2021-10-08, 15:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Tackar.

Ja då passar det som hand i handske, när han första gången hörde av sig till polisen visste han inte om att det fanns uppgifter om glasögon och väska. Dessa kompletterade han med när han var tillbaka från Idre, han hade en hög med tidningar (SvD) att beta igenom och agerade skyndsamt enligt "Engström-koden" även den här gången, precis som efter mordkvällen.

https://www.resume.se/alla-nyheter/opinion/engstrom-koden-kommunikationsknepen-som-lurade-en-nation/

"Andra kommunikationstricket var att synas – överallt och helst hela tiden. Det här är omdiskuterat då kritiker menar att det var helt vansinnigt att en gärningsman visade upp sig och därmed kunde avslöjas av vittnen. Men sätter man sig in i Engströms knepiga situation fanns logik i hans agerande. Mördarens signalement fanns redan där, som sagt, och han kunde inte trolla bort sig själv från mordplatsen. Den enda han kunde påverka var vad han gjorde där."

Vad tjänade han på att vara med i tidningar och tv? Jag vill ha specifikt vad han tjänade på det som GM.

För om det ska vara" hans enda chans" så ska det ju ha gett något. Annars har ni fel - då var det inte hans enda chans.
Citera
2021-10-08, 15:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jo absolut är det så. Sedan vet vi inte hur ME kommer att framställas i serien så klart, men jag håller med dig. Tyvärr tas inte sådan hänsyn till mänskliga aspekter och som till ME tex. De flesta kan definitivt tänka själva men ja vi är få som läser förhör och sätter oss in i fallet på det viset. Media har stor genomslagskraft definitivt.

ME kommer framstå som ovetande. Annars blir det många sköna kronor för hennes bankkonto.
Citera
2021-10-08, 15:34
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Tackar.

Ja då passar det som hand i handske, när han första gången hörde av sig till polisen visste han inte om att det fanns uppgifter om glasögon och väska. Dessa kompletterade han med när han var tillbaka från Idre, han hade en hög med tidningar (SvD) att beta igenom och agerade skyndsamt enligt "Engström-koden" även den här gången, precis som efter mordkvällen.

https://www.resume.se/alla-nyheter/opinion/engstrom-koden-kommunikationsknepen-som-lurade-en-nation/

"Andra kommunikationstricket var att synas – överallt och helst hela tiden. Det här är omdiskuterat då kritiker menar att det var helt vansinnigt att en gärningsman visade upp sig och därmed kunde avslöjas av vittnen. Men sätter man sig in i Engströms knepiga situation fanns logik i hans agerande. Mördarens signalement fanns redan där, som sagt, och han kunde inte trolla bort sig själv från mordplatsen. Den enda han kunde påverka var vad han gjorde där."

I SVD 8 mars sid 7 står det att polisinsatserna ifrågasätts i TV, tidningar och radio, värdefulla tips har inte behandlats etc.
Citera
2021-10-08, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad tjänade han på att vara med i tidningar och tv? Jag vill ha specifikt vad han tjänade på det som GM.

För om det ska vara" hans enda chans" så ska det ju ha gett något. Annars har ni fel - då var det inte hans enda chans.

Känner något vittne igen honom från mordtillfället så kan han ju hänvisa till att han synts i tv och tidningen , smart agerat av SE i en knivig situation.
Citera
2021-10-08, 15:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, en klar majoritet av vittnena pratar om en man med lång mörk rock. Och det är (som SE själv hela tiden försöker förklara) SE de ser då. Dock menar alltså SE att det måste ha skett en förväxling här, och att man tycks ha misstagit honom själv för att vara gärningsmannen. Den egentliga gärningsmannen var alltså, om man nu skall tro SE, den yngre mannen med blå täckjacka som bl.a. Lisbeth Palme pratade om.

Nej, det SE säger är att vittnet som inte var där från början ser SE. Inte att vittnena på mordplatsen gör det.

Var använder du ordet "yngre" så det ska framstå att LP sagt att det var en yngre man? Väldigt manipulativt.

Finns inget på nyheterna klockan fyra om "yngre". Vilket ju är nästa inlägg du tänkt skriva.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-10-08 kl. 15:45.
Citera
2021-10-08, 15:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Känner något vittne igen honom från mordtillfället så kan han ju hänvisa till att han synts i tv och tidningen , smart agerat av SE i en knivig situation.

Ok. Och du har några som helst tecken på att det funkade? Att han tjänade på det? Tjänar han inte på det så är det inte hans enda chans. Jag har tecken på att det skulle vara dumt va med i media om man är GM. En kvinna ringde in till polisen och sa att hon kände igen SE, att han kunde vara mördaren.

Och vad är smart? Hur menar du att SE förväntar sig att folk fungerar och tänker? För mig är er teori om detta med media lika galen som konspirationsteorier i allmänhet.

-"Jaha, du tror jag är mördaren, nej han har bara sett mig i tidningen".
-"Öh nej, han såg dig stå och titta mot Palme med en revolver i handen"
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-10-08 kl. 15:47.
Citera
2021-10-08, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ok. Och du har några som helst tecken på att det funkade? Att han tjä ade på det. Tjänar han inte på det så är det inte hans enda chans. Jag har tecken på att det skulle vara dumt va med i media om man är GM. En kvinna ringde in till polisen och sa att hon kände igen SE, att han kunde vara mördaren.

Och vad är smart? Hur menar du att SE förväntar sig att folk fungerar och tänker? För mig är er teori om detta med media lika galen som konspirationsteorier i allmänhet.

Nej det vet jag ju inte då jag inte är säker på att han är vår GM , men tycker hans beteende är skumt om han nu bara var ett vittne, speciellt att ingen har sett honom göra det han påstås ha gjort med o vända på OP, prata med LP osv.

Utan hans utstämplingstid så tror jag inte han agerat som han gjort, det är den som ställer till det för honom.
Citera
2021-10-08, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Sveavägen 44 var där NF mötte LOP. Om det sen var Sveavägen 56 där han hörde skotten vet jag inte
säkert men det är i alla fall möjligt att se både norra och södra annonspelaren därifrån.

https://i.imgur.com/g1IogU0.jpg

Så ligger det till.Enligt polisens rekonstruktion så skall han passera makarna Palme ungefär tio meter norr om entren till Skandia(så det finns fortfarande ett pyttefönster för TPs tredje alternativ i detta scenario om än fortfarande orimligt sett till sin helhet) och NF påstår vidare att han hör skotten när han är utanför Sveavägen 56.
Den i Palmesammanhang klassiska underligheten befästes därmed.Det bör ta makarna Palme ungefär 52 sekunder att nå brottsplatsens exakta punkt emedan det tar NF 1 minut och 35 sekunder att gå från Sveavägen 44 till Sveavägen 56.
De försvunna 43 sekundernas mysterium..än idag icke förklarat på gediget sätt.,,och den absoluta förutsättningen för olika hypoteser såsom mötesscenario mm.
Citera
2021-10-08, 16:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Nej det vet jag ju inte då jag inte är säker på att han är vår GM , men tycker hans beteende är skumt om han nu bara var ett vittne, speciellt att ingen har sett honom göra det han påstås ha gjort med o vända på OP, prata med LP osv.

Utan hans utstämplingstid så tror jag inte han agerat som han gjort, det är den som ställer till det för honom.
"Skumt" är ett understatement. Det är väl ingen som på allvar tror att han haft den aktiva roll i "hjälpandet" som han påstår sig haft men han behöver förstås inte vara GM för det.

Mer problematiskt är naturligtvis den här maniska GM-efterapningen (som förklarades bra i Resume-artikeln) där han går så långt att han till och med hittar på ett vittne som förklaring till den helt osannolika förväxlingen
Citera
2021-10-08, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamesedward84
Precis, hade han inte agerat som han gjort hade han garanterat åkt dit om han var GM, nu sågs han som en uppmärksamhetakåt mytoman

Folk vill inte inse att om SE är GM så att försöka bli ett vittne var en idé som lyckades..

Eftersom han återvänder till Skandiahuset efter en kvart så har han inga alternativ kvar....
Citera
2021-10-08, 16:57
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Så ligger det till.Enligt polisens rekonstruktion så skall han passera makarna Palme ungefär tio meter norr om entren till Skandia(så det finns fortfarande ett pyttefönster för TPs tredje alternativ i detta scenario om än fortfarande orimligt sett till sin helhet) och NF påstår vidare att han hör skotten när han är utanför Sveavägen 56.
Den i Palmesammanhang klassiska underligheten befästes därmed.Det bör ta makarna Palme ungefär 52 sekunder att nå brottsplatsens exakta punkt emedan det tar NF 1 minut och 35 sekunder att gå från Sveavägen 44 till Sveavägen 56.
De försvunna 43 sekundernas mysterium..än idag icke förklarat på gediget sätt.,,och den absoluta förutsättningen för olika hypoteser såsom mötesscenario mm.

Jo fast det är ändå tveksamt om det verkligen var Sveavägen 56, lite långt avstånd för att kunna se ändå bort till korsningen med Tunnelgatan . I förhöret står också : ...Fauzzi fortsätter att gå Sveavägen norrut. Han passerar korsningen med Kammakargatan. Fauzzi har inte märkt någon person som stått i port eller prång. När Fauzzi har hunnit gå några meter efter korsningen med Kammakargatan hör han 2 skott...

Har NF hunnit passera korsningen med Kammakargatan så är han ännu längre norrut än Sveavägen 56. Det kan ju inte stämma. Om NF minns fel vilken gatukorsning han precis passerat när han hörde skotten så är korsningen med Adolf Fredriks kyrkogata mer trolig . Då skulle han befinna sig ungefär vid Sveavägen 50 och tiderna/avstånden med utgångspunkt från Sveavägen 44 där NF mötte LOP stämma bättre.

Jag tycker även NF:s reaktion efter skotten var lite underlig. Han har känt igen OP vid mötet, han hör skotten , han vänder sig om och ser en person ligga på trottoaren. Han tänker... nu har OP blivit skjuten... sen fortsätter han bara hemåt.
Citera
2021-10-08, 17:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Ja men nu undrar jag om det verkligen är en plan nån skulle komma på. Att visa sig i media för att ha nåt att skylla på. Känns bakvänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in