2021-10-08, 20:02
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Jo det verkar ha varit en bensin V6 som sagt. De bytte tydligen till bensin V8 på 375 hk först 2019.
Toppfarten 2016 var ändå angiven till 250. Nästan märkligt med en V6 som borde vara mappad för Max vrid. Som ändå bara är typ 450 nm. Måste erkänna att det känns en aning lite för över 4 t. Lite förvånad att de inte körde med den diesel V8 RR ändå har med enormt vrid. De har en diesel V6 också men den har för lite hk även om även den borde kunna mappas.

Det cirkulerar en video på en oberoende slalomtest från typ 2003 med den gamla modellen där de jämför med en vanlig RR och där såg det vingligt ut där den lyfte lite på ett hjul innan antisladd tog ner den.
I reklamfilmen ser det betydligt bättre ut. Men det är ju en reklamfilm….

En sak jag noterade i den gamla filmen var bensintanken var av samma typ som i helikoptrar. Kanske därför de ändå valt bensin före diesel.
Men i denna olycka måste ju även den tanken ha skadats. Land Rover kanske omprövar en del efter denna olycka.

Ja tanken ska vara säker den är specialtillverkad. Men det finns mycket elektronik.
Jag har inte hängt med eller följt detta ämne sen igår då jag suttit i bil hela dagen
Citera
2021-10-08, 20:05
Medlem
Citat:
Jaha? Det var du som påstod att fordonsvikten gav en korrelerande ökande bromssträcka.
Men om det inte ör aktuellt längre så kan vi enas om att det inte behöver vara någon skillnad i bromssträcka mellan en standard RR och en Sentinel.

Jag antog att bilen vägde 2x original vikten, och att det då är svårt att kompensera med större bromsskivor.

Nu verkar det vara så att "Sentinel" väger 4,5 ton mot 3,2 ton för originalet, "endast" 42 % mer alltså.

Och nu har vår vän hobbyGW dessutom rotat upp att RR tydligen har lyckats med konststycket att få plats med 20 tums skivor i bilskrället...Imponerande i så fall. Svänghjulsmassan blir nästan en faktor att räkna med här i så falll....

Vikten verkar alltså vara kompenserad för, i teorin i alla fall.

Då är det bara den höga farten kvar....svarta lådan kanske ger svar på den.
Citera
2021-10-08, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det krävs lika mycket energi att få stopp på 4.5 ton som det krävs att få upp det i 160 km i tim.

För att förenkla: Bromssträckan för en 60 tons fullastad tradare kanske är 100m från 100 km/h. Det kan vara lite mer också men absolut inte linjärt mot vikten.
En standard RR kanske stannar på 40m
En Sentinel kanske på 45. Vad vet jag. Men det är inte mycket mer än så i skillnad.

Det är inte möjligt att räkna enkel fysik på bromssträcka enbart med hänsyn till fordonets vikt.

Tillverkaren kompenserar med bromsar och däck för att ta hand om den ökade vikten helt enkelt.
Det är liksom inte en fråga om åsikt utan fakta. Det vimlar av tester på olika tunga bilar och deras bromssträckor. Bara att kolla att det inte korrelerar enbart med vikt på fordonet.

Och jo det går utmärkt att framföra ett sådant här fordon i 160 och mer än så.
Det kör inte av vägen av sig själv okontrollerat på rak torr motorväg och bromsar helt kontrollerat inom rimliga avstånd.

Så nu tycker jag vi släpper detta onödiga ältande och fokuserar på denna extrema händelse.
Citera
2021-10-08, 20:06
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Oookeeej?!

vMAx = 155 mph (250 km/h) på 2016 års Sentinel.
Inte helt omöjligt med 340 hk och 8 växlad automat. 200 borde inte vara några problem alls.

Du menar att den liksom automatiskt kör av vägen om man kör över 160 i en bil som är designad för 250?

Den är ombyggd där man lagt på nästan 2 ton, då gäller inte ursprungsuppgifter den VAR en gång designad att klara 250 men inte sedan den är ombyggd
Jag tror jag ger upp den här tråden
Citera
2021-10-08, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Om du läser, så förstår du.
Man kan inte enkelt stoppa in lastvikten bara. Lastbilar har kraftigare bromsar, fler hjul som bromsar oftast t ex.

Detta är för personbilar

Var stoppar du in PERSONBILENS vikt i kalkylen? Som diskussionen gäller.
Helt enkelt därför att det inte går att räkna enkelt på.
Avsikten med den där kalkylen när enbart att visa på risken att hålla hög hastighet.
Det vet alla redan.
Citera
2021-10-08, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
https://www.landrover.com/Images/FBLR19_PRE_Sentinel_Brochure_tcm281-664731.pdf
VEHICLE SPECIFICATION

20” uprated braking system
20" = 20*2,56 = 51,2 cm

Toppen, då vet vi det!
Citera
2021-10-08, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Den är ombyggd där man lagt på nästan 2 ton, då gäller inte ursprungsuppgifter den VAR en gång designad att klara 250 men inte sedan den är ombyggd

Nej det är RR Sentinel 2016 jag har tagit uppgifterna ifrån. Den är INTE ombyggd utan byggd så från fabrik.
Citera
2021-10-08, 20:13
Medlem
Citat:
Var stoppar du in PERSONBILENS vikt i kalkylen? Som diskussionen gäller.
Helt enkelt därför att det inte går att räkna enkelt på.
Avsikten med den där kalkylen när enbart att visa på risken att hålla hög hastighet.
Det vet alla redan.

Ursäkta, men alla i den här tråden vet inte det, om man läser det som skrivs.
Det kommer säkert bli diskussion om stoppsträcka igen... och igen...
Citera
2021-10-08, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT

Håller med om att det är en aning svajigt att det står "est" troligen beroende på att de inte vill släppa officiella siffror. Men över 200 är ju inte ett dugg konstigt med 340 hk och 4+ ton.

2016 Land Rover Range Rover Sentinel
Year:2016
Make:Land Rover
Model:Range Rover
Engine:V6
Transmission:8-speed ZF automatic
Horsepower @ RPM:340
Torque @ RPM:332
Displacement:3.0 L
0-60 time:8.5 sec. (Est.)
Top Speed:155 mph (Est.)
Price:€ 400000
car segment:utility vehicle
body style:suv
Citera
2021-10-08, 20:16
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
För att förenkla: Bromssträckan för en 60 tons fullastad tradare kanske är 100m från 100 km/h. Det kan vara lite mer också men absolut inte linjärt mot vikten.
En standard RR kanske stannar på 40m
En Sentinel kanske på 45. Vad vet jag. Men det är inte mycket mer än så i skillnad.

Det är inte möjligt att räkna enkel fysik på bromssträcka enbart med hänsyn till fordonets vikt.

Tillverkaren kompenserar med bromsar och däck för att ta hand om den ökade vikten helt enkelt.
Det är liksom inte en fråga om åsikt utan fakta. Det vimlar av tester på olika tunga bilar och deras bromssträckor. Bara att kolla att det inte korrelerar enbart med vikt på fordonet.

Och jo det går utmärkt att framföra ett sådant här fordon i 160 och mer än så.
Det kör inte av vägen av sig själv okontrollerat på rak torr motorväg och bromsar helt kontrollerat inom rimliga avstånd.

Så nu tycker jag vi släpper detta onödiga ältande och fokuserar på denna extrema händelse.

Suck.... En långtradare stannar snabbare än en bil gör.
Citera
2021-10-08, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Ursäkta, men alla i den här tråden vet inte det, om man läser det som skrivs.
Det kommer säkert bli diskussion om stoppsträcka igen... och igen...

Det är säkert så men nu svarade du mig avseende viktens påverkan på bromssträckan
Citera
2021-10-08, 20:18
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Nu är det klart vad det ska vara för inskription på Vilks gravsten, en rondellhund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in