2021-10-07, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Med eller utan, gör inte ett skit utomhus.
Där aerosolerna knappast smittar öht.

Det råder det delade meningar om, men det spelar ingen roll, det var villkoret, och Mark vägrade.

Det var hans fel att han inte fick träffa sin morsa, slutdiskuterat
Citera
2021-10-07, 22:48
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Det var förankrat i evidens och fakta, inte i subjektivt tyckande kring att bara för att man är anhörig vet man bäst.

Finns gott om anhöriga som vanvårdat sina sjuka släktingar som bevisar detta.

Mark var inte objektiv, det var personalen, där i ligger skillnaden.
Att komma till ett gott resultat enbart utifrån egoistiskt synsätt är aldrig det bästa.

Finns inga sådana evidens eller fakta, du kan ju inte presentera några, eller hur?

Personalen var naturligtvis inte objektiva utan lydde som lydiga redskap order från sina chefer som inte heller var objektiva utan bara lydde order ...
Citera
2021-10-07, 23:01
Bannlyst
Vad händer när polisen anser att fallet är polisiärt uppklarat?
Kommer de då säga vem de anser är gärningsmannen om de anser att det är Mark?
Och borde inte Marks dödsbo/efterlevande i så fall kunna kräva att en domstol ska avgöra saken, och på så sätt får vi en FUP?
Det räknas väl som "förtal av avliden" om polisen säger att den avlidne Mark är gärningsman i det här fallet?

Förtal av avliden:

https://lagen.nu/sou/1972:88
Senast redigerad av eoku 2021-10-07 kl. 23:06.
Citera
2021-10-07, 23:05
Medlem
Japp, där har vi porten ifrån garaget/källaren som ML kom ut ifrån. Detta är alltså porten mot bakgården där alla har sina balkonger. 1a våningens balkong som inte ses i bild ligger i samma nivå som skylten ovanför dörren. Så att switchables har sett ML är det säkert inget att tveka på. Kan vara 2-3m till porten. Så står man på balkongen intill porten DÅ ÄR MAN NÄRA. Eftersom porten är märkt med övre husargatan 22 kan vi utgå ifrån att 20 och 18 har samma upplägg, portar som är separata mot hö i bild. Swichables skriver att ML inte har "något där att göra". Då återstår endast en fråga att besvara och det är.. Hade ML sitt förråd på källarplan 22 fastän han bodde på nr 20?.

http://www.laddy.se/visa-bild/1466/
Senast redigerad av leosurvey 2021-10-07 kl. 23:10.
Citera
2021-10-07, 23:10
Medlem
Hjälp en gammal.
En sån smäll utan fönster i kras?
Borde väl vart ett jättehål i fasaden?
Citera
2021-10-07, 23:15
Medlem
En fråga! GP skriver d.d följande i en intervju med åklagare Maria Thorell, att det inte kan uteslutas att kroppen hamnat i vattnet i direkt anslutning till explosionen.

Min fråga till ngn bättre insatt blir då; hotet mot vårdcentralen, som skedde efter explosionen, ringdes detta in av ngn annan?(Dvs, har utredarna en teori om detta?).
Absolut inget av vikt i sammanhanget, mest nyfiken!
Citera
2021-10-07, 23:22
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0x539
Hur svårt är det att kolla upp saker på nätet istället för att skämma ut sig? Varsågod: https://svenska.se/tre/?sok=rättshaverist

SAOL, SO och SAOB stödjer alla det som står på Wikipedia, nämligen:

Om du fortfarande inte förstår att du har fel inkluderar jag SAOB:s definition också:

En rättshaverist är alltså inte någon som har rätt, utan någon som anser sig ha rätt. Till skillnad från en besserwisser, som faktiskt har rätt, och vad jag är just nu.

Uttrycket kommer alltså ursprungligen från rättshavare och visst, om det gått helt överstyr och övergått till en mer sjuklig form blir det ett patologiskt beteende, men rättshavaren har ursprungligen haft en rätt som förnekats.

I Lorentzons fall hade han all rätt att träffa sin mor utan att det villkorades med värdelös munblöja eller plexiglas, detta förnekades honom och modern av lydiga underställda till totalitära förtryckarkrafter. Han kunde dock inte framgångsrikt hävda sin rätt vilket ledde till ett totalhaveri.

"Rättshaverist för att beskriva en person är belagt från 1918, men faller tillbaka på rättshaveri som är belagt i svenskan från 1852. Det senare är ett inlån från tyskans Rechthaberei med betydelsen "att mena sig ha rätt". Efterledet -haveri är en nominalisering av hava; liksom tyskans -haberei kommer av haben. Från 1917 är rättshavare belagt i svenskan, vilket även har motsvarigheter i tyskans Rechthaber och danskans rethaver. Men för att kunna anknyta bättre till det mer kända grundordet rättshaveri började en del att omtala personer som rättshaverister, vilket idag är det vanliga.

Efterledets homonym – det vill säga haveri i en betydelse närmare olycka – gör det lätt att associera fel. De ofrånkomliga associationerna understryker dock beteendets självdestruktiva karaktär".
Citera
2021-10-07, 23:22
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belizes
Nu jobbar jag inte på just det äldreboendet som nämns men inom vård och omsorg i den aktuella stadsdelen.

Vad du inte verkar ha förstått är att först erbjöds besök på äldreboenden men munskydd eller visir krävdes inomhus. Sedan tillkom plexiglaset och därefter stängdes boenden för samtliga besök när pandemin skenade. Detta gjordes för att SKYDDA dom äldre som var den största riskgruppen.

En person med Marks mammas omsorgsbehov släpps inte bara hem med en anhörig. Det skall göras ett vårdplaneringsmöte innan hemgång. Om Mark nu stulit sin mammas narkotikaklassade mediciner får han inte ha hand om den biten och då blir det t ex hemtjänsten som kommer och tar över det genom medicinövertag. Då snackar vi mediciner i låsta skåp.

Jag är fullt övertygad om att personalen på det berörda boendet skött sitt jobb och mer därtill. Hur hade du agerat om du utöver ditt ordinarie jobb var tvungen att vara extra vaksam då det fanns en hotbild mot din avdelning?

Men det är väl inte äldreboendets fel att panemin skenade eller om någon chef bodde i huset på Husargatan
Synd att han aldrig fick veta det
och annat
Citera
2021-10-07, 23:46
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Det råder det delade meningar om, men det spelar ingen roll, det var villkoret, och Mark vägrade.

Det var hans fel att han inte fick träffa sin morsa, slutdiskuterat

Det var omänskliga beslut och empatilösa personer som omöjliggjorde möten med modern. Som han sa; ”psykopater”. Är benägen att hålla med i vad han upplevde.
Det är ett stort misslyckande att han inte blev sedd utifrån sin skörhet och starka relation till modern. Hade NÅGON genuint brytt sig i sin yrkesroll är jag övertygad om att han levt idag och inte agerar i desperation. Suicid sker utifrån en känsla om total hopplöshet. Det fanns massor diverse professioner som var inblandade och inte uträttat varken sitt arbete eller varit medmänniska.
Citera
2021-10-08, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
GP

Intressant artikel i GP idag (författad under pseudonym av Wolmesjö??) Det har ju tidigare riktats misstankar mot hyresvärden Ernst Rosén och deras inblandning i "Annedalsaffären". I artikeln sägs att

Om man verkligen hade trygghet och trivsel som ledord, varför upplät man lägenheter till trummisar, bombmän och folk som står och skriker på sin balkong mitt i natten?

Sant. Jag har hört att L-G W egentligen från balkongen skrek ”vad har du gjort din jävla trummis”. Det är enligt uppgift till Aftonbladet, och har bekräftats av ...
Citera
2021-10-08, 01:01
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaSoc
En fråga! GP skriver d.d följande i en intervju med åklagare Maria Thorell, att det inte kan uteslutas att kroppen hamnat i vattnet i direkt anslutning till explosionen.

Min fråga till ngn bättre insatt blir då; hotet mot vårdcentralen, som skedde efter explosionen, ringdes detta in av ngn annan?(Dvs, har utredarna en teori om detta?).
Absolut inget av vikt i sammanhanget, mest nyfiken!

Det fanns förmodligen aldrig något bombhot: det var bara några där som blev oroliga efter att kanske ha sett någon som liknade Lorentzon.

Det går att utläsa ifrån åklagarens uttalanden om att de inte har gått några säkra livstecken från honom efter sprängningen.

Som andra tror är min gissning att han tog livet av sig inom några timmar.
Citera
2021-10-08, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Det var omänskliga beslut och empatilösa personer som omöjliggjorde möten med modern. Som han sa; ”psykopater”. Är benägen att hålla med i vad han upplevde.
Det är ett stort misslyckande att han inte blev sedd utifrån sin skörhet och starka relation till modern. Hade NÅGON genuint brytt sig i sin yrkesroll är jag övertygad om att han levt idag och inte agerar i desperation. Suicid sker utifrån en känsla om total hopplöshet. Det fanns massor diverse professioner som var inblandade och inte uträttat varken sitt arbete eller varit medmänniska.

Hur använder du själv din dyrbara tid här på jorden för att vara en god medmänniska? Nu menar jag IRL, inte bakom en skärm.

Att beskylla folk, som valt att arbeta för att hjälpa andra, för att vara psykopater utan att ha behörighet att ställa diagnos och ha tillräcklig information och kunskap i frågan anser jag vara att uttala sig utan substans.

Mark förskingrade mammans pengar.
Hon hade inte ens kläder knappt.
Gör man så mot en gammal sjuk människa man älskar?
Ja, om man är en missbrukare.

Det är inte lätt med psykisk ohälsa. Varken hos dem som har det, anhöriga, myndigheter, samhället (dvs vi alla här runtikring). Vem har den stora lösningen? Den får lätt Nobelpriset!
Du har chansen!.

Mark hade vänner. Han kunde bo hos dem. Men han valde att suga ut alla pengar han kunde ur den stackars mamman.Den svårt sjuka mamman. Det är inte hennes eller någon annan fel att Mark missbrukade pengar. Det är hans eget. Mamman försökte säkert hjälpa honom, men det var nog försent. .
Mamman får vård och sina basala behov ombesörjda på boendet. Hon fick inte det när Mark bodde hos henne.

Varför strö havre till en död häst?
Senast redigerad av Sherlocka 2021-10-08 kl. 01:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in