2021-10-07, 18:29
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Edit: Odagan din rackare nu tjänar du pengar igen på LUMI minsann! Skulle sålt vaccinmisshandelsaktierna och hängt på när den stod under 60. God damn vilken deal det hade varit. Lession här: låt inte avsky till en akties historia få en att tacka nej till ett för stunden bra pris.
+4,5k idag iaf!
Jag köpte LUMI för 61,20 häromdagen. Andra gången på ett par månader jag utnyttjat denna totalt opålitliga aktien i syfte att det kan tillföra några stackars kronor i min favör. Går att läsa om i LUMI-tråden.
Fast det blir nog inte en tredje gången gillt efter detta. Tror att LUMI blir lite stabilare över 70 kr. De är stora på koppar och zink.

I övrigt en kukus maximus idag. Sålde Volvo och Handels-tråken A.
Vet inte exakt resultat idag eftersom jag både köpt och sålt men åtminstone +3-3,5%.
Tryckte fel och råkade köpa ett gäng NIBE, blev förvånad och utbrast direkt "no shit". Fast de steg ett par procent efter köpet.
Sitter annars med ett par månadslöner i Konecranes. Fick ett tips av en hamnarbetare att deras grejer är finfina så jag har samlat på mig i den finska panik-rean. KC har orderboken full och inga oöverstigliga problem med komponentbrist. Dessutom så har de, vad jag har erfarit, en bra Q3-rapport
som kommer inom kort. Kan bli bra...kanske.
Citera
2021-10-07, 21:57
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Jag köpte LUMI för 61,20 häromdagen. Andra gången på ett par månader jag utnyttjat denna totalt opålitliga aktien i syfte att det kan tillföra några stackars kronor i min favör. Går att läsa om i LUMI-tråden.
Fast det blir nog inte en tredje gången gillt efter detta. Tror att LUMI blir lite stabilare över 70 kr. De är stora på koppar och zink.

I övrigt en kukus maximus idag. Sålde Volvo och Handels-tråken A.
Vet inte exakt resultat idag eftersom jag både köpt och sålt men åtminstone +3-3,5%.
Tryckte fel och råkade köpa ett gäng NIBE, blev förvånad och utbrast direkt "no shit". Fast de steg ett par procent efter köpet.
Sitter annars med ett par månadslöner i Konecranes. Fick ett tips av en hamnarbetare att deras grejer är finfina så jag har samlat på mig i den finska panik-rean. KC har orderboken full och inga oöverstigliga problem med komponentbrist. Dessutom så har de, vad jag har erfarit, en bra Q3-rapport
som kommer inom kort. Kan bli bra...kanske.

Intressant, lägger den på bevakningslistan, skulle vilja se supply chains för varor, logistikkedjor, snurra bättre dock innan jag gick in ett sådant bolag. Nu är det en hel del kaos. Ser att den handlats ned senaste halvåret. Frågan är när man skall in...
Citera
2021-10-07, 22:08
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Intressant, lägger den på bevakningslistan, skulle vilja se supply chains för varor, logistikkedjor, snurra bättre dock innan jag gick in ett sådant bolag. Nu är det en hel del kaos. Ser att den handlats ned senaste halvåret. Frågan är när man skall in...
Finnarna har ju haft en del hybris. Kan dock inte se någon annan anledning till dippen. Orderingången är bra. Hade ursprungligen en plan med KC. De ska ju ingå en fusion med Cargotec och blir då duktigt stora i segmentet materialhantering och hamnterminaler.
Fusionen är planerad till början av 2022 och då blir det först en utlovad extrautdelning på en tjuga aktien sen en split.
Cargotec och Konecranes har tillverkning även i Sverige. Kalmar truck ägs av Cargotec och Konecranes har köpt fd SMV-truck. Erkända världsmärken.
Men nu är det ju som sagt lite hybris på börsen. Tror dock aktien lyfter när Q3 närmar sig (28 okt) och om rapporten är bra så...
Citera
2021-10-07, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Så oväntat...

Är ju ett fantastiskt blodbad att bevittna! Fram med popcornen.

Hoppas inte du tog fram popcornen inför idag iaf
Citera
2021-10-07, 22:24
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Haha, börsen är som varannandagshockey just nu.
Citera
2021-10-07, 22:27
Medlem
+1,5k idag
Nytt innehav blev NIO med inköp på 33,50. Jag blev girig åt andra hållet och väntade vändning vid 30 dollar, men Goldman Sachs hade andra planer och gjorde en köprekommendation och den vände vid 33 istället

Elbilar är framtiden!
Citera
2021-10-07, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
+1,5k idag
Nytt innehav blev NIO med inköp på 33,50. Jag blev girig åt andra hållet och väntade vändning vid 30 dollar, men Goldman Sachs hade andra planer och gjorde en köprekommendation och den vände vid 33 istället

Elbilar är framtiden!

Varför just NIO och inte Lucid Group Inc?
Frågar därför att jag själv innehar aktier i Lucid Group Inc.
Citera
2021-10-07, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Varför just NIO och inte Lucid Group Inc?
Frågar därför att jag själv innehar aktier i Lucid Group Inc.
Jag har ägt Lucid sedan 1 februari, varit med i hela blodbadet. Kul med två konkurrenter i portföljen
Citera
2021-10-07, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Jag har ägt Lucid sedan 1 februari, varit med i hela blodbadet. Kul med två konkurrenter i portföljen

Ok sedan februari oj jag trodde inte Lucid Group Inc funnits längre än sedan Juli månad, iallafall på Avanza där jag handlar. Men ja det har varit lite blodigt. Nu tror jag det blir roligare framöver för Lucid. Instämmer! Den ena behöver inte utesluta den andra. Vet bara inte så mkt om NIO.
Får ta och läsa på lite. Kanske går in där med. Men då skulle jag ha Tesla, Lucid OCH NIO. Haha! Väldigt elbilstung portfölj men ja varför inte som du säger är elbilar framtiden så det vore kul med NIO också om jag fastnar för företaget.
Citera
2021-10-07, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Ok sedan februari oj jag trodde inte Lucid Group Inc funnits längre än sedan Juli månad, iallafall på Avanza där jag handlar. Men ja det har varit lite blodigt. Nu tror jag det blir roligare framöver för Lucid. Instämmer! Den ena behöver inte utesluta den andra. Vet bara inte så mkt om NIO.
Får ta och läsa på lite. Kanske går in där med. Men då skulle jag ha Tesla, Lucid OCH NIO. Haha! Väldigt elbilstung portfölj men ja varför inte som du säger är elbilar framtiden så det vore kul med NIO också om jag fastnar för företaget.
Lucid börsnoterade via SPAC-bolaget Churchill Capital (CCIV). Gick hela vägen upp till 73 dollar på enbart rykten vid en eventuell sammanslagning, och när det väl blev klart den 22 februari dök kursen 40% och vidare till nivåerna vi är på nu. Köpte in mig på 24 dollar första gången, och dubblade sedan vid 50 dollar men brände mig rätt rejält sedan
Citera
2021-10-07, 23:47
Medlem
Bra dag på börsen. Aktierna steg kring en procent. Men de verkliga godbitarna hittar vi bland commodities och råvaror. Mina urantillgångar gick upp med 3.86%, olja/gas 2.5%, en bred commodityportfölj gick upp 1.2%.

Den enda besvikelsen var väl majs som gick ner 0.98% verkar det som. Har folk tröttnat på popcorn eller vad tusan är det frågan om? Vi får hoppas på torka i Brasilien så att priserna går upp ordentligt.
Citera
2021-10-08, 15:28
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn

Var ju en bra återhämtning, klart popcornen ska fram. Men förvånar mig inte om det var en massiv bulltrap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in