2021-10-08, 10:17
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennartDenLelle
Ingen verkar ha tänkt på att det kan ha varit en olycka. Mark kan ha hobby-samlat kemikalier i källaren och sen gick något snett.

Han tog sedan sitt liv i ren skam.
Jag håller med dig om att det är viktigt att inte skuldbelägga människor i onödan innan vi vet att de är skyldiga. Att det var en olycka är dock uteslutet på grund av att vi har att göra med flera synkroniserade detonationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollsvans
Men alltså vad är det för fel på vissa här?
Undrar samma sak varje gång jag kollar in i tråden..
Citera
2021-10-08, 10:43
Medlem
08-55331000s avatar
Epicentrum och bombens effektutbredning

Varför har det inte skett en radiell skadeutbredning?
Fysiken skämtar inte och bomber har ingen humor. Så varför är skadeutbredningen (sett från rökutvecklingens väldigt konstiga julgran) så ojämnt spridd i fastigheten?
Det beror rimligen på att en del lägenheter har renoverats relativt nyligen, i samband med detta har de nyrenoverade lägenheterna också fått nya dörrposter och utrustats med säkerhetsdörrar. De är enligt uppgift bara hos de lägenheter som saknar säkerhetsdörrar som röken trängt in massivt detta då dörren sprängts in i lägenheten. Enligt uppgift även mycket högt upp i huset.

Lägenhet 1302 på Övre Husargatan 20 där Mark Lorentzon bodde och hans mamma stod för kontraktet är nyrenoverad och är inte alls speciellt drabbad av explosionen med påföljande rökutveckling. Utifrån balkongen på hans lägenhet syns knappt några rester av rökgaser. Men på Övre Husargatan 22 är det en mer ojämnt spridd konsekvensutredning av rökgaser sekundärt till dörrposternas och dörrarnas hållfasthet.

Vart var bomben placerad?
Mark Lorentzon har haft sitt källarförråd på Övre Husargatan 22 trotts att han bodde på Övre Husargatan 20. Det kan vara en rimlig gissning att explosionens centrum är i Mark Lorentzon källarförråd eller hissen på Övre Husargatan 22. Om den snabba förbränningen/explosionen startat i källarförråd så torde det ligga mycket nära hissen, måhända är även dörrar mellan källarförråd och hissen på Övre Husargatan 22 uppställda. Detta kan i så fall hjälpa till att förklara det extremt märkliga faktum att väldigt få fönster gått sönder vid explosionen. Men dörrar väldigt högt upp i fastigheten blåst in i lägenheterna.

Det som talar för att bomben kan vara tillverkad i Mark Lorentzons förråd är att detta en tid innan utrustats med ett skynke för att förhindra insyn. Så en rimlig förmodan är att händelsen åtminstone förberetts i Mark Lorentzons källarförråd. Om antagandena stämmer så ligger förrådet också relativt nära ytterporten till Övre Husargatan 18, 20 och 22, vilken också är det ställe där fastigheten visar en yttre skadebild med trasiga fönsterrutor mm. Det är svårt att utesluta att det fanns även en omfattande gaspelare i Hisschaktet vilket skapade en deflagration sekundärt till explosionen eller tvärtom.

Tidigare
(FB) Göteborg: explosion Fakta Mark Lorentzon FUP mm
Senast redigerad av 08-55331000 2021-10-08 kl. 10:56.
Citera
2021-10-08, 11:31
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsvans
Men alltså vad är det för fel på vissa här?

Nån skriver ”han ville träffa sin mamma i bar överkropp”
Vem har sagt det?

Var ni inte ute någonting i somras?!
Det var en väldigt varm sommar. Prova att själva stå på en gård där det inte blåser i 30+ grader i jeans.
Särskilt efter en cykel och klättertur.
Då kanske ni omvärderar litegrann.

Det är inte konstigt att han hade bar överkropp när han stod och balanserade utanför sin mammas fönster.
Det som kan ses konstigt är resten av det han gjorde. Det är udda.

Någon skriver att han hade sjuka sexuella böjelser för att han tog av sig tröjan i värmen.
Men alltså på riktigt.

Jo, det är udda att han klädde av sig i värmen i den situationen. Det är inte socialt accepterat i Sverige. Han saknade sociala spärrar
Citera
2021-10-08, 11:42
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennartDenLelle
Ingen verkar ha tänkt på att det kan ha varit en olycka. Mark kan ha hobby-samlat kemikalier i källaren och sen gick något snett.

Han tog sedan sitt liv i ren skam.

Jodå, jag har skrivit om det ovan i tråden. Att han kanske försökte uppfinna nåt.....
Citera
2021-10-08, 12:59
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Finns inga sådana evidens eller fakta, du kan ju inte presentera några, eller hur?

Personalen var naturligtvis inte objektiva utan lydde som lydiga redskap order från sina chefer som inte heller var objektiva utan bara lydde order ...
Evidensen är väl Fohm’s rekommendationer som kommer ur forskare och läkares åsikter kring Corona.
Så jo, evidens finns, att det finns människor som sedan väljer att inte tro på det är inte samma som att det inte finns evidens.

Mark väljer att ignorera dessa rekommendationer, då riskerar man på boendet andras hälsa (både personal samt boende) därför måste hälsofaran hindras att sprida ohälsa, därför läggs ett skyddsombudsstopp (6kap 7paragrafen) mot att Mark ska få besöka sin mor.

Helt enligt praxis.

Frågor på det?
Citera
2021-10-08, 13:00
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Jodå, jag har skrivit om det ovan i tråden. Att han kanske försökte uppfinna nåt.....
En bomb kanske?

Säg något som smäller så ifall man uppfinner något?

Logiken haltar lite.
Citera
2021-10-08, 13:09
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
En bomb kanske?

Logiken haltar lite.

Men om jag själv skulle tillverka en bomb så skulle jag nog inte först annonsera för grannarna att jag ville vara i fred genom att plasta in mitt källarförråd och låta gaser strömma ut ur detta.
Men om jag hade en hobby, så skulle jag nog kunna göra det.
Citera
2021-10-08, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Litegrann tycker jag Ernst Rosén och Kronofogden får ta på sig med..eller iaf rannsaka sig. Generellt känns som att samhället är dåliga på att se igenom när en människa mår väldigt dåligt. Innan någon vräks måste alla resurser sättas in för att stötta personen snarare på alla sätt. Oavsett om denna nekar till hjälp.

Tredje man kan ju som sagt bli drabbad med.

Sen tror jag han nog hoppade från Angeredsbron. Det är den vanligaste självmordsbron i Gbg kan jag tänka mig.
Håller verkligen med dig! Sorgligt att bevittna att skyddsnätet vi haft tas bort mer och mer.
Och det drabbar även andra och tredje part . Vi blir bara en massa förlorare i det.
Att hamna på efterkälken ekonomiskt kan hända vem som helst och även psykisk ohälsa beroende på vad som händer i livet.
Vi tror att vi kan styra det mesta i våra liv men det finns händelser och tragik som ingen styr över. Det kan få förödande konsekvenser.
Citera
2021-10-08, 13:37
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Det stämmer att han kan betecknas som uppfinnare, men det var inte nödvändigtvis en uppfinning han ägnade sig åt i källarförrådet bakom skynket. Kan han ha använt kemikalier för att garva djurhudar till trummskin? Långsökt kanske, men lägger man ihop ett och ett så klarnar bilden.
Citera
2021-10-08, 13:51
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Det stämmer att han kan betecknas som uppfinnare, men det var inte nödvändigtvis en uppfinning han ägnade sig åt i källarförrådet bakom skynket. Kan han ha använt kemikalier för att garva djurhudar till trummskin? Långsökt kanske, men lägger man ihop ett och ett så klarnar bilden.
Du tänkte trevärt krom?
Alltså allt är ju möjligt, men det känns ju väldigt logiskt långsökt att precis dagen när han ska bli vräkt så går han ner och ska garva sig lite skinn, det händer en olycka sen brand och explosion?

Skulle vi i ett motsvarande fall vid en ”vanlig” sprängning ens tänkt en liknande tanke?

Gängmedlemmen kanske åkte runt och garvade skinn och sen sprängdes bilen?

Nej, logiskt skulle vi tänkt att det var en planerad handling utifrån olika motiv.

Men nu är det ju de mest fantastiska, långsökta funderingarna, istället för någon form av acceptans för vad som hänt.

Jag kan inte riktigt greppa det..
Okej utifrån ett hypotetiskt scenario, ur ett ironiskt synsätt kan jag förstå att man skulle kunna hitta på alla sagor som man kommer med.

Men när människor är helt uppslukade av att försöka styra bort från logik med alla scenarion i världen tycker jag det är väldigt knepigt.

Hade han garvat skinn som hobby och det blev skevt så kanske han inte hade hoppat från bron, utan försökt förklara.
Citera
2021-10-08, 13:54
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Men om jag själv skulle tillverka en bomb så skulle jag nog inte först annonsera för grannarna att jag ville vara i fred genom att plasta in mitt källarförråd och låta gaser strömma ut ur detta.
Men om jag hade en hobby, så skulle jag nog kunna göra det.
Vilken hobby hade du tänkt?

Förklara gärna utförligt hur denna hobby kunde bli resultatet av det vi ser?

Sedan kan du ju inte utgå från dig själv då du förhoppningsvis inte alls skulle göra en bomb och spränga grannskapet, du måste utgå från Mark.
Citera
2021-10-08, 14:16
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Vilken hobby hade du tänkt?

Förklara gärna utförligt hur denna hobby kunde bli resultatet av det vi ser?

Sedan kan du ju inte utgå från dig själv då du förhoppningsvis inte alls skulle göra en bomb och spränga grannskapet, du måste utgå från Mark.

Nä, resten får jag nog lämna öppet. Ibland är det bättre att göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in