Citat:
Ursprungligen postat av
Q.Andersson
Lite hårklyveri kanske. Men läs ”attack” då
Och jag tänker på de med dödlig utgång, inte tårta i ansiktet.
Och ja, självklart går det att döda en skyddsperson tämligen enkelt om man är målmedveten. Det är svårt att skydda sig mot en självmordsbombare som kommer för nära.
Men nu var jag alltså intresserad av att veta om någon med livvaktsskydd har mist livet i Sverige.
Jag är relativt övertygad om att detta var en olycka. Men om det var en attack/ett angrepp/attentat så lär det vara det första i Sverige där skyddspersonen dör. Om
ingen vet något tidigare fall? Med andra ord är sådana attacker (med avsikt att döda) sällsynta
Javisst var det hårklyveri från min sida, absolut.
Fast jag ville tydligt exemplifiera att det där "skyddet" som ett statsråd (Ringholm), en statschef (HKH Konungen) och en partiledare (Åkesson) varit utrustade med, det skyddet inte alls förslog särskilt långt.
Du nämner självmordsbombare. Det är ett dumt exempel, för en sådan behöver ju inte ens vara i närheten av sitt mål för att "lyckas".
Jag ville, visserligen nära offt, belysa att personskyddet
inte är fullödigt professionellt. Det är inga supergorillor som på en nanosekund kan uppfatta och processa ett skeende. De har alltså gång efter annan brustit I uppmärksamhet och tolkning av situationen nära det objekt de var satta att skydda.
Kanske samma sak i denna bil? Skyddet brast?
Inte heller jag tror på en attack, utan olyckan är gissningsvis ett resultat av ett handhavandefel.