas.

Så vad är anledningen, är det för att spara serverplats?
2021-10-10, 10:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ja, okej men varför?
Det kunde enkelt införas en funktion där användarna själva kunde välja att dölja inlägg.

Massvis av inlägg tas dagligen bort på felaktig grund då moderatorerna saknar relevant utbildning och kompetens för att avgöra innehållet.

Då OT är en bedömningsfråga.

Är det olagligheter eller reklam är det en annan sak, detta kan lättare bedömas.

Så vad är anledningen, är det för att spara serverplats?

Det är för att främja "yttrandefrihet på riktigt". Diskussionerna i trådarna ska inte störas av ovidkommande saker. Ditt förslag om att användare själva skulle dölja inlägg skulle ju strida totalt mot "yttrandefrihet på riktigt".

Ja, OT är en bedömningsfråga och admin har utsett vissa användare till moderatorer som denne bedömt kunna tolka regelverket på ett korrekt sätt.
2021-10-10, 10:12
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Det är för att främja "yttrandefrihet på riktigt". Diskussionerna i trådarna ska inte störas av ovidkommande saker. Ditt förslag om att användare själva skulle dölja inlägg skulle ju strida totalt mot "yttrandefrihet på riktigt".

Ja, OT är en bedömningsfråga och admin har utsett vissa användare till moderatorer som denne bedömt kunna tolka regelverket på ett korrekt sätt.
Lägg upp de 100 senaste så får vi granska ifall de verkligen är korrekt borttagna.

Skulle tro att 30-40% faktiskt var mycket viktiga. Och nu får användaren aldrig reda på detta.
2021-10-10, 11:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Lägg upp de 100 senaste så får vi granska ifall de verkligen är korrekt borttagna.

Skulle tro att 30-40% faktiskt var mycket viktiga. Och nu får användaren aldrig reda på detta.

Varje användare kan ifrågasätta varje raderat inlägg enligt riktlinjerna.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in