2021-10-06, 10:03
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Sålänge det inte fallit mer än insatsen borde det inte vara ett bekymmer? Menar mest att där finns verktyg, sen skulle jag inte direkt tro att fastigheter kommer dumpas på marknaden för att betalningsförmågan på lånet skulle bli sviktande vid 6% ränta, detta ska ändå vara inräknat i kalkylen som ändå har rätt så god marginal på bankerna. Det som borde hända i ett sådant läge är att utbudet på marknaden minskar då folk hellre bor kvar i huset än säljer med förlust, och minskat utbud dämpar "raset" i ett sådant läge...

Går inte komma bort från faktumet att det råder brist på bostäder, iaf där man tar lån på 4 mille.

Missförstå mig inte, ingen skulle bli gladare än jag om marknaden rasade till, då jag bor i hyresrätt och har en rätt så bra kontantinsats på kontot för ett husköp, men jag är tvivelaktig till att det kommer ske.

Prisuppgången vi sett på bostadsmarknaden bygger mycket på den hävstång de som köpt har på det egna kapitalet. Vid 85% belåning fördubblas det egna kapitalet vid en uppgång på 15%. På samma sätt minskar det till en tredjedel vid en nedgång på 10%.

Samtidigt minskar låneviljan när räntorna är höga.

Tillsammans gör dessa effekter att marknaden fryser upp när folk varken vill sälja eller köpa. Blir det långvarigt så anpassar sig dock folk till den nya nivån, vilket kan ses på de höga priserna idag som inte ses som något konstigt av många.
Citera
2021-10-07, 07:34
Avstängd
SoberZealots avatar
Nu börjar TBondsen skaka

https://www.youtube.com/watch?v=Dmha5UNBNnU
Citera
2021-10-07, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Nu börjar TBondsen skaka

https://www.youtube.com/watch?v=Dmha5UNBNnU
Kan du kortfattat förklara vad det innebär och konsekvenserna.
Citera
2021-10-07, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Källa på det?...

Källa på att Kina inte har någon som helst makt över Hongkong?

Varför drog en hel del västländer in sina överenskommelser med Hongkong?
Citera
2021-10-07, 22:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Löner har gått från 200k till 360k på 20 år, men pensioner har gått från 160k till 200k på 20 år.

Väldigt många människor med 50k idag kommer bli fattigpensionärer. Men det är en annan sak, men handlar också om inflationen.
Enligt data från medlingsinstitutet:
* Nominella löner har ökat med 73.1% på 20 år.
* Reala löner har ökat med 39.7% på 20 år.

Skulle folk lägga hela reallöneökningen på boendet då skulle priserna ha dragit iväg än mer.
Men dom lägger bara en del av ökningen på boende. En del går ju till bil och till resor mm.

Den allmänna pensionen följer nominella löneindex. Dock gäller det pensionskapitalet.
På 20 år har det antal månader man är pensionär ökat en hel del. Pensionskapitalet smetats ut på alla dessa månader. Och det leder ju till en lägre pension än ifall folk inte ökat tiden som pensionär.

(Många i forumet har dock väldigt svårt att förstå detta enkla).
Citera
2021-10-07, 22:13
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Är du säker på det? Jag tolkar det snarare så att ingen banktjänsteman bryr sig. Det är enbart nästa bonus som räknas. Erbjuder konkurrenterna 10 års bindningstid så gör man själv det också. Frågan är hur långsiktig bankernas finansiering är? Samma löptid som bolänens bindningstid?

Sedan räcker det ju med att räntan för nya lån börjar krypa uppåt för att priser och konsumtionsmönster skall ändras. Bara för att du bundit på 10 år till 1% så kommer ju inte banken bevilja mer pengar till samma ränta när en ny bil skall inhandlas.

Därmot lär ju den långa bindningstiden göra att katastrofen för den enskilde uteblir med god tid att anpassa sig. I vilket fall så är alltid framtiden oviss. Lättast att helt enkelt vänta 10 år och sedan vara efterkloka
???
En del av bankernas lån tas som upplåning. Dvs man emitterar bostadsobligationer.
Vad du säger är att banken skulle ignorera sin räntekostnad och strunta i räntenetto.

Borde du väl själv inse att det är svammel.

Marknaden bestämmer vilken 10 årsränta banken får och då offererar banken 10 års ränta till bolånekunder baserat på den.
Och den räntan kommer såväl du som banken sitta med tills 10 år har gått.

Banken ser till att ha proper matchning mellan löptid på in och utlåning. Och det som inte matchar köper dom ränteswappar för. Dom tar inte ränterisk i onödan. Det är tillräckligt med kreditrisken dom sitter på.
Citera
2021-10-07, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Enligt data från medlingsinstitutet:
* Nominella löner har ökat med 73.1% på 20 år.
* Reala löner har ökat med 39.7% på 20 år.

Skulle folk lägga hela reallöneökningen på boendet då skulle priserna ha dragit iväg än mer.
Men dom lägger bara en del av ökningen på boende. En del går ju till bil och till resor mm.

Den allmänna pensionen följer nominella löneindex. Dock gäller det pensionskapitalet.
På 20 år har det antal månader man är pensionär ökat en hel del. Pensionskapitalet smetats ut på alla dessa månader. Och det leder ju till en lägre pension än ifall folk inte ökat tiden som pensionär.

(Många i forumet har dock väldigt svårt att förstå detta enkla).
"På 20 år har det antal månader man är pensionär ökat en hel del."

Det är en socialdemokratisk lögn. De senaste åren har livslängden för män i Sverige till och med bakat och det är extremt lite "flera år" i realiteten mellan år 2000 - 2020.
Citera
2021-10-08, 08:14
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Källa på att Kina inte har någon som helst makt över Hongkong?

Varför drog en hel del västländer in sina överenskommelser med Hongkong?
Svårt med svenskan? Min fråga gällde vilken makt CCP har över HongKong-börsen och kurserna där.
Citera
2021-10-08, 08:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Men skulle vårt bolån påverkas på något sätt? Blir vårt boende dyrare eller blir det samma summa? Kan banken kräva in hela beloppet vid en sådan situation?

Vid denna hypotetiska inflation så utgår jag ifrån att jag står utan jobb ändå iofs.

Men säg att man har köpt på sig guld och detta faktiskt inträffar, är idéen då att även guldet ökat i värde och kan användas som betalmedel? Man kan väl knappast gå till Ica och betala med en guldklimp 😄

Försöker inte vara dryg, vill bara förstå så man kan göra sitt bästa för att säkra upp lite.

Någon som förövrigt vet någon hemsida/företag där man kan köpa guld?

Inflationen är inte hypotetisk utan har redan inträffat. Den har bara inte visat sig i konsumtionsvaror fullt ut ännu.

Nej, det kommer inte att gå att handla på ICA med guld och det är inte guldets roll, har aldrig varit. Det var ju inte så att folk knallade omkring och köpte bröd på medeltiden med guldmynt. Guld har alltid varit "kungarnas pengar" som man dels använde för värdebevaring och dels för mycket stora affärer. Tänk köp av stridsskepp eller lantegendomar.

Guld ska du ha för att konservera köpkraft som en brygga mellan nu och då. Alltså sparande på extremt lång sikt.
Citera
2021-10-08, 08:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Nja, lånen äts inte upp av inflation om inte lönerna hänger med.
Nu har vi stark inflation utan starka lönehöjningar.
Det är inget positivt.
Tvärtom.
Negativt.

Nej, stagflation är det värsta scenariot. Det kommer bli riktigt fult det här.
Citera
2021-10-08, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Svårt med svenskan? Min fråga gällde vilken makt CCP har över HongKong-börsen och kurserna där.

Svårt att förstå CCP/KINA och alla företag verksamma där samt alla dess invånare räknas som "kina" ?
Citera
2021-10-08, 18:41
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Svårt att förstå CCP/KINA och alla företag verksamma där samt alla dess invånare räknas som "kina" ?
Hongkong-börsen har helt fri handel medans Shanghaibörsen har massor med begränsningar. Jag har aldrig sett ett inlägg där du vet vad du talar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in