2021-10-09, 20:32
Medlem
Jadu, den här diskussionen om själva verket har ju pågått i femton år nu så det kommer väl knappast avgöras här i denna tråd.

Men en fundamental del i konstverket är ju att det avbildar profeten muhammed vilket inte är ok enligt islam, och den stora frågan blir då om det inte ändå ska vara ok i vår kultur och vår lag. Och här är vi nu…
Citera
2021-10-09, 20:34
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santoku
Att ett konstverk kan väcka så mycket känslor i folk som är diktatoriskt lagda, så till den gräns att de blir såhär extrema. Bör väl ändå vara intressant för en konsverksintresserad kan jag tycka.

Skrev vi inte förut att ett konstverk handlar bland annat om det en konstnär vill försöka säga?

Jag tror inte vi skrev det förut, men det är en självklarhet. Det är inte alls klart för mig att Vilks vill säga något av substans - det är precis det jag eftersöker, en redogörelse för vad verket kan anses säga i sig. Vad diktaturer gör har inte så mycket med vad Vilks vill säga att göra. Verket tar inte heller upp någon diktatur. Vad gör det du hävdar till mer än en efterhandskonstruktion?
Citera
2021-10-09, 20:35
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Untilted
Jadu, den här diskussionen om själva verket har ju pågått i femton år nu så det kommer väl knappast avgöras här i denna tråd.

Men en fundamental del i konstverket är ju att det avbildar profeten muhammed vilket inte är ok enligt islam, och den stora frågan blir då om det inte ändå ska vara ok i vår kultur och vår lag. Och här är vi nu…

Det är för det första inte möjligt att säga att det ”inte är OK enligt Islam” - det finns sekter som inte bryr sig om avbildning. För det andra ÄR det OK i vår kultur och lag. Man kan till och med få personskydd för att se till att den friheten ska finnas.

Det i sig innebär så klart inte att man har rätt att visas på moderna.
Citera
2021-10-09, 20:36
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukulinskilli
Ok! Vad är motivet med verket då, om inte att trigga reaktioner som rasister anser motiverar islamofobi?
Eftersom jag inte gjort "rondellhunden" vet jag inte motivet.

Konstnärer i väst har en lång tradition av att skoja med auktoriteter, även religion.
Varför är man rasist om man häcklar religion? Vet du vad rasist betyder? Vill du ha blasfemilagar där det är straffbart att skoja om religion. Är du en extremist?
Citera
2021-10-09, 20:36
Bannlyst
Citat:
Jag tror inte vi skrev det förut.

Jag skrev det förut.
(FB) Moderna museet ratar Vilks Muhammedteckningar

Och det är ju du som är konstnärs connoisseur, så du vet ju också hur det är meningen att konsten skall tolkas.

Citat:
Vad gör det du hävdar till mer än en efterhandskonstruktion?

Är inte all konst det?
Citera
2021-10-09, 20:39
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Eftersom jag inte gjort "rondellhunden" vet jag inte motivet.

Konstnärer i väst har en lång tradition av att skoja med auktoriteter, även religion.
Varför är man rasist om man häcklar religion? Vet du vad rasist betyder? Vill du ha blasfemilagar där det är straffbart att skoja om religion. Är du en extremist?

oj vad du övertolkar. Man kan absolut häckla vad som helst. Rasist blir man när syftet med häcklandet är rasistiskt. Med det sagt: man har rätt att vara rasistisk. Men det blir löjligt när folk försöker göra det till viktig kamp för yttrandefriheten, eller låtsas att det i sig skulle utgöra konstnärlig kvalitet. De allra flesta som hävdar något sånt gillar bara vem måltavlan är - de skulle inte göra ett skit för en konstnär som blev hotad av NMR. Så de är hycklare och pajasar, vilket inte heller är en nyhet.
Citera
2021-10-09, 20:40
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Jag skrev det förut.
(FB) Moderna museet ratar Vilks Muhammedteckningar

Och det är ju du som är konstnärs connoisseur, så du vet ju också hur det är meningen att konsten skall tolkas.

Är inte all konst det?

Ingen konst är en efterhandskonstruktion, men all konst kan göras till ämne för såna, och då oftast i ideologiskt syfte. Det är samma sak här.

Förklara vad i teckningen som uttrycker kritik så är jag med.
Citera
2021-10-09, 20:41
Bannlyst
Citat:
oj vad du övertolkar. Man kan absolut häckla vad som helst. Rasist blir man när syftet med häcklandet är rasistiskt.

Då är ju inte rondellhunden rasistisk. Då syftet var att få till en diskussion om hur farligt det här med PK faktiskt är.
Citera
2021-10-09, 20:43
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Då är ju inte rondellhunden rasistisk. Då syftet var att få till en diskussion om hur farligt det här med PK faktiskt är.

Återigen - hur tycker du att teckningen gör för att få till en sådan diskussion? Kan du tänka dig andra, mer intressanta sätt? Tycker du inte han framstår som pinsamt fantasilös bland andra samtidskonstnärer som jobbar med samma frågor? Vad är det viktiga i uttrycker tycker du?
Citera
2021-10-09, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ingen konst är en efterhandskonstruktion, men all konst kan göras till ämne för såna, och då oftast i ideologiskt syfte. Det är samma sak här.

Förklara vad i teckningen som uttrycker kritik så är jag med.

Skrev ju det här innan att det var det absolut första jag skrev i mitt förra.

"att dom inte klarar av att ta ett skämt.
Att yttrandefrihet är viktigt.
Att bara för att någon hotar en annan ska man inte låta sig förtryckas.
Och om man inte gillar någon eller något går det att vända andra kinden till istället för att gå bananas.."

Allt det där var precis det han med sin konst ville ta och diskutera.

Han räknade aldrig med att det skulle få ett sånt genomslag. Att andra länder, sitter och skriker igenom luren om hur vi banne mig ska bete oss här.
Citera
2021-10-09, 20:46
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Skrev ju det här innan att det var det absolut första jag skrev i mitt förra.

"att dom inte klarar av att ta ett skämt.
Att yttrandefrihet är viktigt.
Att bara för att någon hotar en annan ska man inte låta sig förtryckas.
Och om man inte gillar någon eller något går det att vända andra kinden till istället för att gå bananas.."

Allt det där var precis det han med sin konst ville ta och diskutera.

Han räknade aldrig med att det skulle få ett sånt genomslag. Att andra länder, sitter och skriker igenom luren om hur vi banne mig ska bete oss här.

Alla grejer du nämner har kommit i diskussionen kring verket men det är svårt för mig att se hur verket själv öppnar för dem på ett meningsfullt sätt (utöver ren provokation). Det är det jag efterlyser från dig - kan du berätta vad i teckningen som väcker de här frågorna i sig?

Hur var det nu - var deras reaktioner poängen, eller räknande han inte med genomslaget? Hur mycket ska vi tillskriva honom egentligen?
Citera
2021-10-09, 20:49
Bannlyst
Citat:
Hur var det nu - var deras reaktioner poängen, eller räknande han inte med genomslaget? Hur mycket ska vi tillskriva honom egentligen?

Poängen var att väcka reaktioner och bjuda upp till debatt. Han hade aldrig räknat med att det skulle få så stort genomslag att man får ett samtal ifrån Turkarna eller någon annan.
Han hade nog inte räknat med att bli satt med polisvakt i över 14 vårar heller kan jag tänka.
Men som han själv sa, hade han vetat vilka reaktioner han skulle fått så hade han gjort det hela igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in