2021-10-09, 18:13
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Såja.

Du är ju ingen Mårten Arntzen, det har du visat, så det må vara dig förlåtet att du helt och hållet har missat vad Vilks har gjort eller inte gjort.

Och inte minst, oavsett vilka makter någon har flirtat med eller inte, så påverkar väl det inte konstverket? Eller har du koll på alla dina andra favoritkonstnärers göranden och låtanden?

Men skit samma, du har ju i tråden fått visa hur vidsynt du är, och vilken god konstsmak du har, och vilken god människa du är, och vilka lowlifes folk som ogillar islam är, och det är ju viktigare än en diskussion om konst, alla dagar i veckan.

Bra så.

Tack tack. Jag menade mest att Jönsson lovade en massa som Vilks sen sket i att uppfylla eftersom han var upptagen med annat. Det var bara politik allting, vad Jönsson än hoppades på.
Citera
2021-10-09, 18:14
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santoku
I så fall skulle du inte kallat mig för inskränkt med aversioner mot en folkras bara för att jag kommer dragandes med lite fakta..

Du säger en sak men gör en annan..

Sen var det garanterat inte alla som visste hur obehagliga och mörka krafter som man bjuder in här. Det har ingenting med någons fördomar att göra när fördomarna är korrekta. Utan handlar mer om varför man har hållit på och bjuda in en massa extremistiska och hatfulla människor i ett land som det här.

Har dom dessa aversioner emot oss när dom kommer in här, så har dom inte någonting här o göra alls..
Och om detta leder till repatriering i framtiden, ja, då borde Lars Vilks verk ha rätt att hamna precis där. Oavsett hur jävla ful den än är..
Då får man ta det den dagen det finns mindre risk för museet att bli bombhotat.

Frågan är då om du som "konstverks connoisseur" ens vågar att resa dig upp och ta tag i det här? Eller ska du bara sitta där på sidlinjen och fortsätta kalla folk för rassar?

Jag hänger inte med, stämmer det att du tolkar Vilks rondellhund som ett kritiskt inlägg i den svenska integrationsdebatten? För det har jag inte sett någon föreslå förut, det var en ny botten i dåliga idéer isf.

Ett bra sätt att ta tag i det du tar upp är att inte låta folk använda det här som någon slags apologia för gammal hederlig xenofobi. Klär vi bara av de försöken blir det som är kvar av debatten säkert OK.
Citera
2021-10-09, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kukulinskilli
Jag hänger inte med, stämmer det att du tolkar Vilks rondellhund som ett kritiskt inlägg i den svenska integrationsdebatten? För det har jag inte sett någon föreslå förut, det var en ny botten i dåliga idéer isf.

Nej det stämmer inte, utan jag tolkar det mer som det förväntas att man skall tolka ett konstverk.

Dvs, vad den har för budskap, vad syftet är med den, o vad den som målar den kan tänkas vilja säga.
Citera
2021-10-09, 18:24
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Nej det stämmer inte, utan jag tolkar det mer som det förväntas att man skall tolka ett konstverk.

Dvs, vad den har för budskap, vad syftet är med den, o vad den som målar den kan tänkas vilja säga.

OK, vi förenklar lite då - tycker du att verket på något sätt berör och belyser migrationsfrågor i Sverige? Det är svårt att tolka dig på annat sätt eftersom du hela tiden återkommer till det - och för mig har verket ingen som helst beröringspunkt med det om man inte hatar eller är rädd för muslimer allmänt så att det bakas ihop för en.
Citera
2021-10-09, 18:37
Bannlyst
Citat:
OK, vi förenklar lite då - tycker du att verket på något sätt berör och belyser migrationsfrågor i Sverige? Det är svårt att tolka dig på annat sätt eftersom du hela tiden återkommer till det - och för mig har verket ingen som helst beröringspunkt med det om man inte hatar eller är rädd för
Muslimer allmänt så att det bakas ihop för en.

Tycker det är ett konstverk som målar upp rätt bra hur hatiska muslimer är idag. Att det borde skapa en debatt om vad som är fel i världen, borde vara självklart..

Om man borde använda det som mall till vad man tar in. Så tycker jag det finns en god poäng med det.

Och när det kommer till mussar så finns det ingen rädsla eller någon xenofobi alls.. Tycker dom är ganska fega och lata.. Ingenting jag inte kan hantera. Jag vill bara inte ha deras förödande religion här. Så ska dom komma hit så får dom acceptera att vi är svenskar. Annars behöver dom inte söka sig hit för någonting mera alls.
Citera
2021-10-09, 18:40
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Tycker det är ett konstverk som målar upp rätt bra hur hatiska muslimer är idag.

Jag ser inget av det i verket. Var finns det? I rondellen? Mellan strecken? Var finns Islamkritiken i själva verket? Vilka slutsatser om andra människors hat kan man dra av att någon skändar en figur som är helig enligt vissa trossystem?

Jag håller med dig om att det finns gott om stolpskott som sprang Vilks ärende genom att reagera som han ville. Men de finns inte i verket. De finns i världen, och allt handlade bara om att finna sympati hos vissa genom att ”våga” spotta på andra. Det är fortsatt ointressant.
Citera
2021-10-09, 18:42
Medlem
.CaptainC.s avatar
Är de finansierade av staten och därmed folket bör de inte självt få bestämma som de vill. De får landa och lugna ner sitt svensson gudskomplex.
Citera
2021-10-09, 18:43
Medlem
.CaptainC.s avatar
Citat:
Jag ser inget av det i verket. Var finns det? I rondellen? Mellan strecken? Var finns Islamkritiken i själva verket? Vilka slutsatser om andra människors hat kan man dra av att någon skändar en figur som är helig enligt vissa trossystem?

Jag håller med dig om att det finns gott om stolpskott som sprang Vilks ärende genom att reagera som han ville. Men de finns inte i verket. De finns i världen, och allt handlade bara om att finna sympati hos vissa genom att ”våga” spotta på andra. Det är fortsatt ointressant.

Att de ska diktera vad man får säga, göra och tycka. Därmed en rondellhund som håller koll och påvisar muslimers intolerans mot andra.
Citera
2021-10-09, 18:44
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .CaptainC.
Är de finansierade av staten och därmed folket bör de inte självt få bestämma som de vill. De får landa och lugna ner sitt svensson gudskomplex.

Moderna är statligt finansierat men eftersom vi inte lever i tredje riket har vi starka skydd mot politisk styrning av museers utställningsutbud. Uppfyller man det allmänna uppdraget finns ingen grund för gnäll, och det allmänna uppdraget är inte att vara skådeplats för alla xenofoba impulser som råkar finnas hos de som bor i Sverige.
Citera
2021-10-09, 18:44
Bannlyst
Citat:
Jag ser inget av det i verket. Var finns det? I rondellen? Mellan strecken? Var finns Islamkritiken i själva verket?

(FB) Moderna museet ratar Vilks Muhammedteckningar

Citat:
"Vad syftet med den är" = Att väcka debatt.

"O vad den som målar den kan tänkas vilja säga." = Hur viktigt det här med yttrandefrihet är i ett land.

Nu sitter du och ställer frågor igen som jag redan har besvarat.

Men du läser väl inte, du tittar inte ens på konsten. Du bara sitter och vräker ur dig en jävla massa ordbajs.
Senast redigerad av Santoku 2021-10-09 kl. 18:46.
Citera
2021-10-09, 18:46
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Visste inte att moderna sysslade både med konst och läkemedel
Citera
2021-10-09, 18:47
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .CaptainC.
Att de ska diktera vad man får säga, göra och tycka. Därmed en rondellhund som håller koll och påvisar muslimers intolerans mot andra.

Fast de dikterar ju bevisligen inte vad man får säga, göra och tycka. De muslimer som tycker att Vilks förtjänade att mördas har ingen officiell röst och inget reellt inflytande i Sverige utanför paranoida fantasier.

Och verkligheten obeaktad ser jag inget i verket som kritiserar det. Tvärtom är deras intolerans en förutsättning för verket. Vad är det som är kritiskt? Jag ser att det trotsar andras önskemål, men jag ser ingen kritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in