2021-10-09, 22:00
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Hvor er ett tau på svensk?
Tau = "tåg", som i "tågvirke" ombord på ett fartyg, dvs "rep".
Citera
2021-10-09, 22:07
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Du har garanterat lastat fler containrar än de flesta som skriver här, men...
den typen av anekdotisk bevisföring, fungerar lite sämre när man läser detta:
”On any day, between 5 million and 6 million containers are on the high seas,
carrying everything from potato chips to refrigerators.”

Många containrar, inklusive dina kanske skulle sjunka, men bland folk som seglar har det varit en potential hazard i årtionden.
Här en artikel från 2017 i Yachting World. Och Puffe, kolla stycket om reefers, alltså isolerade kylkontainers. Där har du din frigolit.

”Almost all containers that go overboard will sink – eventually.

'They could sink within days, or they could be several months still afloat, it depends on the type,' comments Solent University’s Jonathan Ridley.
All have doors with rubber seals and when their rubber seals start to break down you’re going to get water in. The containers’ major structure is in their corners – the side panels have a minimum thickness of 1.6mm, which is not a lot for steel.

(...)

Refrigerated containers, known as ‘reefers’, are tightly sealed, insulated units used to transport perishable food, and are likely to float for months.
Meanwhile, if the door seals are unbroken, containers carrying light, high value cargo such as smartphones, each wrapped in protective layers of Styrofoam and inflatable packaging, could potentially float indefinitely.

(...)

“But it could be just a couple of inches above the surface, and if it’s filled with the right amount of polystyrene, it could stay there forever. “

https://www.yachtingworld.com/news/could-a-floating-shipping-container-sink-your-yacht-is-the-danger-to-sailors-real-or-imagined-107508
- - - -

CNN har en artikel från 2014 som sammanfattar hela grejen ganska väl, sedan Svendborg Maersk tappat 500 containrar i sjön
(hon har ett TEU om 9 500 containrar):
”The Through Transport Club, which insures 15 of the top 20 container lines, has put the loss at fewer than 2,000 containers a year. But other industry sources say the number may be as high as 10,000. That would still represent far less than 1% of the containers traversing the world's oceans. Maersk, one of the world's largest lines, says that its highest annual loss in the last decade was 59 containers.
But the hazard is still real enough. In recent years, several small vessels have reported damage after hitting semi-submerged containers. During his solo voyage around the world, American sailor Paul Lutus wrote that "one night in the Indian Ocean, I hit a waterlogged shipping container that was too low in the water to show up on radar." His 31-foot boat was damaged but stayed afloat.”

https://edition.cnn.com/2014/02/21/world/container-ship-loses-containers/index.html

- - - -

Och finally; två amerikanska marinofficerare, som uttalar sig anonymt för AP,
säger detta - vilket ger visst stöd för container-teorin:
”The officials said it was not yet clear what object the sub had struck but that it was not another submarine. One official said it could have been a sunken vessel, a sunken container or other uncharted object.”

Two sailors aboard the Connecticut sustained moderate injuries and about nine others had minor injuries like scrapes and bruises, the officials said. All were treated aboard the sub.

https://apnews.com/article/business-6dcdb9ddce97dc76c967d00f978ed9ba
Vilket gör trådstarten än mer ofrivilligt komisk. Igen; det är en krigsmaskin för 30 miljarder spänn som krockat med något, vilket ger saken nyhetsvärde. Men några småblessyrer plus två som slog sig lite värre och en ubåt som tuffar till bas för egen maskin, utan att behöva assistans...
Kära Storm; möt Vattenglas.

Att jag uttrycker skepsis och varför jag är skeptisk är inte samma sak som att jag ger sken av bevis.
Jag är fortfarande skeptisk till förklaringen att de skulle ha krockat med en container även om det tydligen är möjligt.
Vad som helst kan ha hänt ubåten orkar inte fundera på teorier.
Citera
2021-10-09, 22:10
Medlem
AltaretRestess avatar
Den är väl ändå inte driven på kärnkraft? Nuclear attack submarine betyder väl endast att den är utrustad med kärnvapen?

För övrigt kan den ju lika gärna ha kolliderat med vadsomhelst. Låter ju rätt konstigt att attackera en ubåt genom att kollidera med den.
Citera
2021-10-09, 22:11
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Tja, så det var tittelen hans som var problemet? Ikke at du fant noe feil med fysikken.
Du skal ikke lete lenge for å finne tilsvarende.
https://www.sail-world.com/Australia/Floating-containers-%e2%80%93-a-hazard-to-boating/-35658?source=google.no

Ha en fin kveld.

Nja egentligen inte så intresserad av detta ämnet att jag orkade googla runt på teorier.
Bara det att artiklar utan källhänvisning är oftast samma sak som att läsa romaner, det hakade jag upp mig på.
Ha en trevlig kväll du med.
Citera
2021-10-09, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AltaretRestes
Den är väl ändå inte driven på kärnkraft? Nuclear attack submarine betyder väl endast att den är utrustad med kärnvapen?

För övrigt kan den ju lika gärna ha kolliderat med vadsomhelst. Låter ju rätt konstigt att attackera en ubåt genom att kollidera med den.

Haha, jo den är driven av en atomreaktor... så har det varit sedan 50-talet att "boomers" gått på kärnenergi.
Citera
2021-10-09, 22:18
Medlem
longbow4ys avatar
Och det leder till att om man skulle vilja placera ut avancerad lyssnarutrustning eller mina ser man till att den ser ut som en container.
Citera
2021-10-09, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Nja egentligen inte så intresserad av detta ämnet att jag orkade googla runt på teorier.
Bara det att artiklar utan källhänvisning är oftast samma sak som att läsa romaner, det hakade jag upp mig på.
Ha en trevlig kväll du med.

Tappade containrar som flyter runt till havs är iallafall ett stort problem för segelbåtar. Det förekommer en del kollisioner.
Dock så känns det ju orimligt i detta fallet. En tappad container bör rimligtvis antingen flyta vid ytan eller ligga på botten, vilket är de två ställena i vattenmassan som en atomubåt sällan befinner sig på.
Citera
2021-10-09, 22:58
Moderator
vfs avatar
Citat:

USA har inga dieseldrivna ubåtar, alla deras ubåtar drivs av kärnreaktorer.
Citera
2021-10-09, 23:50
Medlem
Citat:

Det brukar sammanfalla av strategiska skäl även om det inte finns något som hindrar någon kombination av framdrivning och bestyckning.
Citera
2021-10-10, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Och det leder till att om man skulle vilja placera ut avancerad lyssnarutrustning eller mina ser man till att den ser ut som en container.

Eller modifierar en iso-container till launcher för kryssningsmissiler. Ryssland har sådana.

För användning på (det som ser ut som det civila) fartygets däck naturligtvis, just denna är lika värdelös i vattnet som vilken annan container som helst.

(Men detta blev OT, ber om ursäkt)
Citera
2021-10-10, 00:09
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:

En ”attack submarine” är i USA en ubåt som inte är beväpnad med ballistiska kärnvapen.
Citera
2021-10-10, 01:18
Medlem
Lyssnade på någon kille på youtube som jobbat ombord på en ubåt och sa sig vara expert på området.

Val, container eller dylika väger för lite för att ubåten ska rycka till så du ramlar och slår dig.

Det tog kineserna flera dagar att få reda på saken. Så det är antagligen inget från dom som dom krockat med.

Civila båtar av den storleken brukar det märkas om något händer. Bakom varje båt står någon bakom som bryr sig.

Området är knepigt att navigera i för en smygande ubåt. Tydligen väldigt kuperat. Enkelt att krocka med uppstickande berg/kullar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in