2021-10-07, 23:35
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Aga var förbjudet.
Inte bara du som nämner, men jag förundras över
(1) Vilka föreställningar ni har om barnuppfostran förr. Föräldrar njöt tydligen av att banka skiten ur sina egna gener.
(2) Den enorma tilltron till vad lagstiftning åstadkommer. Varför har inte någon kommit på idén att förbjuda kriminalitet?

Barnaga har genom historien varit ett sätt att förbereda barnet på vuxenlivet. Samma med en disciplinerad skola med hårda lärare.

Nu är det curlande genom hela livet som gäller i stället och barn som agar sina lärare och senare i livet sina socialkuratorer i stället.
Citera
2021-10-07, 23:43
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Jag tycker inte man skall generalisera om man upplever att en film tillhör ens uppväxt även om man var exempelvis fem år när den kom så upplever man den ändå som en stor del av ens uppväxt. Sedan tillhör den inte någon åldersgrupp. Jag är uppvuxen med pilsnerfilmer skall jag inte få ta dem till mitt hjärta bara för att jag inte var med på 30-talet?
Det är ju skillnad på att se en film under ens uppväxt och att försöka få in den i ens generation, just i en tråd som den här som går ut på att berätta vad som var speciellt just för den perioden. Ts beskriver American pie som något folk födda 1993 såg men inte "fjantarna" födda på 00 talet. Då tycker jag att man ska vara i den tilltänkta målgruppen +- något år. Jag såg alla de fantastiska 80 tals highschoolfilmerna som tonåring men jag skulle aldrig säga att jag var " där" när de var populära eller att de tillhör folk födda sent 80-tal.
Citera
2021-10-07, 23:43
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
(1) Vilka föreställningar ni har om barnuppfostran förr. Föräldrar njöt tydligen av att banka skiten ur sina egna gener.
(2) Den enorma tilltron till vad lagstiftning åstadkommer. Varför har inte någon kommit på idén att förbjuda kriminalitet?

Barnaga har genom historien varit ett sätt att förbereda barnet på vuxenlivet. Samma med en disciplinerad skola med hårda lärare.

Nu är det curlande genom hela livet som gäller i stället och barn som agar sina lärare och senare i livet sina socialkuratorer i stället.

Barnaga förbjöds för att det inte gick att avgöra skillnaden mellan en lätt örfil som vuxna katter ibland kan ge kattungar och att ta fram käppen och slå barn halvt fördärvade för att de råkade andas fel eller liknande.
Citera
2021-10-07, 23:46
Avslutad
60talister(själv en) definitivt. Vi var den första gruppen, där arbetarbarn i större mängd studerade på universitetet. Vi är av ovannämnda grupper de som hade lättast få tag i hr eller köpa bostad billigt.
Nu kanske det menas just barnåren; Tjaa, vi var den av grupperna som lekte mest ute och antar fetman varit större i de andra grupperna. Vi hade minst könssammanslagning och mångkulturalism. Om det var bra eller dåligt får andra bedöma
Citera
2021-10-07, 23:46
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson

Det var bra att agan hade förbjudits i lag just 1979.
Det kanske togs på extra stort allvar just pga att det blev så tydligt i lagen, då. Jag hade aldrig någon i min skola alls under 80-talet som blev utsatt för aga hemma. Det var en hyfsat liten skola så man kände alla väl, så det skulle märkts av. Men vi hade tur på det sättet.

Det andra du talar om vet jag inte vad du menar med, riktigt. Har inte upplevt det som ngt stort samhällsproblem att elever skulle aga sina lärare direkt…. 🤔
Citera
2021-10-07, 23:47
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det är ju skillnad på att se en film under ens uppväxt och att försöka få in den i ens generation, just i en tråd som den här som går ut på att berätta vad som var speciellt just för den perioden. Ts beskriver American pie som något folk födda 1993 såg men inte "fjantarna" födda på 00 talet. Då tycker jag att man ska vara i den tilltänkta målgruppen +- något år. Jag såg alla de fantastiska 80 tals highschoolfilmerna som tonåring men jag skulle aldrig säga att jag var " där" när de var populära eller att de tillhör folk födda sent 80-tal.

Kanske det men jag tycker inte de tillhör någon åldersgrupp. Hör Shakespeares pjäser bara till folk födda på 1500-talet? Snarare är folk för gamla för fenomen än för unga för dem.

Sedan folk födda på 70-talet höll ju på och resonerade sådär om att folk födda på 80-talet var fjantar för 20 år sedan och antagligen fortfarande. Jag tycker det är fånigt.
Senast redigerad av Avsiktaren 2021-10-07 kl. 23:55.
Citera
2021-10-07, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
De som föddes i slutet av 70-talet, helt klart, om man ser till alla objektiva faktorer.

Aga var förbjudet. Man växte upp på 80-talet, med alla dess underbara filmer, som det aldrig gjorts bättre av varken förr eller senare (Goonies, Karate Kid, Indiana Jones,
Svenska 80-talsfilmer osv osv). Det var dock inget överflöd av filmer/tv ”hela tiden”, utan det var mer något ”amazing” som man fick njuta av på
vissa kvällar/helger.

Dessutom fanns heller inte internet (detta satans verk haha), så man var ute och spelade sporter hela tiden, ute och byggde kojor, hängde med kompisar i skogen. Man lärde sig läsa många äventyrsböcker såsom Tom Sawyer, Sagan om ringen, osv, vilket bara gav en ännu mer fantasi där ute i skogen. Då inte nutidens extrema curlande av barn fanns, så fick barn även en viss frihet under ansvar, att tex vara ute i skogen.

Det fanns också en viss oskuldsfullhet kvar på 80-talet. En viss tro på kärlek, romantik, framtidstro, osv. 90-talets cynism och ekonomiska kris,
Samt ”neonazismen”, hade ännu ej slagit till…. Det fanns fortfarande vett och hyfs bland folk, samt solidaritet i samhället.

Japp, vi födda i slutet av 70s drog en stor vinstlott, rent generellt, gällande optimala förhållanden för barns uppväxt.

Sen visst, allt var inte perfekt på en individuell nivå, men många delar var oerhört bra, rent objektivt.
"Objektivt"? Knappast, känns mest som de flesta är subjektiva i denna tråd och väljer sin egen barndomsperiod (tro jag det, de flesta har en bra barndom). Aga? Det var ett icke-problem för den stora majoriteten redan innan, därför det inte var några större protester när det avskaffades, aldrig hört en 60-talist eller för den delen 40-talist som blivit agad. Eller jo, kanske någon 40-talist av någon gammal psykomagister med linjal. Dock var eleverna oftast värre tillbaka, la häftstift på lärarnas stolar, trackade dem osv.

Bästa filmer? Nä, knappast. Dessutom är det väl detsamma som med internet, bättre som innan att folk var ute istället för att sitta framför dumburken.

Storstädernas ghetton kan jag tänka mig började bli olidliga redan då, mycket etniska konflikter när det till "vanliga" arbetskraftsinvandrare anslöt mer problematiska grupper av kurder, syrianer osv. En del svenskar som fortfarande var kvar och blev färre och färre.
Citera
2021-10-07, 23:53
Avslutad
Barnaga vet jag ej. Men kommer ihåg att jag fick ett rejält kok stryk på rumpan av farsan när jag luggat min storasyster reejält. Kan inte säga att jag tyckte det var fel. Jag var definitivt mer mottaglig för detta att inte göra om det än att man snackat med mig. Men det var nog en av 2-3 gånger det hände. Överhuvudtaget så hörde jag inte talas om något barn som drabbats av återkommande barnaga. Givetvis hade ingen heller tyckt annat än att det var rätt om nån lärare handgripligen lyft ut nån elev som stöka till det. Nu hände det aldrig men inställnnngen att det var kränkande hade ingen tyckt. Snarare att lite blåmärken varit sedelärande.
Citera
2021-10-07, 23:57
Medlem
CassandraCs avatar
tidigt 80tal sent 70tal hade det nog bäst, mycket roligt med spel på 90talet, varje år hade evolutionen gått frammåt, nu har det inte hänt något på 10 år.. bara högre upplösning på texturerna..
Citera
2021-10-08, 00:20
Medlem
Generalkosmoss avatar
Man ska inte glömma att efter WW2 var hela Europa och särskilt Skandinavien i en uppbyggnadstid, det fanns gott om jobb och Sverige som var neutrala i kriget blev rika på att sälja saker till resten av Europa. Därför kom det mycket arbetskraftsinvandring ifrån resten av Europa men de var relativt nära kulturellt så var lätta att integrera. Inte som vågen idag med totalt främmande kulturer.
Men som sagt var 90 och början av 2000 talet så som jag upplevde det underbart häftigt, att ta del av det gamla (1900 talet) och möta några av de sista gamla och den energin från den eran samt ta del av de nya (efter 2000, internet, mobiler och hela grejer) också häftigt. Däremot gillar jag inte samhällsutvecklingen efter 2014, facebook, twitter, tik tok, massinvandring, rotlöshet, modern livstil osv... distanseringen mellan människor... de sociala var så kul och organiskt förr i tiden. Tror ärligt mobiler och sociala medier har fuckat mycket. Men man ska inte klaga för mycket, spenderade några sommardagar i somras på att känna av samhällsklimatet och ignorerar man nyheterna och grejer var där riktigt softa dagar med softa människor och bra vibbar, så helt jävla lost är de inte även om en del domedagsprofeter på FB gärna vill framställa det så!
Citera
2021-10-08, 00:23
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC
tidigt 80tal sent 70tal hade det nog bäst, mycket roligt med spel på 90talet, varje år hade evolutionen gått frammåt, nu har det inte hänt något på 10 år.. bara högre upplösning på texturerna..
Man kan nog säga att det finns ett motsatsförhållande mellan trygghet och understimuli och ena sidan och otrygghet och överstimuli och andra sidan. Jag hade hellre varit född 1985 än 1979 men jag kan absolut se charmen med 1979. Man fick uppleva 80 talet i sin prakt, man slapp oftast bli förnedringsrånad och kunde vandra fritt. Man hade tvspel, fler tvkanaler och filmer från det att man var 7-8 år. Nintendo 8 bitars som 8 åring, snes som 12 åring och playstation som 17 åring.
Citera
2021-10-08, 00:28
Medlem
Jag tror att folk som idag är under 18 kan inte känna en riktig nostalgi som andra. Jag är själv 90 talist.. Men när man var liten så spelade alla olika spel "pokemon kort, gogos, beyblades osv" det var olika saker som var populärt och sen var det något nytt. Det kom bra filmer, det fanns Playstation och dator man kunde spela på "bra spel också" man var ju ute mer än vad man var inne fortfarande men det var kul spela gå till olika kompisar som hade olika spel så man ej behövde köpa det själv. Spela när man var hemma själv. Som jag började med det enda dem kanske höll på med är väl fidget spinners. Men det är för mkt online nu så dem har inte samma uppväxt och nostalgi känsla

Dock är det ju mycket enklare för barn nuförtiden att hålla kontakt med folk på ett enklare sätt och att skriva med nya människor osv...
Senast redigerad av Fb2021 2021-10-08 kl. 00:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in