2021-10-09, 11:24
Medlem
Stones avatar
Han kommer komma ur detta med. Ena dagen söger vetenskapen och aqll media att ungaq skall vaccinera sig, nästa dag skall de vaccinera sig men inte med Moderna för det kan leda till hjärtfel. Så vad kan de andra vaccinen leda till som vi inte känner till? Mattias har all rätt att vara skeptisk.
Citera
2021-10-09, 11:25
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Frain
Hoppas han dör

Varför hoppas du att han dör?
Citera
2021-10-09, 11:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Där kom den. Den episka klassikern, "då ska man inte heller behöva betala skatt". Är du medveten om att det är betydligt mer än covid-vård som ingår i skattesedeln? Då får du inte heller använda vägar, gå i skola eller universitet, få någon vård överhuvudtaget, knappt beträda någon mark utanför ditt hem, och får finna dig i att bli invaderad av ryssen varje dag.

Vård av ovaccinerade är fortfarande en fjärt i galaxen mot all annan vård som är precis lika ”onödig” eftersom det i de allra flesta fall är självförvållat.

Helt bisarr tanke att just ovaccinerade ska betala för sin egen vård men inte tjockisar och rökare. Etc.
Citera
2021-10-09, 11:27
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Denna diskussion hör inte hit. Det är välkänt att alkohol, rökning, högt sockerintag är livsstilssjukdomar som det är mycket svårt att bryta. Däremot, om man har vägra att släpa sig iväg och få två shots i armen, som tar 20 minuter per gång med all reklam för detta, och all bekvämlighet som erbjuds, då har man gjort ett aktivt val.

Det är helt olika saker.

"Mycket svårt att bryta". För dig kanske.

Att tvinga på vällevnadsmänniskor ett experimentpreparat som dödat 10 000-tals människor för att man själv är en lat tjockis som inte kan sluta röka är definitionen av egoism.
Citera
2021-10-09, 11:28
Medlem
Egentligen förstår jag inte hur folk resonerar här.

Det är ju slumpen och en relativt låg risk att bli riktigt sjuk av covid-19, varvid många (närmare 25% av befolkningen) aktivt avstår från att vaccinera sig eftersom de tänker risken är större att nåt blir fel med vaccineringen än med att bli sjuk i covid-19.

Men det finns alltid en risk någonstans. Nu råkar Mattias Karlsson ha dragit en nitlott och blivit mer sjuk än de flesta andra.

Finns inget konstigt här. Likaså om en vaccinerad blir smittad. Det kommer hända. Risken är inte noll någonstans.

Vetenskapsmän är medvetna vad det innebär att en vaccinering ger säg 70% mindre risk. Risken blev inte noll, den blev mindre.

Men som folk resonerar verkar de inte kunna ens den enklaste matematiken.
Citera
2021-10-09, 11:32
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Och du tror helt fel angående bältros.
Du behöver antiviralt läkemedel inom 72 timmar
efter att de första symtomen har brutit ut.
Får personerna inte det så får de ett helvete med sjukdomen.
Bullshit. Jag får bältros återkommande och med ett par års mellanrum och den enda indikationen på att jag öht har det är att den ibland uppträder på ett ställe på kroppen jag kan se.
Citera
2021-10-09, 11:46
Bannlyst
Varför påstår så många att Mattias Karlsson skulle vara så kraftigt överviktig?
Är alla på Flashback fitnesskillar lr?
Visa gärna bild på denna kraftigt överviktiga kille.
Jag vet inte hur lång han är men mycket mer än 10-12kg övervikt tippar jag på, och det gäller väl dom flesta svenskar!
Citera
2021-10-09, 11:47
Medlem
Har han några bakomliggande sjukdomar eller bara fått i sig rejält med virus?

Hoppas han tillfrisknar och blir helt återställd.
Citera
2021-10-09, 11:56
Medlem
SwizzerNöts avatar
Det är är ju uppenbarligen orsakat av feghet. Han är livrädd för bieffekter och skulle inte för en sekund offra något (t.ex. en feberdag hemma) för att rädda andra i samhället.
Citera
2021-10-09, 11:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Jag vet inte hur lång han är men mycket mer än 10-12kg övervikt tippar jag på, och det gäller väl dom flesta svenskar!

Du är en del av problemet som relativiserar fetma och övervikt. Hade det varit på 70-talet hade Mattias Karlsson betraktas som smällfet. Bara för att det är vanligt att gå runt med mage är det inget som bör betraktas som normalt.

De flesta som vårdas på iva har ett BMI på runt 31 och det skulle förvåna mig om han skulle ligga under det av de bilder och intervjuer jag sett.
Citera
2021-10-09, 12:04
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Han är kraftigt överviktig. Vet inte hur folk längre ser på en normalviktig. Då var och varannan nu mer är fet.
Citera
2021-10-09, 12:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vård av ovaccinerade är fortfarande en fjärt i galaxen mot all annan vård som är precis lika ”onödig” eftersom det i de allra flesta fall är självförvållat.

Helt bisarr tanke att just ovaccinerade ska betala för sin egen vård men inte tjockisar och rökare. Etc.

Hade det funnits en spruta som botade tjockisar och rökare som de vägrade ta är det rimligt att de blir nedprioriterade i vården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in