2021-10-09, 23:40
Medlem
Hjullager sjurit? Fast det tvär skär ju inte utan att föraren känt det isf någon sekund alt någon mil när det börjar låta. Borde rimligtvis varit ett bromsspår rakt fram en bit..

Styrled brustit? Känns otroligt på en nybesiktad bil av ny årsmodell med en bil med kvalitet...

Bärarm brustit? Mindre troligt då den är rejäj

Alla tre sakerna skulle förklara ett haveri men ingen känns trolig. I så fall hjullageret
Citera
2021-10-10, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Nej nej nej - det aktuella räcket är ett leksaksräcke som sitter på fel höjd och därtill på helt fel plats. Det är direkt olämpligt att använda ett vajerräcke i ett sådant sammanhang.

Det är verkligen bara avsett för personbilar som knappt ens finns länge - fordon med en totalvikt om 1500 kg.

Det är en sjuttiotalsstandard som borde varit uppdaterad för decennier sedan. Idag är det svårt att hitta personbilar bland storsäljarna som ens har 1500 kg som tjänstevikt.

Denna typen av räcken förvärrar utgången av olyckor för både motorcyklister och den tunga trafiken, försenar räddningsinsatser för alla trafikanter och dödar räddningspersonal.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://rib.msb.se/Filer/pdf/28369.pdf&ved=2ahUKEwjVvOqw_bzzAhWslYsKHSPJDOMQFno ECAgQAQ&usg=AOvVaw0IPtS4lOVvLRF2RqF3Gbaf&cshid=163 3770527306

Navföljarhöjden är fel på platsen där Vilks dog - allt är fel med räcket.
Ett korrekt utformat räcke, korrekt uppsatt och korrekt underhållet hade kunnat rädda liv även om föraren förlorat kontrollen initialt.

Nu blev det som det alltför blir i Sverige på grund av en föråldrad och otillräcklig räckesstandard - folk dog tack vare räcket, istället för trots räcket.

40 ton säger du.
Ha ha ha!

Men skrattet fastnar i halsen.
Du nämner 40 ton som det vore en respektabel siffra, men vägen trafikeras som standard av fordon med 64 tons totalvikt, och på BK4-klassade sträckor tillåts 74 tons totalvikt.

Var är räckena som skall separera den trafiken från personbilarna?

Mitt kära troll. Sluta sprid osanningar och gör det genast.

Detta räcke har exakt samma funktion som balk eller rörräcken som finns i Sverige, monterade på samma höjd och med samma prestanda.

Om en motorcyklist går omkull går det illa av den enkla anledningen att skyddsnivå hos vederbörande är låg.

Vad kör du helst in i? Ett träd, räckesstolpar eller ett mötande fordon? SMC har varit väldigt tydliga med att de är positiva till mitträcken. Mycket få räcken i Sverige är dimensionerade för tyngre fordon och det är ett medvetet val.

Det är en direkt och förbannad lögn att detta räcke dödar räddningspersonal. Tvärtom slipper de rycka ut på dödsolyckor vilket för de flesta är en hyggligt bra sak.

Inte ens betongbarriärer är dimensionerade för påkörning av lastbilar.
Citera
2021-10-10, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulniklas
Fast al-qaida har väl inte befogenheter att utfärda fatwor utan kan väl bara komma med hot eller uppmaningar om våld?

Europas fatwaråd kom med en fatwa det året där man slog fast att våld inte var vägen att gå.
Struntprat. Fatwa har finnits mot Vilks hela tiden, under alla år, bara det att media inte fattat detta, och att vissa muslimer, imamer, "fatwaråd" och dylikt inte sagt sanningen om den ongoing fatwan alla år...

Dom har eller hade visst befogenheter, befogenheter att utfärda en fatwa, en dödsdom.

"Europas fatwaråd" har ingen total islamsk legitimitet. Fråga riktiga muslimer i mellanöstern få du höra...
Citera
2021-10-10, 06:35
Medlem
Soterns avatar
Borde det inte synas något spår i asfalten om det varit en däckexplosion?
Citera
2021-10-10, 06:41
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Borde det inte synas något spår i asfalten om det varit en däckexplosion?

Däcksrester återfanns. Men, ett däck som exploderar ger inga märken i asfalten.. Om det inte suttit en bomb inne i fälgen eller hjulhuset.

Utredningen lär ta tid.
Citera
2021-10-10, 06:44
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Däcksrester återfanns. Men, ett däck som exploderar ger inga märken i asfalten.. Om det inte suttit en bomb inne i fälgen eller hjulhuset.

Utredningen lär ta tid.

Okej, jag trodde att själva explosionen kanske gav ett märke i asfalten.

Men borde inte det däck som exploderat avge ett annat streck i asfalten än de övriga?
Senast redigerad av Sotern 2021-10-10 kl. 07:29.
Citera
2021-10-10, 07:32
Medlem
Citat:
Okej, jag trodde att själva explosionen kanske gav ett märke i asfalten.

Men borde inte det däck som exploderat avge ett annat streck i asfalten än de övriga?

Nix, det är bara luft som lämnar däcket och det ger inga spår
Citera
2021-10-10, 07:35
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Nix, det är bara luft som lämnar däcket och det ger inga spår

Nej, men jag tänker att ett kollapsat däck borde ge bredare däckspår, när de låses, än de som är intakta?
Citera
2021-10-10, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q.Andersson
Lite hårklyveri kanske. Men läs ”attack” då
Och jag tänker på de med dödlig utgång, inte tårta i ansiktet.

Och ja, självklart går det att döda en skyddsperson tämligen enkelt om man är målmedveten. Det är svårt att skydda sig mot en självmordsbombare som kommer för nära.
Men nu var jag alltså intresserad av att veta om någon med livvaktsskydd har mist livet i Sverige.

Jag är relativt övertygad om att detta var en olycka. Men om det var en attack/ett angrepp/attentat så lär det vara det första i Sverige där skyddspersonen dör. Om
ingen vet något tidigare fall? Med andra ord är sådana attacker (med avsikt att döda) sällsynta
Javisst var det hårklyveri från min sida, absolut.
Fast jag ville tydligt exemplifiera att det där "skyddet" som ett statsråd (Ringholm), en statschef (HKH Konungen) och en partiledare (Åkesson) varit utrustade med, det skyddet inte alls förslog särskilt långt.

Du nämner självmordsbombare. Det är ett dumt exempel, för en sådan behöver ju inte ens vara i närheten av sitt mål för att "lyckas".

Jag ville, visserligen nära offt, belysa att personskyddet inte är fullödigt professionellt. Det är inga supergorillor som på en nanosekund kan uppfatta och processa ett skeende. De har alltså gång efter annan brustit I uppmärksamhet och tolkning av situationen nära det objekt de var satta att skydda.

Kanske samma sak i denna bil? Skyddet brast?
Inte heller jag tror på en attack, utan olyckan är gissningsvis ett resultat av ett handhavandefel.
Citera
2021-10-10, 09:16
Medlem
Citat:
Nej, men jag tänker att ett kollapsat däck borde ge bredare däckspår, när de låses, än de som är intakta?

Tvärtom. För det första är det ABS på bilen vilket generellt ger svaga bromsspår då däcken låser upp endast mycket kort tid innan ABS släpper igen. De ger mer spår under sväng eftersom ABS då prioriterar styrning och antisladd (som bromsar olika hjul individuellt) maximalt.

Men det kollapsade däcket i detta fall har en inre kärna till skillnad från vanliga runflatdäck som enbart har förstärkta däcksidor.

Så det är liksom inte helt kollapsat om inte också den punteringsfria kärnan också trasas sönder.

Men den kärnan har rimligen inte samma goda friktion mot underlaget som de tre däck med hel slitbana.
Så de borde inte ge mycket spår alls
Citera
2021-10-10, 10:07
Medlem
Q.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Javisst var det hårklyveri från min sida, absolut.
Fast jag ville tydligt exemplifiera att det där "skyddet" som ett statsråd (Ringholm), en statschef (HKH Konungen) och en partiledare (Åkesson) varit utrustade med, det skyddet inte alls förslog särskilt långt.

Du nämner självmordsbombare. Det är ett dumt exempel, för en sådan behöver ju inte ens vara i närheten av sitt mål för att "lyckas".

Jag ville, visserligen nära offt, belysa att personskyddet inte är fullödigt professionellt. Det är inga supergorillor som på en nanosekund kan uppfatta och processa ett skeende. De har alltså gång efter annan brustit I uppmärksamhet och tolkning av situationen nära det objekt de var satta att skydda.

Kanske samma sak i denna bil? Skyddet brast?
Inte heller jag tror på en attack, utan olyckan är gissningsvis ett resultat av ett handhavandefel.

Det kanske var ett dumt exempel av mig, men då är det lika dumt av dig att snöa in på helt fel saker när jag (enligt mig själv) ställde en mycket enkel fråga huruvida någon skyddsperson med livvakter blivit dödad i Sverige? Det var inte en diskussion om hur bra livvakter är, eller vilka andra attacker skyddspersoner råkat ut för. Du verkar vara mer intresserad av frågan om livvakternas kompetens i allmänhet, och jag har i typ 10 inlägg nu bara ställt frågan om någon blivit dödad. Men varje gång kommer någon ny och besvarar helt andra frågor som jag inte ens ställt.

Off topic i ”min” tråd:
Vi är helt överens om att livvakter inte är superhjältar som aldrig gör fel. Vissa här tror omöjligvis på en olycka eftersom livvakterna var utbildade och erfarna förare och allt sånt. Men så länge det finns människor inblandade så är den mänskliga faktorn med och påverkar.
Senast redigerad av Q.Andersson 2021-10-10 kl. 10:16.
Citera
2021-10-10, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Hastighetsuppgiften kom från en kille som såg bilen komma mot honom. Ändå lyckas 160 km/t få fäste. Ibland undrar man...

Ja där ser man det borde ju gått att få betydligt säkrare uppgifter på den punkten med
tanke på att det tydligen fanns en följebil också .
Typiskt pressen att ta någon lösryckt siffra för att skapa dramatik istället för att ta reda på fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in