2021-10-08, 19:30
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är ju dock inte totalförbjudet vilket det skulle behöva vara för att dölja en ev. isvägg. Behövs nog inte speciellt mycket miljökonsekvensbeskrivning att flyga över på 10 000 meters höjd som QF14. Är ju en helt annan sak om man skall landa och bedriva verksamhet där eftersom dom garanterat inte vill att Antarktis blir en soptipp som Mount Everest har blivit till stor del.
Man behöver ju dock inte resa söder om 60° syd för att se att latituderna blir kortare och kortare söder om ekvatorn och inte längre och längre som dom skulle bli om latituderna vore ringar på en platta med centrum i nordpolen som plattisarna hävdar. Räcker att åka söder om 0°.

Vadå dölja en isvägg?. Vem döljer den?
Eller det kanske är cgi de runt 30 bilder jag sett på den genom en enkel duckfuckGoing.
Men det var lättare innan de började censurera, så lite rätt har du ju.
Citera
2021-10-08, 19:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Att skicka saker upp i omloppsbana måste vara det mest idiotiska man kan tro på.
Jag trodde det förut också i vuxen ålder så jag säger inte jag är bättre än nån här.
Och ändå fungerar det. Satt själv på några tak på nittiotalet och riktade parabolantenner, och insåg att vinkeln var otroligt viktig, större vinkel ju längre söderut man kom, och givetvis mot rätt riktning. Annars så fungerade det inte.

Men det har redan diskuterats i tråden, ett stort antal gånger.
Citera
2021-10-08, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och ändå fungerar det. Satt själv på några tak på nittiotalet och riktade parabolantenner, och insåg att vinkeln var otroligt viktig, större vinkel ju längre söderut man kom, och givetvis mot rätt riktning. Annars så fungerade det inte.

Men det har redan diskuterats i tråden, ett stort antal gånger.

Ok. Så du var tvungen att konstant snurra runt parabolen för att följa sattelitens hastighet i omloppsbanan. Enligt ditt svar är det ju väldigt viktigt att fixera den i en fast position.
Så omloppsbana är bara upp och sen följer efter jordens rotation?
Själv har jag fått det förklarat av globers att de faller snabbare än rotationen. Men hen kanske inte visste vad hen pratade om.

Ja det hoppas jag det diskuterats väldigt mycket. Och kommer fortsätta.
Citera
2021-10-08, 19:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ok. Så du var tvungen att konstant snurra runt parabolen för att följa sattelitens hastighet i omloppsbanan. Enligt ditt svar är det ju väldigt viktigt att fixera den i en fast position.
Själv har jag fått det förklarat av globers att de faller snabbare än rotationen. Men hen kanske inte visste vad hen pratade om.

Den var givetvis riktad mot en STATIONÄR satellit.
Citera
2021-10-08, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Den var givetvis riktad mot en STATIONÄR satellit.

Ok. Hur är en sån utformad?
Kan du länka till en ritning?

Roligt att lära sig om satelliter då det är sällan man träffar på nån som vet hur de fungerar i detalj.

Edit. Onödig information togs bort.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-10-08 kl. 20:04.
Citera
2021-10-08, 20:06
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Problemet är nog att du tolkar vad andra tycker istället för att gå igenom bevisen själv.

"rätt så tydligt att det för många handlar om att det investerats alldeles så mycket tid och socialt kapital för att kunna erkänna något annat. Har man umgåtts i en krets där man känner man är en del av något som blivit ens identitet så vill man inte det rycks ifrån en."

Kunde inte sagt det bättre om er mentalitet själv.
Har absolut inget problem med att jorden skulle vara rund, varför skulle jag ha det?
Skulle bli väldigt lättad att kunna slippa tänka på den enorma diskrepans i den offentliga historien och det man bevittnar själv.

Kan du redogöra för vad vi tror och varför vi tror det?
Om inte så finns det säkert en tråd för fria fantasier om andras tankar..
Redogör för minst 20 uppenbara motsägelser i globmodellen.
Annars lämna och leta ryggDunkar nån annanstans.

Jag tänker inte ge mig in att bevisa detaljer i en så otroligt dum fråga som det här. Jag tycker ärligt talat inte frågan ens är värd den bekräftelse som det skulle innebära att försöka motbevisa er. Så otroligt dum är det, speciellt när jag vet att du vet att jorden är rund. Jag kan däremot ha åsikter och skriva om mitt intresse kring rörelsen som fenomen för det. Du har inte på något sätt företräde att säga till mig var jag ska skriva och inte skriva.

Vi kan ju låtsas att jag skulle tro på en platt jord. Jag skulle då sälja mitt hus och allt jag äger imorgon för att finansiera en expedition som bevisar det en gång för alla. Alla pengar jag skulle satsa hade jag ju fått tillbaka x1000 när jag väl avslöjar den största och mest omfattande konspiration i människans historia. Vrida och vända på argument leder ingen vart. Jag skulle ta mig till slutet av plattan. Så varför gör inte någon detta? Den enkla anledningen är att innerst inne vet de sanningen och den skulle rasera hela rörelsen. Folk skulle förmodligen vilja ta livet av sig när mattan under fötterna som är meningen med deras existens rycks undan.

Jag ska inte förolämpa er mer nu. Jag hajar grejen vad som är drivkrafterna bakom det hela. Ni har ett schysst litet community och ni känner en mening med det ni gör. Kanske några av tjänar schyssta stålar samtidigt. Det är egentligen universella drivkrafter för människan även om ni valt en jävligt udda kulle att dö på får jag lov att säga.
Citera
2021-10-08, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Jag tänker inte ge mig in att bevisa detaljer i en så otroligt dum fråga som det här. Jag tycker ärligt talat inte frågan ens är värd den bekräftelse som det skulle innebära att försöka motbevisa er. Så otroligt dum är det, speciellt när jag vet att du vet att jorden är rund. Jag kan däremot ha åsikter och skriva om mitt intresse kring rörelsen som fenomen för det. Du har inte på något sätt företräde att säga till mig var jag ska skriva och inte skriva.

Vi kan ju låtsas att jag skulle tro på en platt jord. Jag skulle då sälja mitt hus och allt jag äger imorgon för att finansiera en expedition som bevisar det en gång för alla. Alla pengar jag skulle satsa hade jag ju fått tillbaka x1000 när jag väl avslöjar den största och mest omfattande konspiration i människans historia. Vrida och vända på argument leder ingen vart. Jag skulle ta mig till slutet av plattan. Så varför gör inte någon detta? Den enkla anledningen är att innerst inne vet de sanningen och den skulle rasera hela rörelsen. Folk skulle förmodligen vilja ta livet av sig när mattan under fötterna som är meningen med deras existens rycks undan.

Jag ska inte förolämpa er mer nu. Jag hajar grejen vad som är drivkrafterna bakom det hela. Ni har ett schysst litet community och ni känner en mening med det ni gör. Kanske några av tjänar schyssta stålar samtidigt. Det är egentligen universella drivkrafter för människan även om ni valt en jävligt udda kulle att dö på får jag lov att säga.

Schysst liten community? Hehe. Att nämna man tror att jorden är platt är nog det mest frånstötande man kan nämna.
Allt du skriver stämmer ju in på globers. Livrädda för tankar andra inte kan bekräfta.

Som att se vatten och tänka att det börjar kröka sig pga av att det blir längre avstånd.
Eller att man kan se polaris från södra halv"klotet" och förklara det med, inget.
Eller att solen inte går ner vid midnattssol.

Jaja, du är nog en trevlig människa och förstår att det inte påverkar dig om den är rund eller inte.
Men att ge sig in i en debatt där man inte förstår den andra personen är ju bara onödigt tidskrävande.

Och du förolämpar mig absolut inte. Jag märker ju i det du skriver att du inte är kapabel till intellektuell dominans.
Försvarsställning och att skämta bort rädslan att ha fel är allt jag läser från dig.

Du tror ju på en snurrande rymdboll så hur skulle det gå till ens är frågan.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-10-08 kl. 20:21.
Citera
2021-10-08, 21:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Dom satelliter som sänder t ex sattelitTv ligger på geostationär omloppsbana så man behöver inte rikta om något. Hur skulle dom vinklar man riktar paraboler mot fungera om inte satelliter fanns. Vinklarna stämmer inte med marksända eller ballonger.
Citera
2021-10-08, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Dom satelliter som sänder t ex sattelitTv ligger på geostationär omloppsbana så man behöver inte rikta om något. Hur skulle dom vinklar man riktar paraboler mot fungera om inte satelliter fanns. Vinklarna stämmer inte med marksända eller ballonger.

Det skulle kunna förklaras med att de signalerna är som starkast då de stigit uppåt där inga andra signaler eller andra störningar genom mänsklig påverkan blockerar signalen..
Hur olika signaler expanderar är för mig okänt i dagsläget så rena spekulationer.

Osäker på om det inte skulle kunna gå med ballonger ändå.
Citera
2021-10-08, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Citat svensk lag:
"1 § I denna lag avses med

Antarktis: området söder om 60 sydlig bredd,
Antarktisfördraget: 1959 års fördrag om Antarktis (SÖ 1984:5),
miljöskyddsprotokollet: 1991 års miljöskyddsprotokoll till Antarktisfördraget (SÖ 1994:52),"

"Lagens tillämpningsområde
2 § Denna lag gäller
1. svenska medborgare och svenska juridiska personer,
2. utländska medborgare som har hemvist i Sverige, och
3. utländska medborgare som deltar i en expedition eller annan verksamhet som har tillstånd enligt denna lag."
Slut citat.

Som du ser gäller svensk lag.

Vidare så är det inte tillåtet att fritt besöka Antarktis, däremot är överflygning med svenskflaggad farkost, se även punkt två angående det fria havet.

Citat:
"Allmänna bestämmelser om skydd för miljön i Antarktis
3 § Det är förbjudet att utan tillstånd enligt denna lag vistas eller bedriva verksamhet i Antarktis.

Första stycket gäller inte
1. överflygning, eller
2. utövande av sådan rätt till fri sjöfart som följer av folkrätten om det fria havet."
Slut citat.

Länk: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2006924-om-antarktis_sfs-2006-924
Alltså han vem som helst tillgång till antarktis. Som vi har sagt.
Citera
2021-10-08, 22:23
Medlem
Citat:
Det skulle kunna förklaras med att de signalerna är som starkast då de stigit uppåt där inga andra signaler eller andra störningar genom mänsklig påverkan blockerar signalen..
Hur olika signaler expanderar är för mig okänt i dagsläget så rena spekulationer.

Det finns också satelliter som befinner sig i omloppsbana, t.ex vädersatelliter. En del av dessa befinner sig i en polär bana, dvs de roterar runt jorden från pol till pol. Allteftersom jorden roterar täcker de med tiden hela klotet som på denna bild. http://www.visualdictionaryonline.com/earth/meteorology/weather-satellites/orbit-satellites.php
Lätt att förklara, lätt att förstå. Enkelt och vackert.

Rörelsemönstret visat på en karta med Mercators projektion ser ut som på denna bild. https://apollo.nvu.vsc.edu/classes/remote/lecture_notes/satellite/platforms/poes_cov_all.html
På en platt jord skulle satelliterna alltså röra sig i ett märkligt vågmönster ungefär som på bilden. Förklaras detta med ballonger som flyger omkring med en liten propeller, eller hur funkar det?

Något som är ganska häftigt är att man med en bra vanlig radiomottagare och ett s.k radiomodem kopplat till datorn kan ta emot väderdata från vissa av satelliterna. Man måste dock ha koll på klockslaget för när satelliten passerar platsen man befinner sig på.
Citera
2021-10-08, 22:32
Medlem
Citat:

Falsifiera denna då:
https://himawari8.nict.go.jp/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in