2021-10-06, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Han kunde torskat på en tejprulle i hans badrum som också hade blod från V på sig.

En tejprulle där i princip all tejp var kvar på rullen, ändbitarna matchade inget på förpackningen och det gick inte ens att fastslå att tejpen på fyndplatsen ens var av samma sort dom rullen i badrummet. På fyndplatsen fanns stora mängder fejk, men från rullen i badrummet saknades ytterst lite tejp.
Därtill ser man med blotta ögat på bilderna i FUP att rullen på badrumsskåpet är täckt med damm och sannolikt legat där i månader.

Tejprullens värde är i princip noll.

Beträffande blodbesudlingen i skuffen så framgår av FUP att det är ytterst liten volym som därtill är utspädd. Hur det gått till reds aldrig ut.
Placeringen i skuffen är dock sådan att den som så önskar skulle med en mindre volym blod - torkat eller ej - kunna spä ut den i vatten och hälla in via glipan i skuffen.
Därefter dunstar naturligtvis vattnet och kvar blir utspädda blodrester.
Oaktat vilket är mängden liten och spädningen högst oklar så blodfläcken i skuffen är ju som bevisning att den avsatts vid specifikt ett mord relativt svag.
Citera
2021-10-06, 01:52
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialdemokrat1990
En tejprulle där i princip all tejp var kvar på rullen, ändbitarna matchade inget på förpackningen och det gick inte ens att fastslå att tejpen på fyndplatsen ens var av samma sort dom rullen i badrummet. På fyndplatsen fanns stora mängder fejk, men från rullen i badrummet saknades ytterst lite tejp.
Därtill ser man med blotta ögat på bilderna i FUP att rullen på badrumsskåpet är täckt med damm och sannolikt legat där i månader.

Du har fel.

Från FUP s. 299:

Minsta tejpmängd som fattas från rullen: 168 cm
Totallängd tejp kvar på rullen: 431 cm
Tejpen som fattas är drygt 1/3 av längden tejp på rullen
Sammanlagd tejpmängd FP2: 22 cm

Teknikerna noterar även att det är samma typ av tejp, +1 att tejpen kommer från rullen.

Citat:
Beträffande blodbesudlingen i skuffen så framgår av FUP att det är ytterst liten volym som därtill är utspädd. Hur det gått till reds aldrig ut.
Placeringen i skuffen är dock sådan att den som så önskar skulle med en mindre volym blod - torkat eller ej - kunna spä ut den i vatten och hälla in via glipan i skuffen.
Oaktat vilket är mängden liten och spädningen högst oklar så blodfläcken i skuffen är ju som bevisning att den avsatts vid specifikt ett mord relativt svag.

Blodet har spätts ut av att KJ haft en större vattendunk i bilen som gått sönder eller liknande, finns i FUP. Har ett vagt minne av att blodet på handskarna ska komma från blodet i bakluckan. Det finns också blod på listkanten i bakluckan. Det är ju snarare så att blodet i bak på bilen är nog bland det svåraste för KJ att förklara.
Citera
2021-10-06, 08:29
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Du har fel.

Från FUP s. 299:

Teknikerna noterar även att det är samma typ av tejp, +1 att tejpen kommer från rullen.

Blodet har spätts ut av att KJ haft en större vattendunk i bilen som gått sönder eller liknande, finns i FUP. Har ett vagt minne av att blodet på handskarna ska komma från blodet i bakluckan. Det finns också blod på listkanten i bakluckan. Det är ju snarare så att blodet i bak på bilen är nog bland det svåraste för KJ att förklara.

Du har helt rätt. Jag minns detta tydligt jag med. Har inte läst FU på ett par år, men gör nog ett besök snart igen.

Till alla andra som försöker med liknande påståenden, läs förundersökningen. Dagens tips från coachen.
Citera
2021-10-06, 08:49
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Jag tillhör också kategorin som inte är övertygad om KJ:s skulden, även om jag inte tycker man kan dra det så långt som att slå fast att han är oskyldig.
Min poäng är att utredningen är mycket dålig.

Bevisen som framhållits som tunga är bara det om man väljer att okritiskt köpa de beskrivningar som åklagaren framhärdat - tyvärr med väldigt svagt motstånd från KJ och hans dåliga försvar.
Tejprullen är i princip värd noll.
Blodfläcken i bilen framgår av förundersökningen är starkt utspädd, vilket öppnar för goda möjligheter att ifrågasätta.
Tidslinjen åklagaren beskrivit går bara ihop när man aktivt väljer bort material som talar för annat, vilket man med framgång lyckats med.
Man lyckades även göra ett stort nummer av en muntlig berättelse av bärande av något som skulle kunna vara en madrass. Som man inte kunnat påvisa överhuvudtaget.
Bevisningen är svag.
En anklagad som inte varit tappad bakom en vagn hade naturligtvis inte blivit dömd för detta.

Jag har även spenderat en del tid i Luleå med att gå igenom material som lagt som slask och även där finns det en del grejer som borde redovisats i rätten, bland annat tekniska undersökningar och vittnesmål som talar för annat än den officiella storyn och alla gånger är likvärdiga i trovärdighet med det som lyftes i rätten.

Det är Clamp beklämmande att karatetränaren och hans fru lämnar historier som i avgörande delar är helt olika. Man tycks ha problem att minnas hur man transporterat sig på mordkvällen och uppgifterna om vad som gjorts efter restaurangvistelsen är inte helt övertygande.
Att karatetränaren också har vänskapsförhållande till lokala poliser och jobbat på den tidning som först gjorde ett jättenummer av den svarta bil som setts på mordplatsen, för att helt tappa intresset när det står klart att det är en likadan bil som deras tidigare anställda som dessutom knullat mordoffret har i sin ägo och gjort av med.
Hans selektivt raderade telefon, som man knappt anstränger sig för att återskapa, är också en märklig omständighet.

Nu är det ju varken första eller sista gången utredningar i Norrbotten hanterat så här dåligt och jag tror de flesta som följt fallet ser att man bestämde sig för ett spår och körde på det trots svag bevisning. Det krävdes att man fifflade bort lite material och att den anklagade var så lågbegåvad att han inte kunde besvara någon fråga på ett vettigt sätt.
Trots att han enligt åklagaren begått mordet hemma, utan att lämna några spår i en brutalt ostädat lägenhet.

Visst, det gick att dra det till en fällande dom och det är ju som det är med det. Men ytterst få i polishuset tycker ju att det här var en bra utredning som gav tydliga svar.
Det är möjligt att vi ändå hade hamnat här om utredningen bedrivits på ett vettigt sätt, men det får vi ju tyvärr inte veta och det är faktiskt rätt illa.
Nej det är inte rimligt att bortse från allt.
Citera
2021-10-06, 08:53
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:

Nej du är alldeles för autistisk
Citera
2021-10-08, 02:09
Medlem
Citat:

Nu är det så många år sen det här skedde, men jag fattade det som att man hittat blod från offret i Ks badrum inklusive avloppet? Blod från både V och hunden.
Citera
2021-10-08, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acton
De måste ju personen som blir utsatt anmäla. Arbetsmiljöproblem. Hot i risker. Sen får arbetsgivare ev ta myndigheter till hjälp. Hen behöver in på låst boende.

Till vilken nytta? Chefer bryr sig inte.
Inte ett skit hade hänt. Kristoffer hade väl bara fått reda på att personen anmält, och då är det ju inte så kul att jobba kvar och besöka denna styckmördare som har fri tillgång till knivar och vapen.
Jag förstår ju inte varför någon alls väljer att fortsätta jobba där, men de kanske inte har så många val eller nåt.
Citera
2021-10-08, 06:55
Medlem
lillaflippens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Du har fel.

Från FUP s. 299:

Jag är inte insatt i detta fall (och har därmed ingen åsikt alls om vad jag tror har skett osv) men undrar, då jag inte vet, om +1 räknas som stark bevisning på skalstegen? Det ligger ju precis ovanför 0 som är "talar varken för eller emot".
Citera
2021-10-08, 09:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lillaflippen
Jag är inte insatt i detta fall (och har därmed ingen åsikt alls om vad jag tror har skett osv) men undrar, då jag inte vet, om +1 räknas som stark bevisning på skalstegen? Det ligger ju precis ovanför 0 som är "talar varken för eller emot".
+4 är det säkraste, inga tvivel
Citera
2021-10-08, 09:25
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillaflippen

Nej, +1 är inte stark bevisning, men det är bevisning. Det är lättare att ifrågasätta +1 än +4, men +1 är inte meningslöst. Det går inte bara att vifta bort, särskilt inte tillsammans med de andra omständigheterna.
Citera
2021-10-08, 10:38
Medlem
lillaflippens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
+4 är det säkraste, inga tvivel

Jo precis, det vet jag. Funderade mer på hur starkt ett +1 bevis anses vara. Är det ofta man får fram +1? Är det jubel när man får fram ett bevisföremål på +1 eller är det mer "åh fan, kommer det här hålla?".
Citera
2021-10-08, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ion-Cannon
Till vilken nytta? Chefer bryr sig inte.
Inte ett skit hade hänt. Kristoffer hade väl bara fått reda på att personen anmält, och då är det ju inte så kul att jobba kvar och besöka denna styckmördare som har fri tillgång till knivar och vapen.
Jag förstår ju inte varför någon alls väljer att fortsätta jobba där, men de kanske inte har så många val eller nåt.
Skit i chefen. Skyddsombud och arbetsmiljöverket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in