Citat:
Ursprungligen postat av
Gavins-Friend
Har aldrig någonsin provat något psykedeliskt. Men lider av ångest och depression som ingen syntetisk medicin man får av läkarna hjälper emot. Så ska prova svamp (och kanske ketamin om inte svamp funkar)
Det jag hittat är psilocybe cubensis. Det man ska ha? Är 150mg per kapsel. Men är inte det mycket? Står att det ska vara för mikrodosering.
Vad kan jag förvänta mig för känslor i kroppen? Jag är sjukt känslig och tycker inte om att vara hög.
Grattis till att du hittat en effektiv väg framåt. Microdosering av psykedelia(särskilt svamp) är nog den bästa terapi man kan ge sig själv.
Några tips: Var noga med set/setting. Se till att ha en städad, trygg och trevlig miljö omkring dig när du tar din microdos. Se till att vara på uppsluppet humör. Ett milt träningspass i skogen innan för att få lite endorfinpåslag(”måbra”-hormon). Lyssna gärna på lite favoritmusik innan. Och ha en bra spellista på lager om du blir sugen att lyssna under trippen. Gärna lite klassisk musik också. Jag lyssnade på P2 under en hel tripp en gång, det var fantastiskt.
Ibland säger folk att man inte ska trippa själv som ovan, jag säger tvärtom - Trippa själv! Det kommer gå hur bra som helst om du har tänkt till rörande set/setting, dvs gott humör och städad/trevlig/trygg hemmiljö(om du nu tar det hemma).
Det viktigaste är kanske att våga släppa taget. De jobbiga upplevelser folk har kommer ofta av att de försöker ”styra” trippen. Svampen plockar fram det du behöver se, se det som en resa där tankarna(goda såväl som dåliga) bara är moln som sveper förbi, försök inte att haka på tankeströmmar och känslor. Gör heller inte motstånd. Säg JA till alla emotioner och tankar, goda såväl som obehagliga, låt dem passera genom dig friktionsfritt och du kommer få den bästa terapisessionen i ditt liv.
Slutligen, om du skulle noja under trippen att du gjort något skadligt med dig själv. Påminn dig då om att psykedelia är de mest harmlösa av alla substanser. Totalt ofarligt för kroppen och inte minsta beroendeframkallande. Påminn dig också om att du har microdoserat så du har verkligen ingenting att vara rädd för. Påminn dig också om att upplevelsen är tillfällig om du skulle behöva. Mycket handlar om att VÅGA vara(vila) i det högre medvetande-tillstånd man upplever under trippen.
En del obehagliga sanningar kan komma upp, men de är nödvändiga för personlig utveckling och för att få bukt med din ångestproblematik. Ännu mer omtumlande kommer nog de positiva upplevelserna vara, kanske upplever du för första gången hur mycket du älskar dig själv. Ren osjälvisk kärlek.
Undvik om möjligt att analysera eller skriva ner ”insikter” under trippen. Det har du tid med efteråt. Följ istället okritiskt med på resan. Och kom ihåg att alla känslor/upplevelser är övergående. Du ÄR ingen av dessa känslor. Om rädsla skulle komma upp under trippen, märk hur häftigt det är att notera att du inte ÄR rädslan. Försök vila i den, det är det inre motståndet mot de upplevelser som manifesterar sig, som kan upplevas som plågsamt, aldrig själva upplevelsen isig.
Ingen känsla är minsta plågsam om man säger ja till den, om man ”vilar” i den. Att vara hel och välmående är att inte göra inre motstånd mot sig själv. Att älska allt som manifesterar sig i sitt inre. Det är också vägen till självdistans, insikten att man inte ÄR sina tankar/känslor.
Hoppas du blev lite klokare. Lycka till!
/Tupo