2021-10-08, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Hongkong-börsen har helt fri handel medans Shanghaibörsen har massor med begränsningar. Jag har aldrig sett ett inlägg där du vet vad du talar om.

Och du resonerar som en idiot i alla dina inlägg.

CCP har numera total makt över Hongkong inklusive deras börs, de kan göra precis vad de vill. Att de
inte gör det just nu är för att de inte anser det behövs.

Förstår du inte det? Halva världen har sagt upp avtal med Hongkong då de numera styrs av Kina.
Citera
2021-10-08, 18:48
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Och du resonerar som en idiot i alla dina inlägg.

CCP har numera total makt över Hongkong inklusive deras börs, de kan göra precis vad de vill. Att de
inte gör det just nu är för att de inte anser det behövs.

Förstår du inte det?
Visa en länk som styrker att CCP har total makt över Hongkong-börsen.
Citera
2021-10-08, 18:49
Medlem
Många verkar vara lite oroliga i nuläget. Men det finns ingen anlednig till oro. Det kommer snart att bli mycket bättre.
Vi ser lite efterverkningar av pandemin bara. Sitt stilla i båten och köp mycket aktier för nu är det verkligen billigt.
Snart börjar bostadspriserna att öka. Tag lån nu. Om det blir inflation så blir skulden med tiden mindre värd. Så resonerade många på åttiotalet när vi hade hög inflation och det funkar nu med.
Det är helt enkelt en tid att gå all in på allt.
Citera
2021-10-08, 18:50
Medlem
Citat:
Visa en länk som styrker att CCP har total makt över Hongkong-börsen.

Hur fan tror du det skulle gå till? Det är bara så det är....

Jag kan lika gärna fråga dig om bevis att Xi Jinping är demokratiskt vald av folket?!

suck
Citera
2021-10-08, 18:52
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Hur fan tror du det skulle gå till? Det är bara så det är....

Jag kan lika gärna fråga dig om bevis att Xi Jinping är demokratiskt vald av folket?!

suck
Du har ingen länk. Då vet jag.

Jag handlar på hongkong-börsen och kan antagligen mer än du om just den. Lustigt att du inte ger dig utan vill stå med skamstrut på huvudet hela tiden.
Citera
2021-10-08, 18:55
Medlem
Citat:
Du har ingen länk. Då vet jag.

Jag handlar på hongkong-börsen och kan antagligen mer än du om just den. Lustigt att du inte ger dig utan vill stå med skamstrut på huvudet hela tiden.

Det är en diktatur vad förväntar du dig?

Jättebra att du handlar på Hongkong-börsen men vad har det för betydelse?

Själv har jag bott i Kina många år.
Citera
2021-10-08, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Inflationen är inte hypotetisk utan har redan inträffat. Den har bara inte visat sig i konsumtionsvaror fullt ut ännu.

Nej, det kommer inte att gå att handla på ICA med guld och det är inte guldets roll, har aldrig varit. Det var ju inte så att folk knallade omkring och köpte bröd på medeltiden med guldmynt. Guld har alltid varit "kungarnas pengar" som man dels använde för värdebevaring och dels för mycket stora affärer. Tänk köp av stridsskepp eller lantegendomar.

Guld ska du ha för att konservera köpkraft som en brygga mellan nu och då. Alltså sparande på extremt lång sikt.

Okej så man kan säga att guld följer inflationen mycket bättre än pengar?
Citera
2021-10-08, 21:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Okej så man kan säga att guld följer inflationen mycket bättre än pengar?

Det vi kallar pengar idag är inte pengar, det är valuta. Guld är pengar och behåller sin köpkraft över tid. Mer eller mindre naturligtvis men blir aldrig helt värdelöst (som 100% av all fiatvaluta blir, så småningom).
Citera
2021-10-09, 11:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
"På 20 år har det antal månader man är pensionär ökat en hel del."

Det är en socialdemokratisk lögn. De senaste åren har livslängden för män i Sverige till och med bakat och det är extremt lite "flera år" i realiteten mellan år 2000 - 2020.
När pensionsreformen gjordes på 90-talet var livslängden efter 65 15.6 år för män.
2019 var den 20.5 år.

Dvs en ökning med 4 år. Lite grovt innebär det en minskad pension på 20% eftersom pensionskapitalet skall smetas ut på 4 år till.

Jag har märkt att detta är extremt svårt att förstå för många. Så jag gör ett enkelt exempel.
Antag ett pensionskapital på 2.8 MSEK. Utsmetat på 15.6 år ger det en pension på knappt 15 kSEK.
Men utsmetat på 20.5 år blir det en pension på 11.4 kSEK.
En ansenlig minskning pga ökad livslängd efter 65.

Under 2000-talet är ökningen knappt 3 år.

Länk till excel dokument från SCB som visar på data https://www.scb.se/contentassets/e7adf3fa13414fe2a351cc3f6645f591/be0401_2021i70.xlsx

Finns även framskrivning som indikerar fortsatt ökad medellivslängd efter 65.
Höjningen av pensionsålder borde nog ha gjorts tidigare. Alternativt höjning av pensionsavgifter.
Citera
2021-10-09, 11:48
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Många verkar vara lite oroliga i nuläget. Men det finns ingen anlednig till oro. Det kommer snart att bli mycket bättre.
Vi ser lite efterverkningar av pandemin bara. Sitt stilla i båten och köp mycket aktier för nu är det verkligen billigt.
Snart börjar bostadspriserna att öka. Tag lån nu. Om det blir inflation så blir skulden med tiden mindre värd. Så resonerade många på åttiotalet när vi hade hög inflation och det funkar nu med.
Det är helt enkelt en tid att gå all in på allt.
Många som köpt på slutet 80 talet, och var tvungna sälja början av nittitalet, var inte glada.

Eller skojar du?
Citera
2021-10-09, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
När pensionsreformen gjordes på 90-talet var livslängden efter 65 15.6 år för män.
2019 var den 20.5 år.

Dvs en ökning med 4 år. Lite grovt innebär det en minskad pension på 20% eftersom pensionskapitalet skall smetas ut på 4 år till.

Jag har märkt att detta är extremt svårt att förstå för många. Så jag gör ett enkelt exempel.
Antag ett pensionskapital på 2.8 MSEK. Utsmetat på 15.6 år ger det en pension på knappt 15 kSEK.
Men utsmetat på 20.5 år blir det en pension på 11.4 kSEK.
En ansenlig minskning pga ökad livslängd efter 65.

Under 2000-talet är ökningen knappt 3 år.

Länk till excel dokument från SCB som visar på data https://www.scb.se/contentassets/e7adf3fa13414fe2a351cc3f6645f591/be0401_2021i70.xlsx

Finns även framskrivning som indikerar fortsatt ökad medellivslängd efter 65.
Höjningen av pensionsålder borde nog ha gjorts tidigare. Alternativt höjning av pensionsavgifter.
Det är knappt 3 år säger du själv. Allt annat är socialdemokratiska lögner din systemlojala satan. 3 år är ingenting, speciellt inte när du väger in den generella ökningen på börsen.

Ni systemlojala kreatur vill bara sälja in att "människor blir äldre" för att pengarna går till era blattar.
Citera
2021-10-09, 11:58
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det är knappt 3 år säger du själv. Allt annat är socialdemokratiska lögner din systemlojala satan. 3 år är ingenting, speciellt inte när du väger in den generella ökningen på börsen.

Ni systemlojala kreatur vill bara sälja in att "människor blir äldre" för att pengarna går till era blattar.
Utdelningshöjningarna har varit stora, på 80 talet ca 50 öre per aktie, nu ca 5 kronor. Men när det gäller utdelningarna kommer de förmodligen inte öka nämnvärt.

Pensionerna bör också följa köpkraften för den arbetande befolkningen i någon mån, annat vore ojust.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in