2021-10-08, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det vore ju lite trist om en bil som köps in av myndigheter i många länder skulle sladda av torra, raka breda vägar lite bara sådär spå en höft.

Det kanske borde ha hänt någon gång tidigare på alla år konceptet funnits någonstans i världen.

Sen kan man undra hur alla dessa länder har låtit bli att testa just precis detta.

RR borde vara intresserade av att skicka ut en egen haverikomission för sina egna intressen.
Citera
2021-10-08, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Ja, jag förstår hur du menar. Men jag och du har inte kört ett sådant fordon. Det är kompenserat för. Men säger dom att det är fullt kompenserat? Klart som korvspad att RR bygger det värsta som kan för detta ändamål. Men likväl har du fysikens lagar. Mer vikt, då får man hålla ner farten. E = mc²
Med på vad jag menar?

Precis, bromssträckan ökar med rörelseenergin vilken ökar med kvadraten på hastigheten....

160 km/h istället för 100 ger en ökning på drygt 2.5 gånger.

Plus att man i det här fallet har en bil som kanske väger 2 gånger mer än den vanliga versionen.

2 * 2,5 = 5 = 500% sämre väghållning totalt sett pga fysiken. Då hjälper knappast några "justeringar".

Prova att skjutsa en sumobrottare på cykeln i nedförsbacke...det är väl ungefär samma scenario.

Eller gör inte det förresten...
Senast redigerad av B.R.Donut 2021-10-08 kl. 18:56.
Citera
2021-10-08, 18:55
Medlem
Jenshalls avatar
Varför släpps det ut namnen på vilka det omkomna poliserna är? Är inte det konstigt?
Citera
2021-10-08, 18:56
Medlem
Citat:
En standard RR har en totalvikt på 3,2 ton

Tack 👍
Citera
2021-10-08, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyepidemiolog
Ingen har någonsin kört den här bilen i 160 km/h på motorväg. Det är helt otänkbart för en SUV-förare att köra så snabbt.

Har du själv någonsin blivit omkörd av den här bilen? Nej, just det.

Oookeeej?!

vMAx = 155 mph (250 km/h) på 2016 års Sentinel.
Inte helt omöjligt med 340 hk och 8 växlad automat. 200 borde inte vara några problem alls.

Du menar att den liksom automatiskt kör av vägen om man kör över 160 i en bil som är designad för 250?
Citera
2021-10-08, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Precis, bromssträckan ökar med rörelseenergin vilken ökar med kvadraten på hastigheten....

160 km/h istället för 100 ger en ökning på drygt 2.5 gånger.

Plus att man i det här fallet har en bil som kanske väger 2 gånger mer än den vanliga versionen.

2 * 2,5 = 5 = 500% sämre väghållning totalt sett pga fysiken. Då hjälper knappast några "justeringar".

Prova att skjutsa en sumobrottare på cykeln i nedförsbacke...det är väl ungefär samma scenario.

Eller gör inte det förresten...

Det där var inte den bästa fysiklektionen jag sett. Snarare tvärtom.

Du tror att bronsströäcken skulle öka från kanske 40m (100-0 för standard RR) till 200m för denna bil?
Du funderar aldrig på någon slags rimlighet när du gör dina fysikberäkningar?

Så vad tror du en 60 tons långtradare har för bromssträcka? Det borde ju i så fall vara flera mil? härifrån till evigheten?

Vikten kompenseras med större och bättre bromsar.
Citera
2021-10-08, 19:21
Medlem
Citat:
Det där var inte den bästa fysiklektionen jag sett. Snarare tvärtom.

Du tror att bronsströäcken skulle öka från kanske 40m (100-0 för standard RR) till 200m för denna bil?
Du funderar aldrig på någon slags rimlighet när du gör dina fysikberäkningar?

Så vad tror du en 60 tons långtradare har för bromssträcka? Det borde ju i så fall vara flera mil? härifrån till evigheten?

Vikten kompenseras med större och bättre bromsar.

Du verkar ha slumrat till på lektionen...orimliga svar är dessvärre vardagsmat när jag rättar fysikprov...

Och nej, bromssträckan ökar inte 5 gånger när hastigheten är densamma...det har jag aldrig påstått heller. Men den ökar med fordonsvikten om bromsarna är desamma.

Lite större skivor går det kanske att få plats med men knappast så det kompenserar den ökande vikten.

Om originalskivan är 35 cm så skulle det behöva en radie på runt 50 för att kompensera för dubbla fordonsvikten.
Det får man inte plats med helt enkelt.

Så kör man 160 så tar man en risk i kvadrat, bokstavligen.
Citera
2021-10-08, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyepidemiolog
Ingen har någonsin kört den här bilen i 160 km/h på motorväg. Det är helt otänkbart för en SUV-förare att köra så snabbt.

Har du själv någonsin blivit omkörd av den här bilen? Nej, just det.

Nu ör ju inte just den där bilen så vanlig men...

Hoppas inte att du menar en SUV-förare vilken som helst.
ca 250 har jag kört med olika SUVar i alla fall.
Man fick hålla lite extra fokus men inte mycket mer än i en "vanlig" bil i samma hastighet.

160 kör man helt obekymrat. Snarare tråkigt långsamt på långa sträckor. På autobahn hittar du inte många moderna SUVar som kör UNDER 200
Citera
2021-10-08, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Du verkar ha slumrat till på lektionen...orimliga svar är dessvärre vardagsmat när jag rättar fysikprov...

Och nej, bromssträckan ökar inte 5 gånger när hastigheten är densamma...det har jag aldrig påstått heller. Men den ökar med fordonsvikten om bromsarna är desamma.

Lite större skivor går det kanske att få plats med men knappast så det kompenserar den ökande vikten.

Om originalskivan är 35 cm så skulle det behöva en radie på runt 50 för att kompensera för dubbla fordonsvikten.
Det får man inte plats med helt enkelt.

Så kör man 160 så tar man en risk i kvadrat, bokstavligen.

Återkommer till långtradaren. Hur lång bromssträcka har den då med totalvikt på 60 ton menar du?
Citera
2021-10-08, 19:28
Medlem
Behöver hjälp med att förklara varför sladd spåren ser ut som de gör: https://archive.is/bBZEr/e5d0082ff0fb9daa0b71a4ed07abdec964a63176.jpg

Börjar väldigt smalt sen får mer av däckytan kontakt med asfalten.
Har de haft sån krängning på bilen att den sladdat på kanten av däcken?
Citera
2021-10-08, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiefadern
Behöver hjälp med att förklara varför sladd spåren ser ut som de gör: https://archive.is/bBZEr/e5d0082ff0fb9daa0b71a4ed07abdec964a63176.jpg

Börjar väldigt smalt sen får mer av däckytan kontakt med asfalten.
Har de haft sån krängning på bilen att den sladdat på kanten av däcken?

Det är nog ganska normalt att spåren varierar i bredd med hur mycket däcket glider under sladd.
Det känns snarare här att spåren är förvånansvärt smala och raka i förhållande till varandra,
Sladden borde ha varit ganska måttlig i sidled m a o
Citera
2021-10-08, 19:41
Medlem
Citat:
Det är nog ganska normalt att spåren varierar i bredd med hur mycket däcket glider under sladd.
Det känns snarare här att spåren är förvånansvärt smala och raka i förhållande till varandra,
Sladden borde ha varit ganska måttlig i sidled m a o

https://imgur.com/a/WHC0QPh

Måste vara så däcken är placerade?

Vänster fram
Höger fram
Vänster bak
Höger bak
För er som inte fattar...

Den förvrängda bilden från aftonbladet är ju den enda där man kan se spår från alla fyra däck vad jag vet. Lite svårare att se hur bred sladden var från den bilden kanske.
Man ser ju dock att spåren är starkare på två hjul vilket är normalt för all vikt läggs ju på de hjulen åt hållet sladden är, de andra lyfts upp lite så därför blir spåren svagare.
Senast redigerad av Aktiefadern 2021-10-08 kl. 19:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in