Citat:
Ursprungligen postat av
itsaek
Det är verkligen jättespännande.
Vad är det som måste på plats för att lösa problemet med inflationen, hur kan man få ner inflationen så att inte räntorna sticker iväg för bolånen i Sverige?
Är det energipriser som måste ner och logistikkedjor som måste ordnas globalt? Vad måste mer göras?
Jag har själv inte några stora lån, bara stora intäkter och det hade varit positivt för mig med kraschade huspriser då jag själv tänker köpa större lägenhet om 2-3 år.. Men många lär ha problem.
Stora felet de gjorde var att ta bort fastighetsskatten utan att ta bort räntesubventionerna, att ta bort räntesubventionerna nu när många har så höga lån går väl knappast. Om räntorna därefter skulle höjas.
Räntesubventionerna är orsaken till mycket av de höga fastighetspriserna, men de höga lånen som många har gör det omöjlig att ta bort räntesubventionerna.
Att regeringen nu vill stimulera ekonomin med ofinansierade tillskott blir till en stor risk, snarare borde de höja skatten i detta tillfälle, nu när många sparat pengar under pandemin, pengar de har stort sug på att använda.
Alla har inte pengar, en del tvärt om, men tillräckligt många har överskott som de bara vill bränna och kompensera för ett tråkigt pandemiår. Dessa pengar blir stimulans nog, behövs inga ofinansierade statlig utgifter.