Citat:
Ursprungligen postat av
TheCryptKeeper
Alla som har läst FUPen är snarare övertygade om KJ's skuld. Har satt mig in i flera mordfall men detta är det fall som har gjort mest intryck på mig. Man får en känsla av att han har begått det här mordet och medföljande styckning, för att se "hur det känns".
Ett lustmord med andra ord.
Sjukt obehagligt och det är ännu sjukare att denna kille går runt ute i det fria idag. Han borde sitta inlåst på rättspsyk.
Jag tillhör också kategorin som inte är övertygad om KJ:s skulden, även om jag inte tycker man kan dra det så långt som att slå fast att han är oskyldig.
Min poäng är att utredningen är mycket dålig.
Bevisen som framhållits som tunga är bara det om man väljer att okritiskt köpa de beskrivningar som åklagaren framhärdat - tyvärr med väldigt svagt motstånd från KJ och hans dåliga försvar.
Tejprullen är i princip värd noll.
Blodfläcken i bilen framgår av förundersökningen är starkt utspädd, vilket öppnar för goda möjligheter att ifrågasätta.
Tidslinjen åklagaren beskrivit går bara ihop när man aktivt väljer bort material som talar för annat, vilket man med framgång lyckats med.
Man lyckades även göra ett stort nummer av en muntlig berättelse av bärande av något som skulle kunna vara en madrass. Som man inte kunnat påvisa överhuvudtaget.
Bevisningen är svag.
En anklagad som inte varit tappad bakom en vagn hade naturligtvis inte blivit dömd för detta.
Jag har även spenderat en del tid i Luleå med att gå igenom material som lagt som slask och även där finns det en del grejer som borde redovisats i rätten, bland annat tekniska undersökningar och vittnesmål som talar för annat än den officiella storyn och alla gånger är likvärdiga i trovärdighet med det som lyftes i rätten.
Det är Clamp beklämmande att karatetränaren och hans fru lämnar historier som i avgörande delar är helt olika. Man tycks ha problem att minnas hur man transporterat sig på mordkvällen och uppgifterna om vad som gjorts efter restaurangvistelsen är inte helt övertygande.
Att karatetränaren också har vänskapsförhållande till lokala poliser och jobbat på den tidning som först gjorde ett jättenummer av den svarta bil som setts på mordplatsen, för att helt tappa intresset när det står klart att det är en likadan bil som deras tidigare anställda som dessutom knullat mordoffret har i sin ägo och gjort av med.
Hans selektivt raderade telefon, som man knappt anstränger sig för att återskapa, är också en märklig omständighet.
Nu är det ju varken första eller sista gången utredningar i Norrbotten hanterat så här dåligt och jag tror de flesta som följt fallet ser att man bestämde sig för ett spår och körde på det trots svag bevisning. Det krävdes att man fifflade bort lite material och att den anklagade var så lågbegåvad att han inte kunde besvara någon fråga på ett vettigt sätt.
Trots att han enligt åklagaren begått mordet hemma, utan att lämna några spår i en brutalt ostädat lägenhet.
Visst, det gick att dra det till en fällande dom och det är ju som det är med det. Men ytterst få i polishuset tycker ju att det här var en bra utredning som gav tydliga svar.
Det är möjligt att vi ändå hade hamnat här om utredningen bedrivits på ett vettigt sätt, men det får vi ju tyvärr inte veta och det är faktiskt rätt illa.