2021-10-08, 19:13
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Range Rover har däcktrycksövervakning som standard, och bilen lär larmat om ett/flera däck ändrat tryck under färd eller innan färd.
Nu är denna RR Sentinel mer att likna vid tungt fordon, då bilens vikt och dess särskilda däck innebär ett avsevärt högre lufttryck än normal bil, närmre att likna vid ett C-däck.

Felaktigt lufttryck (särskilt lägre), kan ge värmeutveckling. Sådan värmeutveckling ökar med bilens hastighet och särskilt på en tung bil.
Men det ska mycket till att det smäller, och föraren av denna RR lär som sagt uppmärksammat däcktrycksövervakningen.

Dålig kvalité, eller rättare sagt - tillverknings-defekt, är tänkbart men ej troligt. Specialdäck som dessa analyseras i slutinspektion i tillverkningen, innan leverans.

Mest troligt är att något skit fastnat i däcket, antingen under färd och ev långt tidigare än olyckan. Dom har trots allt kört ToR Stockholm.
Ett lika troligt alternativ är också att däck-sidan skadats genom påkörning av kant i någon snäv manöver tidigare under resan. Däcksidan kan då bli försvagad, inte ovanligt att en bubbla uppstår.

I vilket fall, när farten sedermera ökar såpass, utsätts både däckbubbla eller skräp i däcket för en enorm centrifugalkraft, och ett hål kan plötsligt slitas upp = Däckexplosion.
Tack för ditt resonemang. Mitt livs enda punktering på motorväg skedde just efter att jag kört in i en trottoarkant med ena framhjulet i en dåligt doserad u-sväng. Några timmar senare small däcket. Men, jag körde en dåligt servad renault clio liksom, raka motsatsen till den aktuella bilen!
Citera
2021-10-08, 19:17
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Range Rover har däcktrycksövervakning som standard, och bilen lär larmat om ett/flera däck ändrat tryck under färd eller innan färd.
Nu är denna RR Sentinel mer att likna vid tungt fordon, då bilens vikt och dess särskilda däck innebär ett avsevärt högre lufttryck än normal bil, närmre att likna vid ett C-däck.

Felaktigt lufttryck (särskilt lägre), kan ge värmeutveckling. Sådan värmeutveckling ökar med bilens hastighet och särskilt på en tung bil.
Men det ska mycket till att det smäller, och föraren av denna RR lär som sagt uppmärksammat däcktrycksövervakningen.

Dålig kvalité, eller rättare sagt - tillverknings-defekt, är tänkbart men ej troligt. Specialdäck som dessa analyseras i slutinspektion i tillverkningen, innan leverans.

Mest troligt är att något skit fastnat i däcket, antingen under färd och ev långt tidigare än olyckan. Dom har trots allt kört ToR Stockholm.
Ett lika troligt alternativ är också att däck-sidan skadats genom påkörning av kant i någon snäv manöver tidigare under resan. Däcksidan kan då bli försvagad, inte ovanligt att en bubbla uppstår.

I vilket fall, när farten sedermera ökar såpass, utsätts både däckbubbla eller skräp i däcket för en enorm centrifugalkraft, och ett hål kan plötsligt slitas upp = Däckexplosion.

Nu vet jag inte vilken standard som gällde på den bilmodell som är aktuell i denna olycka. - Den var av 2016 års modell. - Men att anta att den hade samma övervakningssystem som dagen Range Rover Sentinel kan leda en på fel spår.

Dagens (2021) bepansrade Range Rover Sentinel har en hastighetsbegränsning på 120 mph, dvs 193 km/h, av säkerhetsskäl. - Andra uppgifter säger 110 mph (177 km/h). - Jag har utav anledning av kunskap just detta i minne... - Och en anledning torde vara just däckens beskaffenhet.

- Men nu var olycksbilen av 2016 års model.

/WTF
Citera
2021-10-08, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det är fyra spår och bilen har bredsladdat. De svagare spåren syns bara på teleobjektivbilderna.

Kom på att bilens vikt lägger sig på hjulen åt det håll sladden färdas åt, de andra två hjulen lyfts ju upp.
Måste ju vara anledningen att man ser två spår mycket tydligare.
Anyway, bilens hjulbas är ca tre meter så ju närmare spåren är dessa tre meter i avstånd till varandra desto bredare sladd hade de.

Jag reagerar ändå på de smala spåren i början som man kan se från privatbilden. Ser ut som cykeldäck har gått över till att bli bildäck. Har de sladdat på kanten av däcken?
https://archive.is/bBZEr/e5d0082ff0fb9daa0b71a4ed07abdec964a63176.jpg
Senast redigerad av Aktiefadern 2021-10-08 kl. 19:23.
Citera
2021-10-08, 19:20
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Tekniken och mekaniken är ungefär samma i alla stora Land Rover-modeller. Range Rover hör till dom stora Land Rover-modellerna.

Range Rover är bara ett modellnamn, likt Defender och Discovery.

- Ja, Just det. Det var en "Range Rover".

En "Defender", klassisk "Land Rover" har jag själv haft.

/WTF
Citera
2021-10-08, 19:28
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Tekniken och mekaniken är ungefär samma i alla stora Land Rover-modeller. Range Rover hör till dom stora Land Rover-modellerna.

Range Rover är bara ett modellnamn, likt Defender och Discovery.

Land Rover "Defender" av 2016 års modell och en "Range Rover" av dito årsmodell är ungefär som att jämföra ett färstavärldskrigsplan med ett modernt stridsflygplan. - De är helt olika. 1950-Tals & kontra 2000-tals teknik.

/WTF
Citera
2021-10-08, 19:28
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tack för ditt resonemang. Mitt livs enda punktering på motorväg skedde just efter att jag kört in i en trottoarkant med ena framhjulet i en dåligt doserad u-sväng. Några timmar senare small däcket. Men, jag körde en dåligt servad renault clio liksom, raka motsatsen till den aktuella bilen!

Servicenivån eller prislappen på bilen har dessvärre noll betydelse, när det gäller däckexplosion av dom mest vanliga orsakerna.
Alla kan nämligen ha oturen att få något skräp i däcket, eller ovetande skada däcket genom tex det klassiska - En trottoarkant...
Citera
2021-10-08, 19:29
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiefadern
Kom på att bilens vikt lägger sig på hjulen åt det håll sladden färdas åt, de andra två hjulen lyfts ju upp.
Måste ju vara anledningen att man ser två spår mycket tydligare.
Anyway, bilens hjulbas är ca tre meter så ju närmare spåren är dessa tre meter i avstånd till varandra desto bredare sladd hade de.

Jag reagerar ändå på de smala spåren i början som man kan se från privatbilden. Ser ut som cykeldäck har gått över till att bli bildäck. Har de sladdat på kanten av däcken?
https://archive.is/bBZEr/e5d0082ff0fb9daa0b71a4ed07abdec964a63176.jpg
Jag antar att om man skulle titta nära skulle man se bredare däckspår, men det ser ut som smala spår eftersom man bara ser det mörkaste på dessa bilder (från filmen av en privatperson med mobilkamera).
Citera
2021-10-08, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Tack! - För att du håller dig till kunskap och inte spekulationer. - Och det sista, just det med "punkteringssäkra" däck är intressant. - "Punkteringssäkra däck" innebär just att man skall kunna ta sig från en attentatsplats i 80 km i timmen. - Inte köra i en svag högerkurva i 160 dito. - Jag, antagligen ingen har erfarenhet av det.

/WTF
En fråga vore hur länge det kan tänkas att fordonet framförts på ett punkterat däck utan att märka det?
Även om de bör erhålla en varning om däcktrycket ändrats så kanske sensorn skadats eller inte fungerat.
Däcken på en Range Rover Sentinel är testade för 50km körsträcka i 80km/h.
https://www.landrover.com/special-vehicle-operations/range-rover-sentinel/index.html
https://www.landrover.com/Images/FBLR19_PRE_Sentinel_Brochure_tcm281-664731.pdf
Senast redigerad av Jahvet 2021-10-08 kl. 20:17.
Citera
2021-10-08, 20:19
Medlem
What-The-Fucks avatar
Vad jag tycker är intressant:

- Hur är det med lastbilschauffören? - Han borde kunna vara ett utmärkt vittne istället för "följebilen" som låg så oacceptabelt långt bakom. - Om han konstateras ha dött av sina skador vore mycket, mycket olyckligt...

- Hade lastbilen en "Dash-Cam"? - För som det ser ut klarade sig lastbilshytten ifrån den värsta branden, där den blå ligger i diket.

- Ett minneskort borde kunna ha överlevt.

- Jag är förvisso bara systemanalytiker, programmerare och innehar dito obskyra proffessioner. - Men jag misstror slumpen liksom GW.

/WTF
Citera
2021-10-08, 20:20
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Land Rover "Defender" av 2016 års modell och en "Range Rover" av dito årsmodell är ungefär som att jämföra ett färstavärldskrigsplan med ett modernt stridsflygplan. - De är helt olika. 1950-Tals & kontra 2000-tals teknik.

/WTF

Ja, gamla Defendern är ett undantag.
Men Range Rover, Discovery, Range Rover Sport och senare även Velar, har liknande framdrivningssystem.

Film från en säkerhetsmässa 2015 i London på exakt sådan RR-modell som Vilks färdades i:
https://www.youtube.com/watch?v=7kZmHKF6q9g
Citera
2021-10-08, 20:21
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
En fråga vore hur länge det kan tänkas att fordonet framförts på ett punkterat däck utan att märka det?
Även om de bör erhålla en varning om däcktrycket ändrats så kanske sensorn skadats eller inte fungerat.
Däcken på en Range Rover Sentinel är testade för 50km körsträcka i 80km/h.
https://www.landrover.com/special-vehicle-operations/range-rover-sentinel/index.html
https://www.landrover.com/Images/FBLR19_PRE_Sentinel_Brochure_tcm281-664731.pdf

- Har man ett punkterat däck märker man det omedelbart och saktar ner farten.

/WTF
Citera
2021-10-08, 20:23
Medlem
Cyrons avatar
Citat:
Vad jag tycker är intressant:

- Hur är det med lastbilschauffören? - Han borde kunna vara ett utmärkt vittne istället för "följebilen" som låg så oacceptabelt långt bakom. - Om han konstateras ha dött av sina skador vore mycket, mycket olyckligt...

/WTF

Lastbilschauffören fördes till sjukhus med allvarliga skador, och förhördes där av polis.
Källa: SVT:s Detta har hänt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in