2021-10-09, 10:55
Medlem
Hallå där! Jag har hållit på och utvecklat min startup i ca 3 år nu och är äntligen redo att söka en investering i form av riskkapital. Då detta är första gången jag gör detta och jag dessutom knappt har någon erfarenhet inom företagande (är under 23 år) undrar jag vad den bästa strategin är för att säkra en större belopp? Min startup är en internetbaserad plattform så pengarna kommer i huvudsak gå till marknadsföring och utveckling. Det är nödvändigt att jag får den här investeringen då jag behöver något slags kapital för att starta igång min verksamhet. Vi har budgeterat att vi kommer be om ca. 5 miljoner kronor.

Några viktiga saker man borde ha med sig? Alla tips är välkomna
Citera
2021-10-09, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sultana
Hallå där! Jag har hållit på och utvecklat min startup i ca 3 år nu och är äntligen redo att söka en investering i form av riskkapital. Då detta är första gången jag gör detta och jag dessutom knappt har någon erfarenhet inom företagande (är under 23 år) undrar jag vad den bästa strategin är för att säkra en större belopp? Min startup är en internetbaserad plattform så pengarna kommer i huvudsak gå till marknadsföring och utveckling. Det är nödvändigt att jag får den här investeringen då jag behöver något slags kapital för att starta igång min verksamhet. Vi har budgeterat att vi kommer be om ca. 5 miljoner kronor.

Några viktiga saker man borde ha med sig? Alla tips är välkomna

Vilka förväntar du dig ha intresse av att investera i din planerade verksamhet?
Hur mycket har du möjlighet att bistå med till företaget ur egen kassa?
Bildat bolag redan?
Citera
2021-10-09, 11:02
Medlem
BekraftadNegers avatar
Om det inte är ett omfattande projekt som faktiskt tar 3 år att utveckla en grund för är risken stor att investerare blir tveksamma att du inte kommit längre. Så det kan vara idé att inte berätta det.

Många framgångsrika tjänster har börjat som en "minimum viable product" för att komma ut på marknaden därefter han man utvecklat tjänsten när man ser efterfrågan. Du har lagt 3 år utan att komma ut på marknaden som jag förstår. Det skall vara något väldigt speciellt för att en investerare skall tro att du har hittat något.

Du måste som minst ha en testgrupp med användare så du kan visa att det fungerar, respons du fått och om det är möjligt att kapitalisera på idén. Se till att du har det innan du kontaktar investerare.
Citera
2021-10-09, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vilka förväntar du dig ha intresse av att investera i din planerade verksamhet?
Hur mycket har du möjlighet att bistå med till företaget ur egen kassa?
Bildat bolag redan?

Jag förväntar mig att bl.a Almi och liknande aktörer som sysslar med investering kommer vilja investera i oss då vår affärsidé har stort potential att bli globalt. I nuläget kan vi bidra med ca. 100 000 - 150 000 kr från egen ficka. Vi har inte bildat bolaget ännu.
Citera
2021-10-09, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Om det inte är ett omfattande projekt som faktiskt tar 3 år att utveckla en grund för är risken stor att investerare blir tveksamma att du inte kommit längre. Så det kan vara idé att inte berätta det.

Många framgångsrika tjänster har börjat som en "minimum viable product" för att komma ut på marknaden därefter han man utvecklat tjänsten när man ser efterfrågan. Du har lagt 3 år utan att komma ut på marknaden som jag förstår. Det skall vara något väldigt speciellt för att en investerare skall tro att du har hittat något.

Du måste som minst ha en testgrupp med användare så du kan visa att det fungerar, respons du fått och om det är möjligt att kapitalisera på idén. Se till att du har det innan du kontaktar investerare.

Jo det förstår jag. Vet inte om det har någon relevans i min förmåga men jag fick själva idén när jag precis gått ut gymnasiet och började egentligen inte jobba seriöst med det förens sommaren 2020. Så lite mer än ett år jag iallafall aktivt jobbat med det som en riktig startup. Universitetet har tyvärr tagit mycket tid och gör det fortfarande... Men är väldigt tacksam för det tipset och vi funderade även på att få feedback från vår målgrupp innan vi kontaktar investerare. Problemet är lite hur vi når ut till gruppen. Vore det en bra idé att marknadsföra någon slags prototyp av tjänsten?
Citera
2021-10-09, 11:12
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Jag förväntar mig att bl.a Almi och liknande aktörer som sysslar med investering kommer vilja investera i oss då vår affärsidé har stort potential att bli globalt. I nuläget kan vi bidra med ca. 100 000 - 150 000 kr från egen ficka. Vi har inte bildat bolaget ännu.

Almi sysslar med lån. Du pratar om investering/riskkapital. Vilket är du ute efter egentligen? Hur kan det ha tagit tre år och ni har inte ens startat ett bolag?
Citera
2021-10-09, 11:14
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
få feedback från vår målgrupp innan vi kontaktar investerare. Problemet är lite hur vi når ut till gruppen. Vore det en bra idé att marknadsföra någon slags prototyp av tjänsten?

Börja med nära och kära, vänner och facebookbekanta. Är det en intressant tjänst går det snabbt att få 100 användare som vill testa.
Citera
2021-10-09, 11:44
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Du skriver först "jag" sen ändrar du till "vi", hur många är ni?

100k-150k, varför denna blygsamma siffra, när ni vi ha in 5 mille?
Tror ni inte på eran egen idé? Varför vill ni inte satsa själva?
Citera
2021-10-09, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Almi sysslar med lån. Du pratar om investering/riskkapital. Vilket är du ute efter egentligen? Hur kan det ha tagit tre år och ni har inte ens startat ett bolag?

Det verkar som att du har för dålig koll för att kunna skriva inlägg här och att kunna hjälpa mig i min tråd? Du kan ju googla istället om du är osäker. Kika på det här: https://www.almi.se/almi-invest/

Dessutom skrev jag i ett annat inlägg att jag snarare fick idén för 3 år sedan direkt efter studenten men började jobba mer seriöst sommaren 2020 och är i princip redo att söka riskkapital och starta igång verksamheten. Eftersom det står startup i min trådstart är det med största sannolikhet riskkapital det gäller som är rätt uppenbart menar jag.
Citera
2021-10-09, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du skriver först "jag" sen ändrar du till "vi", hur många är ni?

100k-150k, varför denna blygsamma siffra, när ni vi ha in 5 mille?
Tror ni inte på eran egen idé? Varför vill ni inte satsa själva?

Vi är 3 stycken men har en vana att skriva "jag" då det är jag som förväntas att bli VD för företaget när vi startat igång. Vi har hittills inte fått någon bekräftelse att vår idé är "värd mer" att satsa på än den summan då vi inte fått mycket feedback av användare till plattformen. Känner vi att det finns ett behov av vår tjänst på marknaden kommer vi naturligtvis vara beredda på att lägga ner ännu mer från egen ficka.
Citera
2021-10-12, 17:30
Medlem
Har ni en produkt?
Du säger att de e en internetbaserad grej, kan man gå in på hemsidan och testa den?
Vem är "target customer"?

Innan ni slänger penger, egna eller investerare, så vill ni, och investerare, veta att produkten funkar.
Citera
2021-10-12, 20:21
Medlem
Börja med att kolla på Tv-programmet Draknästet. Där ser du har andra presenterar sina tankar och idéer för investerare. (Motsvarande program finns på engelska "Dragons den".) Du får några namn där på personer du kan kontakta och lär dig lite om vad investerarna förväntar sig och efterfrågar. Du kan också söka direkt på nätet på entreprenörskapital och liknande. På några ställen i Sverige finns också det som brukar kallas för inkubator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in