2021-10-05, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tja men det kommer ta tid med tanke på att du kan binda räntan svinlågt på 10 år redan idag. Ingen bank verkar tro på stigande räntor öht.

Är du säker på det? Jag tolkar det snarare så att ingen banktjänsteman bryr sig. Det är enbart nästa bonus som räknas. Erbjuder konkurrenterna 10 års bindningstid så gör man själv det också. Frågan är hur långsiktig bankernas finansiering är? Samma löptid som bolänens bindningstid?

Sedan räcker det ju med att räntan för nya lån börjar krypa uppåt för att priser och konsumtionsmönster skall ändras. Bara för att du bundit på 10 år till 1% så kommer ju inte banken bevilja mer pengar till samma ränta när en ny bil skall inhandlas.

Därmot lär ju den långa bindningstiden göra att katastrofen för den enskilde uteblir med god tid att anpassa sig. I vilket fall så är alltid framtiden oviss. Lättast att helt enkelt vänta 10 år och sedan vara efterkloka
Citera
2021-10-05, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Är du säker på det? Jag tolkar det snarare så att ingen banktjänsteman bryr sig. Det är enbart nästa bonus som räknas. Erbjuder konkurrenterna 10 års bindningstid så gör man själv det också. Frågan är hur långsiktig bankernas finansiering är? Samma löptid som bolänens bindningstid?

Sedan räcker det ju med att räntan för nya lån börjar krypa uppåt för att priser och konsumtionsmönster skall ändras. Bara för att du bundit på 10 år till 1% så kommer ju inte banken bevilja mer pengar till samma ränta när en ny bil skall inhandlas.

Därmot lär ju den långa bindningstiden göra att katastrofen för den enskilde uteblir med god tid att anpassa sig. I vilket fall så är alltid framtiden oviss. Lättast att helt enkelt vänta 10 år och sedan vara efterkloka

Jag är inte säker på något. Men om bankerna verkligen trodde på höjda räntor i dina prognoser skulle de inte låta hela Sverigr binda lån på 10 år med 1% ränta
Citera
2021-10-05, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Inte en chans att man kan höja räntan i Sverige.. skulle räntan gå upp till typ 6 procent så lär hela landet kursa med tanke på folks belåningsgrad

Räkna ut typ vad det kostar att låna 4 miljoner på 1.5 procent och jämför med 6 procent så inser ni nog att det är omöjligt

Från 60 000 till 240 000 per år bara i räntor lär knäcka de flesta och göra Sverige till ett u-land
Tror du de?

Jag och sambon köper en villa för 4,7 miljoner, med 705k som insats, vilket innebär att jag lånar ca 4 miljoner från banken. Månadskostnaden efter skattereduktion för lånet blir 10299, varav 6658 kr är amortering.

Nu höjs räntan till 6%, då blir månadskostnaden 20460 efter skattereduktion, varav 6658 kr fortfarande är amortering, men man kan ju gissa att man i ett sånt här läge kommer få uppskov på amorteringen om det innebär massiva problem för befolkningen och hotar hela lånefesten, då blir det istället en månadskostnad på 13802 kr.

Menar du att en ökning på ca 3500 kr i månaden skulle knäcka de flesta och göra Sverige till ett u-land?
Citera
2021-10-05, 12:50
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Tror du de?

Jag och sambon köper en villa för 4,7 miljoner, med 705k som insats, vilket innebär att jag lånar ca 4 miljoner från banken. Månadskostnaden efter skattereduktion för lånet blir 10299, varav 6658 kr är amortering.

Nu höjs räntan till 6%, då blir månadskostnaden 20460 efter skattereduktion, varav 6658 kr fortfarande är amortering, men man kan ju gissa att man i ett sånt här läge kommer få uppskov på amorteringen om det innebär massiva problem för befolkningen och hotar hela lånefesten, då blir det istället en månadskostnad på 13802 kr.

Menar du att en ökning på ca 3500 kr i månaden skulle knäcka de flesta och göra Sverige till ett u-land?

Amortering ska väl inte ses som någon kostnad, även om det kan upplevas snarlikt så kan det inte likställas. Om du fick välja 3% ränta eller 6% amortering skulle nog de flesta ta det senare.

Sen är inte betalningsförmågan det primära problemet för bokmarknaden vid en räntehöjning, utan att tillgångspriserna kommer falla kraftigt. Allt annat lika leder en boränta på 6% till en prisnedgång på 20-40%.

När lånet på ditt hus överstiger marknadsvärdet kanske inte slopad amortering är det första som Finansinspektionen inför.
Citera
2021-10-05, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Amortering ska väl inte ses som någon kostnad, även om det kan upplevas snarlikt så kan det inte likställas. Om du fick välja 3% ränta eller 6% amortering skulle nog de flesta ta det senare.

Sen är inte betalningsförmågan det primära problemet för bokmarknaden vid en räntehöjning, utan att tillgångspriserna kommer falla kraftigt. Allt annat lika leder en boränta på 6% till en prisnedgång på 20-40%.

När lånet på ditt hus överstiger marknadsvärdet kanske inte slopad amortering är det första som Finansinspektionen inför.
Sålänge det inte fallit mer än insatsen borde det inte vara ett bekymmer? Menar mest att där finns verktyg, sen skulle jag inte direkt tro att fastigheter kommer dumpas på marknaden för att betalningsförmågan på lånet skulle bli sviktande vid 6% ränta, detta ska ändå vara inräknat i kalkylen som ändå har rätt så god marginal på bankerna. Det som borde hända i ett sådant läge är att utbudet på marknaden minskar då folk hellre bor kvar i huset än säljer med förlust, och minskat utbud dämpar "raset" i ett sådant läge...

Går inte komma bort från faktumet att det råder brist på bostäder, iaf där man tar lån på 4 mille.

Missförstå mig inte, ingen skulle bli gladare än jag om marknaden rasade till, då jag bor i hyresrätt och har en rätt så bra kontantinsats på kontot för ett husköp, men jag är tvivelaktig till att det kommer ske.
Citera
2021-10-05, 19:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Tror du de?

Nja, inte boendekostnad. Möjligen boendeutgift.

Sedan höjs din lön troligen med 7%. Och skuld/lön minskar med ca 7%. I praktiken blie räntan en tvångsamortering.
Så nästa år är räntan 7% mindre. Och så blir det för varje år.
Citera
2021-10-05, 19:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag har flera beakta med löner på runt 50+50k som åker till Seychellerna, har två nyare bilar och bor i bostäder värda +10msek. Detta liv möjliggörs ju av de låga räntorna. För 20 år sedan levde människor med dessa lönenivåer inte i närheten samma high life.
Under 20 år har reallönerna ökat en hel del också.
Citera
2021-10-05, 22:02
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det är verkligen jättespännande.

Vad är det som måste på plats för att lösa problemet med inflationen, hur kan man få ner inflationen så att inte räntorna sticker iväg för bolånen i Sverige?

Är det energipriser som måste ner och logistikkedjor som måste ordnas globalt? Vad måste mer göras?

Jag har själv inte några stora lån, bara stora intäkter och det hade varit positivt för mig med kraschade huspriser då jag själv tänker köpa större lägenhet om 2-3 år.. Men många lär ha problem.
Stora felet de gjorde var att ta bort fastighetsskatten utan att ta bort räntesubventionerna, att ta bort räntesubventionerna nu när många har så höga lån går väl knappast. Om räntorna därefter skulle höjas.

Räntesubventionerna är orsaken till mycket av de höga fastighetspriserna, men de höga lånen som många har gör det omöjlig att ta bort räntesubventionerna.

Att regeringen nu vill stimulera ekonomin med ofinansierade tillskott blir till en stor risk, snarare borde de höja skatten i detta tillfälle, nu när många sparat pengar under pandemin, pengar de har stort sug på att använda.

Alla har inte pengar, en del tvärt om, men tillräckligt många har överskott som de bara vill bränna och kompensera för ett tråkigt pandemiår. Dessa pengar blir stimulans nog, behövs inga ofinansierade statlig utgifter.
Citera
2021-10-05, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Stora felet de gjorde var att ta bort fastighetsskatten utan att ta bort räntesubventionerna, att ta bort räntesubventionerna nu när många har så höga lån går väl knappast. Om räntorna därefter skulle höjas.

Räntesubventionerna är orsaken till mycket av de höga fastighetspriserna, men de höga lånen som många har gör det omöjlig att ta bort räntesubventionerna.

Att regeringen nu vill stimulera ekonomin med ofinansierade tillskott blir till en stor risk, snarare borde de höja skatten i detta tillfälle, nu när många sparat pengar under pandemin, pengar de har stort sug på att använda.

Alla har inte pengar, en del tvärt om, men tillräckligt många har överskott som de bara vill bränna och kompensera för ett tråkigt pandemiår. Dessa pengar blir stimulans nog, behövs inga ofinansierade statlig utgifter.
Om svenskar i ett tillfälle som detta brandskattas så blir det upplopp, eller iallafall oroligheter. Samhället funkar ju inte och alla har känslan av att skatten bara går till blattarna som kaosar.

För-revolutionära stämningar ute i landet.
Citera
2021-10-05, 22:45
Medlem
Citat:
Tror du de?

Nej, men det är cocktailen av effekter som gör det.

Säg att mot förmodan så får du eller din sambo sparken eller blir sjuka. Då blir det lite tajtare kanske, eller?
Citera
2021-10-05, 22:55
Medlem
Citat:
Sålänge det inte fallit mer än insatsen borde det inte vara ett bekymmer? Menar mest att där finns verktyg, sen skulle jag inte direkt tro att fastigheter kommer dumpas på marknaden för att betalningsförmågan på lånet skulle bli sviktande vid 6% ränta, detta ska ändå vara inräknat i kalkylen som ändå har rätt så god marginal på bankerna. Det som borde hända i ett sådant läge är att utbudet på marknaden minskar då folk hellre bor kvar i huset än säljer med förlust, och minskat utbud dämpar "raset" i ett sådant läge...

Går inte komma bort från faktumet att det råder brist på bostäder, iaf där man tar lån på 4 mille.

Missförstå mig inte, ingen skulle bli gladare än jag om marknaden rasade till, då jag bor i hyresrätt och har en rätt så bra kontantinsats på kontot för ett husköp, men jag är tvivelaktig till att det kommer ske.
Om din villa går ner 15% så försvinner hela din insats.

Samtidigt är det så att mångkulturen håller upp och möjliggör den dysfunktionella bostadsmarknaden. Det är inte tänkbart att bo annat än segregerat: vitt och friktionsfritt i Sverige.

Skulle samhället mot förmodan bli tryggt igen så hade bostadsmarknaden verkligen kraschat.
Citera
2021-10-05, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Under 20 år har reallönerna ökat en hel del också.
Löner har gått från 200k till 360k på 20 år, men pensioner har gått från 160k till 200k på 20 år.

Väldigt många människor med 50k idag kommer bli fattigpensionärer. Men det är en annan sak, men handlar också om inflationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in