Citat:
Ursprungligen postat av
jerka11
Köra distansundervisning på gymnasiet (för vissa) funkar säkert ok under begränsad tid. Kostar inte så mkt.
Generellt finns mkt att fixa i skolan map arbetsmiljö och väldigt mpnga andra aspekter! det håller jag med om. Till att börja med borde man se till att minska antal elever per klass osv. Fler utbildade lärare och ökad lärartäthet. Att uppdatera ventilation som redan klarar arbetsmiljökrav osv till någon deluxventilation kommer nog ganska långt ner på listan på vad som behöver bättras avseende skola är jag rädd för.
Men som sagt, framförallt verkat nyttan vara marginell eftersom barn inte verkar var en faktor som har stark korrelation till samhällsmitta och antalet pensionärer som öppnar pärleporten med covid i kroppen. Andra faktorer som dominerar map Covidspridningen.
Det där sista håller jag inte med dig om. När det gäller smittspridning så är familjen/hushållet en helhet.
Bor man ensam bara besöker samma platser och träffar samma folk är man inget större problem för smittspridningen.
Är man en familj på 4 personer, två barn som går i olika skolor eller i vart fall olika klasser. Två föräldrar som arbetar på två olika håll. Kommer smittan in i den familjen så kan smittan spridas ut till 4 olika platser. I skolan finns det mycket familjer, de flesta elever bor i familjemiljö. Får du smitta i en klass, där 10 barn bli smittade är risken att du efter bara några dagar har smittan ut i 30 ny platser.
En smitta på en skola tas hem med barnen och sedan genom föräldrarna sprids ut i resten av samhället. Jobbar en av föräldrarna med sköra personer så har vi ett problem. Om nu inte smittspridning kan ses som ett problem i sig.
Vi ser att barn/ ungdomar (10-19år) har nästan dubbelt så mycket smitta en den grupp som är näst stört. Denna vecka är det 40-49 åringarna. Deras föräldrar.
För mig är kopplingen tydlig. Barn och föräldrar smittas mer en andra när skolan är öppen.