2021-10-08, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Naturligtvis. Så brukar det vara. Förarrelaterat.
Verkar vara tabu att ans antyda.

En stilla undran är bara hur det går till liksom att inte kunna hålla ratten rakt på en 11m bred torr väg i dagsljus.
Citera
2021-10-08, 21:55
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
En stilla undran är bara hur det går till liksom att inte kunna hålla ratten rakt på en 11m bred torr väg i dagsljus.
Och det underliga är att media bara spekulerar på fel på bilen. När det i 60% av alla bilolyckor brukar vara förarrelaterat.
Man vill nog inte tänka sig att föraren var skyldig. Antar jag.
Citera
2021-10-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Hur kör man långt över sin förmåga på en rak torr motorväg och kör rakt av vägen utan anledning?
Att bara hålla ratten rakt och köra kan knappast kräva särskilt stor förmåga.

Väldigt bra fråga.
Men det går tydligen.

Eller, egentligen verkar vi vara ganska överens om att det är svårt att hitta en förklaring.
Många diskuterar olika tekniska problem. Däck, hjulhus, styrstag osv. Men enligt mig kan inget sådant tekniskt missöde haft en så fatal inverkan om farten varit normal.
Supersäker bil med utbildad chaufför.

Den stora frågan är, varför i h e körde de som de gjorde ??
Citera
2021-10-08, 21:56
Medlem
Kunde allt vara en medveten handling? typ andrepilot Andreas Lupitz som låste ut förstepiloten från cockpit och styrde planet rakt mot en bergvägg i Alperna 2015?
149 dog.
Citera
2021-10-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Väldigt bra fråga.
Men det går tydligen.

Eller, egentligen verkar vi vara ganska överens om att det är svårt att hitta en förklaring.
Många diskuterar olika tekniska problem. Däck, hjulhus, styrstag osv. Men enligt mig kan inget sådant tekniskt missöde haft en så fatal inverkan om farten varit normal.

Ja, det är en viktig fråga.
Svårt att hitta ledtrådar till det med de uppgifter som ges till allmänheten. Vi måste nog vänta tills något vittne delar med sig av vad de sett.
Citera
2021-10-08, 22:15
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baraskojaren
Kunde allt vara en medveten handling? typ andrepilot Andreas Lupitz som låste ut förstepiloten från cockpit och styrde planet rakt mot en bergvägg i Alperna 2015?
149 dog.

Andreas Lubitz hette han. Tror mindre på medveten handling. Varför skulle han då bromsa? Hjärtattack är det enda jag kan tänka mig, kanske knoppen hängde med såpass han kunde bromsa? Annars till 99% är det ett attentat, ser ingen annan möjlighet.
Citera
2021-10-08, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Ja, det är en viktig fråga.
Svårt att hitta ledtrådar till det med de uppgifter som ges till allmänheten. Vi måste nog vänta tills något vittne delar med sig av vad de sett.

Mitt tips. Odds
Onödig fortkörning, utan tekniskt fel. 60%. Eftersom det gått enormt fort
Vilks får spel och ger sig på föraren. 20 %. Vilks var långt ifrån tillräknelig. Utställningen Dagen innan
Trafikolycka pga annan trafikants omkörning el liknande trafiksituation, tillsammans med hög fart. 10%
Attentat. 7 %
Övrigt 3 %. Innefattar tekniskt fel som huvudorsak
Citera
2021-10-08, 22:28
Avslutad
Föraren kanske Flashbackade medan han körde. :
https://sv.wikipedia.org/wiki/Singelolycka
Senast redigerad av pe11e 2021-10-08 kl. 22:43. Anledning: Tillägg
Citera
2021-10-08, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Väldigt bra fråga.
Men det går tydligen.

Vi vet inte hur fort de körde.
Hastighet har stor inverkan när något oförutsett händer och vid kollisioner. Då har det enorm inverkan.

Men om inget oförutsett händer och man är vaken så är det bara att hålla ratten rakt och köra bilen även i hög fart. Över 200 behöver en tränad förare ha lite extra fokus. Inte att rekommendera om det finns andra bilar i närheten heller för de kan agera märkligt. Det där känner man till om man har kört ofta på Autobahn. Där finns folk som blåser om en när man själv ligger i 200.

Nu lär det gå att reda ut vad hastigheten var för det borde i vart fall finnas GPS tracking online på bilen. Skulle förvåna om det ens var 160. Om de nu inte var jagade förstås.

Men visst: följande scenario KAN vara möjligt: något får föraren att bromsa kraftigt från hög hastighet. Detta något eller något annat får föraren att försöka en undanmanöver åt vänster (fast det rimliga vore åt höger) och även efter inbromsning är farten i kombination med otymplig bil sådan att bilen sladdar mer än tanken var vid undanmanövern.

Men även detta logiska scenario är helt ologiskt. Varför väja åt vänster? Varför bromsa kraftigt mitt på motorvägen utan anledning?
Citera
2021-10-08, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Föraren kanske Flashbackade medan han körde. :

Den var i alla fall bäst idag. Så var det såklart
Citera
2021-10-08, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Men man kan ju undra i så fall varför han fick åka med personskyddet om det var mycket enklare att mörda honom hemma. Det naturliga hade ju varit att han åkte utan skydd om risken att bli mördad är mycket mindre än hemma i huset. Det hade till och med förmodligen varit billigare att han fick ta taxi om han saknade körkort.
Den bepansrade livvaktsbilen är starkare än en veranda där han sitter och fikar. Verandan är dessutom stationär och flyttar sig inte i motorvägsfart. Det var bara så jag menade.
Citera
2021-10-08, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Än en gång dessa 160 inlägg trots avsaknad av fakta. Börjar bli jävligt tröttsamt.
Vadå avsaknad av fakta? Huset han besökte i Stockholm var en vanlig villa. Bilen var hårdare och dessutom rörlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in