2021-10-08, 13:00
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, då blir min reflektion; vad saknades i bedömningen?

Nu menar jag frånsett att den inte är en sann bild av SD. Han är inte den perfekta personen som han framställr sig som. Det vet vi ju. Inte heller har han adekvata känslor för sin situation eller för Lena. Min tro.

Men vad saknades i bedömningen, som krävs i P7:an?

Min tanke är ändå att SD inte led av vanföreställningar/psykos ellr hallucinationer vid mordet, eller annrs heller. Inte heller var han aktuell för rättspsykiatrisk vård, dvs inte i behov av den större rättspykiatriska utredningen för att ta ställning till sådan vård istället för fängelse.

Vi måste också komma ihåg att SD hade en stabil plattform att stå på när P7 gjordes, han hade fru och barn, fast arbete som byggnadsinspektör, stabil inkomst, involverad i Geocaching, dykklubben, tagit flyglektioner och fått flygcertifikat, summa summarium så hade SD ett stabilt liv jämfört med klientelet som brukar hamna i en P7 undersökning, till och med Möller med sitt stora bagage l ryggen klarade både lilla och stora psykundersökningen och jämfört med Möller så är SD rena korgossen.
Citera
2021-10-08, 13:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easycomeeasygo
Jag är så nyfiken på hur det kommer sig att den här tråden blivit så enormt stor och är så aktiv fortfarande. Kan någon snälla sammanfatta kort vad det är som sticker ut med fallet och vad som har hänt, så kommer jag överväga att plöja igenom utredningen.

För min del tror jag att det beror på:

- den enorma insyn vi har fått via sociala medier redan tidigt i tråden. Inte minst långa loggar i geocachingen, men även andra kanaler. Med FUP blev insynen i deras liv större än vad du kan få i andra fall, då kommunitkationerna mellan personerna är enorma. En del av kommunikationerna är mycket välartikulerade och beskriver bra vad som händer och vad det handlar om.

Du kan följa personerna minut för minut, i bild och text, tankar och känslor. Det blir närapå som i en film.

- personerna som är involverade är till synes helt vanliga människor som har ett välfungerande liv i ett medelklassområde. Allt är dock en chimär.

- persongalleriet är dock som handplockat från en "morden i Midsommer" -film.

Du har en pastor, en otrogen make, en hobby som tar över allt (geocachingen), ett medelklassområde och det händer saker hela tiden (geocachingen, där det loggas med långa texter så du får veta allt på detaljnivå; vem som var med, vad som hände och sedan underfundiga texter med gliringar och gåtor till berörda)

- allt ser på ytan helt perfekt ut. Perfektare än perfekt.
Inget missbruk, ingen kriminalitet, inte personer som ligger utanför samhället på något sätt. Inga synliga riskfaktorer vid första anblick.

Men under allt ligger ett dolt hot, som lurar alla. Ingen såg det komma.

Och det slutar med döden.

Allt uppdukat för spänning.
Tyvärr handlar det dock om verkiga människor och där fem barn och åldriga föräldrar är invoverade.
Senast redigerad av notknapparen 2021-10-08 kl. 13:47.
Citera
2021-10-08, 13:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Vi måste också komma ihåg att SD hade en stabil plattform att stå på när P7 gjordes, han hade fru och barn, fast arbete som byggnadsinspektör, stabil inkomst, involverad i Geocaching, dykklubben, tagit flyglektioner och fått flygcertifikat, summa summarium så hade SD ett stabilt liv jämfört med klientelet som brukar hamna i en P7 undersökning, till och med Möller med sitt stora bagage l ryggen klarade både lilla och stora psykundersökningen och jämfört med Möller så är SD rena korgossen.

Ja, det är klart.

Men även Möller blev inte inte klassad som att hon behövde psykvård?

Jag minns att vid mordet av Tova, skrev rättspykiatrikern dock ungefär att Billy typ fann sig väl tillrätta/verkade oberörd över situationen med tanke på omständigheterna och att han sov gott om natten. Det kanske var lite som en "röd flagg" att det fanns någon slags personlighetsstörning, snarare än allvarlig psykisk sjukdom/trörning.

Här "framkallar" SD lite tårar där det passar, vilket verkar mer adekvat än att verkar oberörd. Också viss stress över sin situaton tror jag att rätspsykiatrikerna skrev?

Och att slutsatsen ändå blir, att det inte behövs psykvård nu, en större undersökning och att det inte finns typ hinder för fängelse?
Senast redigerad av notknapparen 2021-10-08 kl. 13:46.
Citera
2021-10-08, 13:49
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ja, det är klart.

Jag minns att vid mordet av Tova, skrev rättspykiatrikern dock ungefär att Billy typ fann sig väl tillrätta/verkade oberörd över situationen med tanke på omständigheterna och att han sov gott om natten. Det kanske var lite som en "röd flagg" att det fanns någon slags personlighetsstörning, snarare än allvarlig psykisk sjukdom/trörning.

Här "framkallar" SD lite tårar där det passar, vilket verkar mer adekvat än att verkar oberörd. Också viss stredd över sin situaton tror jag att rätspsykiatrikerna skrev?

Och att slutsatsen ändå blir, att det inte behövs psykvård nu, en större undersökning och att det inte finns typ hinder för fängelse?

Just därför blir det svårt att sätta en diagnos på SD, att kalla SD psykopat eller narcissist blir en lite för enkel lösning på problemet. Jag tror hellre att SD var en elak och en bortskämd människa rätt igenom som älskade att härska och söndra bland sina medmänniskor och verkligen njöt när alla dansade efter hans pipa. Dessutom tror jag att SD inte kunde älska någon annan än sej själv, vilket självmordet bevisar, otroheten mot HD och med LW var nog mer en ett spel eller tävling där han själv var första pris men när leksakerna inte var roliga längre utan började bli besvärlig så agerar han återigen som en elak och bortskämd snorunge, han slår sönder den leksak som han stör sej mest på.
Citera
2021-10-08, 14:38
Medlem
Citat:
Tack, lärorikt att läsa.

Något som jag nu ska försöka djupdyka vidare i, är just det här med SDs udda sätt att var och tänka på.

Möjligt att han hade någon slags autismdrag, men jag har också sett och hört att vissa personer med psykopatiska drag ofta betraktas att ha ett "awkward" beteende socialt. De är visserligen kameleonter, dvs de lär sig ofta med tiden hur man ska bete sig, men inte alltid.

Vet inte om detta även gäller narcissister, men dessa "diagnoser" kan överlappa varandra om jag fattat det rätt.

Om man själv saknar djupare känslor, kan det vara svårt att läsa av andras känslor. Det kan bli något som man får lära sig. Ansiktsuttryck som tydligt visar ledsenhet, t ex gråt eller mungipor neråt, kan man lära sig att förstå. Sedan måste ma lära sig hur man ska bete sig i de situationerna.

Men sedan kommer finliret.

Såsom känslan av att det är något som känns fel i stämningen i ett rum. Kanske går förbi?

Minns tidigt i tråden då SD strax efter mordet deltog i event. Minns något förhör där han frågat om det var ok att komma. Kramades.

Det diskuterades mycket om det här i tråden. Att det var respektlöst tyckte en del. Där vistades även Lena vänner. Hålla låg profil verkade inte SD tycka att han hade något skäl att ha. Skrev loggar om varma kramar och gofika.

Nu i efterhand, efter att ha följt fallet i flera år, kan jag ana att SD behövde (åter)upprätta sin bild (?), ville bevisa för sig själv och andra att han dög, fortfarande var samma SD.

Då, tänkte jag mest att han var bara egoistisk. Han ville gå på event, och då skulle ingen få tvinga honom att stanna hemma. Han ville göra vad han ville. Punkt.

Kanske båda antagandena är sanna?

Att han inte fattade vad andra kände, det var för mycket finlir?

Brorsan påstod sig ha ADHD (?) om jag minns rätt, och vid något tillfälle sa SD till chefen att han hade ADD. Vem vet. Kanske det stämde. Det är inte ovanligt att autism kan förekomma vid dessa diagnoser, eller i varje fall drag av det.

SD verkade sakna känslor för både finliret och många andra social koder. Eller så övertog behovet av att återställa balansen ( upptagenheten av den nuvarande konflikten), hans perfekta yta, fasad som måste till varje pris upprätthållas. Kanhända ångesten över krackeleringen blev så stor, att han till varje pris måste lappa och laga, och att han inte orkade bry sig, sätta sig in i och förstå hur idiotiskt det blev?

Om du fattar vad jag menar?

Förstår precis vad du menar.
SD och andra individer såsom han har problem med den "sociala finliret", som du skriver. Hans förmåga att uppfatta DE koderna förstod han sig inte på. Vad som var lämpligt och vad som inte var det.

Om vi menar samma event så fick han faktiskt på käften av en deltagare och vän till Lena för att han ens gick på eventet. Tror inte att han riktigt förstod varför han drabbades - han som bara gick dit och log så trevligt....som han brukade. Som alltid hade fungerat. Det påklistrade stela flinet.

Såg ett tv-program för ett par år sen då man visade en grupp mycket unga män med bl.a psykopati, antisocial p-störning, noll empati och dessutom ptsd efter att ha tvingats vara barnsoldater i ett afrianskt land. Ett par av dem hade även tvingats döda sina föräldrar och syskon då de tvångsvärvades. Vad gör sådant med en människa?

Man la upp en rad bilder på en person med olika ansiktsuttryck för pojkarna: glad, ilska, ledsen, hotfull, rädd, generad osv. Pojkarna kunde inte para ihop ansiktsuttrycken med en känsla. De var såpass tveksamma att de bara gissade.

Tänker lite på SD kontra detta, trots att skillnaderna i miljö är himmelsvida: tror inte att SD heller kunde läsa av andra personers ansiktsuttryck särskilt väl. Förutom detta att han inte begrep att han borde ha stannat hemma.

Nu jämför jag inte honom med traumatiserade barnsoldater i ett afrikanskt land, men kan ändå se vissa likheter.

Och som du också skriver: hans värld var på G att krackelera eftersom fasaden inte längre höll, då först HD som ville skiljas och Lena som hade sina krav från andra hållet. Han klarade inte det, hade ingen beredskap att hantera situationen på samma vis som en 'normalstörd' person skulle göra, så han gav Lena skulden och mördade henne.
Senast redigerad av zilvereko 2021-10-08 kl. 15:23.
Citera
2021-10-08, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Just därför blir det svårt att sätta en diagnos på SD, att kalla SD psykopat eller narcissist blir en lite för enkel lösning på problemet. Jag tror hellre att SD var en elak och en bortskämd människa rätt igenom som älskade att härska och söndra bland sina medmänniskor och verkligen njöt när alla dansade efter hans pipa. Dessutom tror jag att SD inte kunde älska någon annan än sej själv, vilket självmordet bevisar, otroheten mot HD och med LW var nog mer en ett spel eller tävling där han själv var första pris men när leksakerna inte var roliga längre utan började bli besvärlig så agerar han återigen som en elak och bortskämd snorunge, han slår sönder den leksak som han stör sej mest på.

Bra beskrivet. Det var nog som ett spel för honom. Han lurade de flesta, letade efter deras svaga punkter (som nästan alla människor har och skäms över) och uttalade så subtila hot mot sina medmännsikor att enbart de mest lyhörda märkte det.

Han skapade oro hos folk och hos människor i grupp (typ i geocachingsammanhang). Utom hos en mindre grupp som verkade nästan dyrka honom. Men många av dem försvann också på vägen. Tror inte att han hade så många vänner kvar mot slutet. Många begrep att han var den som hade mördat Lena.

I 3 år efter TR-domen seglade han omkring i bostadsområdet och resten av Örebro och andra delar av landet och även utomlands.och gjorde folk osäkra och skrämde dem. Men hela tiden sååå subtilt.

Men han förstod nog att han var på The end of the road till slut. Han hade tappat allt när HD ville skiljas och även Lena var på väg bort och detta kunde han inte hantera. Det hade han definitivt inte räknat med.

I hans ögon var ALLT Lenas fel och hon var inte tillräckligt vaken för att begripa att hon svävade i livsfara. Tyvärr.
Citera
2021-10-08, 15:20
Medlem
Citat:
Ja, det är klart.

Här "framkallar" SD lite tårar där det passar, vilket verkar mer adekvat än att verkar oberörd. Också viss stress över sin situaton tror jag att rätspsykiatrikerna skrev?

Precis så. SD var inte psykiskt sjuk, men han var riktigt ordentligt störd.
Citera
2021-10-08, 15:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, då blir min reflektion; vad saknades i bedömningen?

Nu menar jag frånsett att den inte är en sann bild av SD. Han är inte den perfekta personen som han framställr sig som. Det vet vi ju. Inte heller har han adekvata känslor för sin situation eller för Lena. Min tro.

Men vad saknades i bedömningen, som krävs i P7:an?

Min tanke är ändå att SD inte led av vanföreställningar/psykos ellr hallucinationer vid mordet, eller annrs heller. Inte heller var han aktuell för rättspsykiatrisk vård, dvs inte i behov av den större rättspykiatriska utredningen för att ta ställning till sådan vård istället för fängelse.
Hänvisning till RPU. Kunde de skicka Möller på en rpu - likt många andra underliga personer som inte fått fängelseförbud - så hade det varit läge här också, på bas av det skruvade han säger.
Den är även gjord långt efter mordet ang hans sinnestillstånd vilket torde göra det svårbedömt och en mer djuplodande utredning hade varit lämplig än en sketen timme.
Med tanke på hur han beter sig i filmen och sen rätten och självmord så hade en djupare utredning varit på plats. Rätten hänvisar till denna gamla bedömning. Bedrövligt att ha som underlag när psyket i sig är dynamiskt.
Citera
2021-10-08, 15:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hänvisning till RPU. Kunde de skicka Möller på en rpu - likt många andra underliga personer som inte fått fängelseförbud - så hade det varit läge här också, på bas av det skruvade han säger.
Den är även gjord långt efter mordet ang hans sinnestillstånd vilket torde göra det svårbedömt och en mer djuplodande utredning hade varit lämplig än en sketen timme.
Med tanke på hur han beter sig i filmen och sen rätten och självmord så hade en djupare utredning varit på plats. Rätten hänvisar till denna gamla bedömning. Bedrövligt att ha som underlag när psyket i sig är dynamiskt.
Domaren ansåg inte att det behövdes en rpu, den tidigare p7an var inte avvikande eller anmärkningsvärd.
Citera
2021-10-08, 15:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Domaren ansåg inte att det behövdes en rpu, den tidigare p7an var inte avvikande eller anmärkningsvärd.
Nej, jag skriver det. Han bedöms på ett underlag som är drygt 1.5 år gammalt och i sig undermåligt. Ända sen P7an blev allmänt gods så har väl de flesta skakat på huvudet åt vad som står där...
Citera
2021-10-08, 15:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, jag skriver det. Han bedöms på ett underlag som är drygt 1.5 år gammalt och i sig undermåligt. Ända sen P7an blev allmänt gods så har väl de flesta skakat i huvudet åt vad som står där...
Varför behöver inte någon ta ansvar för felbedömningen av Steffe? Han fungerade så bra, var så trevlig, bäste pågen, sonen jag aldrig haft.
Själv satt jag med hjärtat i halsgropen och inväntade Bjärred 2.0, nu blev det "bara" en som gick åt, förutom Lena.
Citera
2021-10-08, 16:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Varför behöver inte någon ta ansvar för felbedömningen av Steffe? Han fungerade så bra, var så trevlig, bäste pågen, sonen jag aldrig haft.
Själv satt jag med hjärtat i halsgropen och inväntade Bjärred 2.0, nu blev det "bara" en som gick åt, förutom Lena.
Finns det nåt som fungerat...
Ja, jag var djupt bekymrad över parets historik i det läget när han ansågs "försvunnen" .
Ospecad stress framkommer i P7an och ihop m underlag i FUP, inklusive hans kontrollbehov, rigida rutiner, freak på siffror/klockslag, att han reagerar m frustration ang filmen - och de facto varit under långvarig stress/press (vilket HovR betonar i domen) så var han mer upphaussad än P7an ger sken av.
Pressad av kvinnan.. Väckte hat, ilska och sexuell attraktion?!
Ett mer korkat uttalande får man väl leta efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in