2021-10-08, 09:54
Medlem
Scalpings avatar
Ännu brutalare idag. Tråkigt för dem som inte vågade ta förlusten tidigare och åker med hela vägen ner
Citera
2021-10-08, 10:07
Medlem
stockcocks avatar
Skön hit piece av SVT.

Bottenslammade runt 46 SEK. Easy money.
Senast redigerad av stockcock 2021-10-08 kl. 10:14.
Citera
2021-10-08, 11:16
Medlem
Bandituzs avatar
Bara en tidsfråga tills den är under 50:- igen.
Citera
2021-10-08, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynk-Bjarne
Känns som att det är mycket skit bakom kulisserna här. Ganska märkliga uttalanden och formuleringar av VD Martin Linde, i kombination med väldigt intressanta tillfälligheter såsom:

1. Aegirbio avser förvärva Dynamice Code. En minoritetsaktieägare börjar grina över priset. Ägaren råkar vara storägare i Breakit som pissar på Aegirbio i publicerade artiklar dagarna efter nyheten.

2. Lagom till nyheten om förvärvet börjar aktier mäklade via SEB fullkomligen ösas ut. Vi snackar att kranen är vriden till MAX. Under i princip en månads tid. Kursen dyker alltmer nedåt, med undantag av de små stunder då SEB-kranen är stängd. En teori är att en av mottagarna i den riktade emmisionen i samband med förvärvet av DC - känd för att snabbt sälja sitt innehav i tidigare liknande situationer - har börjat dumpa sitt innehav. Det visar sig sedan att det är betydligt fler aktier som dumpas.

3. DI publicerar aningen märkliga artiklar om Aegir lagom till nyheten om bolagets antikroppstest. Man har råkat hitta EN "expert" som generellt pissar på antikroppstester. Inte Aegirbios specifikt. Lagom till artiklarnas publicering börjar aktien dyka från stigande kurs.

4. Kursen stiger idag på PM. Efter att folk har läst det inser man nog att det finns en del frågetecken. SEB öppnar samtidigt en extra kran för utforsling av aktier. Samma dag råkar SVT publicera en artikel om att bolaget är indraget i en bedrägerihärva, aningen vinklat.

Man behöver inte gå runt i en foliehatt för att tycka att allt detta låter som en jävla sammanträffande. Vore naturligtvis vidrigt och sinnessjukt om det är stora spelare som har hijackat bolaget. Men det går inte att släppa tanken.

Får jag fråga hur du vet att en Dynamic code ägare är storägare i Breakit?
Citera
2021-10-08, 20:26
Medlem
LinTrassels avatar
Är det bara jag som tycker det är onormalt mycket handel i den här aktien?
Det finns drygt 17.3 miljoner aktier.
Mer än häften är uppbundna via ägare och instutioner.
Hur kan man då omsätta den mängd aktier varje dag som de gör?
Ta ett exempel. Embracer som har en miljard aktier om sätter inte inte i närheten procentuellt vad aerbio gör.
Är det så att de som sitter på stora poster som huvudägarna kan sitta och " trada" hela dagarna och sen visa att de inte sålt något till Fi?

Är rätt ny inom aktier, men kan någon klargöra det här, så vore jag tacksam.
Citera
2021-10-08, 20:49
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Återhämtar sig till vad? Just nu ser det snarare ut som den återhämtar sig till sin startkurs på 36 kr, hela berget i kursgrafen upp til 400 kr var ett onormalt tillstånd..
Startkursen var 8 kr om jag inte minns fel.
Citera
2021-10-08, 20:59
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinTrassel
Är det bara jag som tycker det är onormalt mycket handel i den här aktien?
Det finns drygt 17.3 miljoner aktier.
Mer än häften är uppbundna via ägare och instutioner.
Hur kan man då omsätta den mängd aktier varje dag som de gör?
Ta ett exempel. Embracer som har en miljard aktier om sätter inte inte i närheten procentuellt vad aerbio gör.
Är det så att de som sitter på stora poster som huvudägarna kan sitta och " trada" hela dagarna och sen visa att de inte sålt något till Fi?

Är rätt ny inom aktier, men kan någon klargöra det här, så vore jag tacksam.

Det är klart att Embracer inte handlas med lika stor omsättning just nu, eftersom att Aegirbio under flera månader har varit något av en het potatis med mycket hype bakom sig. Lägg där till mycket volatila rörelser som setts i kursen, särskilt senaste tiden. Detta lockar många "intradagshandlare", både privatpersoner och seriösare firmor som vill ha en bit av kakan och kapitalisera på svängningarna. Många privatpersoner, specifikt från mäklarna Nordnet och Avanza, utgjorde ju största handlarna. Vissa trejdar, vissa paniksäljer, vissa snittar ned sina GAV o.s.v.

Lägg där till automatiserad handel via botar, som är ett jävla gissel i sig. Massiva volymer köps och säljs med smärre differens i kursen, men generar i slutändan många tusenlappar till vederbörande firmor.

Huvudägare och större seriösa institutionella investerare brukar inte bedriva "trejding" på samma sätt, det är heller inte tillåtet av insynspersoner att handla hur som helst. Seriösa firmor, som inte har anknytning i sig till bolaget, kan å andra sidan dumpa större positioner för att sedan köpa in sig billigare, detta är inget konstigt.

Sedan förekommer det ofta ful-spel i att vissa aktörer köper och säljer av varandra i ett slags samarbete, där målet är att påverka kursen antingen upp eller ned. Detta är svårt att börja nysta i och svårt att utreda.

Men som svar på frågan, det som egentligen generar massiva omsättningar är i regel autohandel av botar, s.k. robot & algo-handel. I det här fallet troligen en blandning av alla faktorer, som jag nämnt ovan.

PS: Det kan man anta gällande senaste tidens dyk i kurs, är att flera aktörer har haft kännedom kring SVT:s "hit piece" och stora dumpningar har successivt setts. Det finns högst troligen en agenda bakom det hela, även om man kan påstå att BV:t har varit övervärderat och stor hype funnits bakom. Det är liksom ingen slump att SVT släppte sitt lilla amatörmässiga "gräv" strax efter stängning i torsdags, där kursen precis fått dyka med 40 %. Jag har faktiskt aldrig sett SVT operera på det här sättet tidigare, men det förvånar mig inte. Korrupt journalistik som har politiskt agenda bakom sig, men utåt sett är "oberoende" och agerar förvaltningsstiftelse. Men, är självklart ägt av staten.

Varför vill inte staten främja och möjliggöra tillhandahållandet av dessa enkla och snabba tester kan man fråga sig?
Senast redigerad av stockcock 2021-10-08 kl. 21:13.
Citera
2021-10-08, 21:47
Medlem
Tror absolut det ligger en hund begraven här någonstans. Vem fan har koll på logistiken i alla led? Man upphandlar väl det bästa budet? Har själv skickat mellan 10-40 st paket per dag när det var som värst och det enda jag vet är Post Nord använder underåkerier som sköter deras tjänster. Mitt ansvar var då inte att se till att bolagen som skötte det korrekt. Mitt ansvar var att se till att paket en gick iväg i tid och att posten skötte resten.

Svårt att se AEG förfall pga detta då detta händer hela tiden. Tråkigt dock med omsättning och försenade leveranser, men ligger lång och tror faktiskt på bolaget. Produkten finns redan och fyller en funktion. Långt ifrån många bolag som har den ryggsäcken..

Billigt nu, men rekar inget..
Citera
2021-10-08, 22:04
Medlem
ReedMes avatar
Var ligger fabriken som tillverkar testerna? Finns den ens?
Citera
2021-10-08, 23:12
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ring Linde och fråga.
Citera
2021-10-08, 23:14
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe

Min gissning är att företaget samarbetar med asiatiska producenter, i typ Hong-Kong, som sätter ihop olika tester och bedriver monteringen av dessa. Möjligt att Aegirbio själva stått för teknologi och testning bakom, men troligen inte om man tittar på hur nytt företaget är i sin resa. Produktionen är billig men ska inte förknippas med att testerna är dåliga i sig. Det finns säkert en uppsjö olika saliv-baserade tester för Covid-19, skillnaden är väl att Aegirbios tester har genomgått CE-märkning och är "the real deal".

Problematiken som finns är självklart att det kan bli en pressning för vad dessa testar de facto ska kosta (och är värda).

Men nu spekulerar jag bara, och är inte insatt kring hur Aegirbio i sig utvecklar, och tillverkar sina tester. Har man en produktionskedja i Sverige?
Citera
2021-10-08, 23:20
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Min gissning är att företaget samarbetar med asiatiska producenter, i typ Hong-Kong, som sätter ihop olika tester och bedriver monteringen av dessa. Möjligt att Aegirbio själva stått för teknologi och testning bakom, men troligen inte om man tittar på hur nytt företaget är i sin resa. Produktionen är billig men ska inte förknippas med att testerna är dåliga i sig. Det finns säkert en uppsjö olika saliv-baserade tester för Covid-19, skillnaden är väl att Aegirbios tester har genomgått CE-märkning och är "the real deal".

Problematiken som finns är självklart att det kan bli en pressning för vad dessa testar de facto ska kosta (och är värda).

Men nu spekulerar jag bara, och är inte insatt kring hur Aegirbio i sig utvecklar, och tillverkar sina tester. Har man en produktionskedja i Sverige?
Det var det jag undrade över. Och var den finns.
Kanske finns nån som läser här som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in