Citat:
Ursprungligen postat av
easycomeeasygo
Jag är så nyfiken på hur det kommer sig att den här tråden blivit så enormt stor och är så aktiv fortfarande. Kan någon snälla sammanfatta kort vad det är som sticker ut med fallet och vad som har hänt, så kommer jag överväga att plöja igenom utredningen.
För min del tror jag att det beror på:
-
den enorma insyn vi har fått via sociala medier redan tidigt i tråden. Inte minst långa loggar i geocachingen, men även andra kanaler. Med FUP blev insynen i deras liv större än vad du kan få i andra fall, då kommunitkationerna mellan personerna är enorma. En del av kommunikationerna är mycket välartikulerade och beskriver bra vad som händer och vad det handlar om.
Du kan följa personerna minut för minut, i bild och text, tankar och känslor. Det blir närapå som i en film.
-
personerna som är involverade är till synes helt vanliga människor som har ett välfungerande liv i ett medelklassområde. Allt är dock en chimär.
-
persongalleriet är dock som handplockat från en "morden i Midsommer" -film.
Du har en pastor, en otrogen make, en hobby som tar över allt (geocachingen), ett medelklassområde och det händer saker hela tiden (geocachingen, där det loggas med långa texter så du får veta allt på detaljnivå; vem som var med, vad som hände och sedan underfundiga texter med gliringar och gåtor till berörda)
-
allt ser på ytan helt perfekt ut. Perfektare än perfekt.
Inget missbruk, ingen kriminalitet, inte personer som ligger utanför samhället på något sätt. Inga synliga riskfaktorer vid första anblick.
Men under allt ligger ett dolt hot, som lurar alla. Ingen såg det komma.
Och det slutar med döden.
Allt uppdukat för spänning.
Tyvärr handlar det dock om verkiga människor och där fem barn och åldriga föräldrar är invoverade.