2021-10-07, 21:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Det du beskriver är din erfarenhet från en krigshärd, skulle samma rutiner ske i Sverige? Nej, jag tror tyvärr inte det. Att Vilks Range Rover letas igenom efter bomber efter en vanlig bilservice med bombhundar och liknande tror jag inte händer. Att en mindre bomb kunde döljas i Rovern tror jag är mycket möjligt.

Du måste också ta i aspekten att någon har sålt ut sig för pengar för att ge information så att mördarna kunde döda Vilks. Det finns många araber som jobbar inom svensk polis idag.

Exakt, någon har sålt sig som en hora. Jag tycker att det inte har nämnts tillräckligt här i tråden, så jag nämner det igen: enligt Aftonbladet så florerar rykten inom Polisen att någon hade fifflat med bilen:

Citat:
Citat:
Citat:
Aftonbladet har pratat med flera polisanställda som berättar om rykten som handlar om att någon skulle ha ”fifflat med bilen” före avfärd.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x8QoX8/hemlig-mordutredning-ska-utreda-yttre-paverkan-vid-vilks-kraschen
Citera
2021-10-07, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
ok
men jag förstår att terrorister/kriminella utvecklar nya taktiker för attentat därför försöker säkerhetsteam hänga med i utvecklingen vilket är svårt. Dock brukar sk modus operandi inte vara jätteunikt. Säg pansarbrytande ammo? Då kommer Vem, Var, När in? ligga i terrängen med en AK? Riskera bli upptäckt till och från platsen före och under samt efter attacken? Rekognoseringen av platsen varför just där finns det en ideal attack plats där? Vad menas med en sk IAS jo ingen ser när man kommer, man kan ligga dold länge utan upptäckt, man har övertaget (hög mark) ifall det blir en eldstrid, man måste också ha minst 2 flyktväger där ingen korsar varann (flaskhals kallas detta).
Låt oss säga att det finns 2 platser där vi vet att han alltid kommer att finnas kl 08.00 på jobbet, eller kl 16.00 hemma då är det på dessa platser det sker en attack. Jag har studerat många olika attacker i mitt arbete bl.a. https://en.wikipedia.org/wiki/Alfred_Herrhausen som hade ca 30 livvakter exakt antal i själva skyddsdetaljen är osäkert men flera fordon. Anledningen han bodde längs en väg där han inte kunde undvika att vara varje morgon och kväll dvs man kunde förutse på plats,tid och vem.
Skulle detta ha skett vem sköt? Vart ifrån? Hur tog de sig därifrån? Hur kunde de undgå upptäckt, varför uppfattade inte följebilen att det var ett attentat? Hade man misstänkt sånt skulle bombskydd, piket och NI varit på plats direkt.

Jag tror inte på den teorin tyvärr.
Vad händer om polisen nu fastställer att det är en olycka ? Kommer detta spinna vidare att föraren drogats av Iran eller att han har en släkting som är gift med en muslim så han körde ihjäl sig för att blidka Allah alltså ibland blir det lite för mycket här på FB.

Och sen har du undantaget med köpt insider.

Fast det låter lite konstigt med säkerhetsåtgärder för resan till Stockholm och att återresan så kör VIP längst fram utan någon framför som kan upptäcka faror.
Citera
2021-10-07, 21:38
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Tänker bara om det systemet skjutit, då smäller det, balansen förflyttas väl... Killgissningar här

ja de är rätt jag tror att det beror på höga farten att föraren trots erfaren brustit i omdöme men ett mekaniskt fel är absolut vad som kan ha skett. Men de räknas ju som olycka
Jag delar inte folks inställningar att han mördats av superkunniga Allah krigare
Citera
2021-10-07, 21:43
Medlem
Citat:
ja de är rätt jag tror att det beror på höga farten att föraren trots erfaren brustit i omdöme men ett mekaniskt fel är absolut vad som kan ha skett. Men de räknas ju som olycka
Jag delar inte folks inställningar att han mördats av superkunniga Allah krigare

Farten dödar, det vet ju alla. Den mänskliga faktorn kommer man aldrig ifrån. Men utöver det...
Försöker hitta en rimlig förklaring, och det är lättare att kunna fråga någon med erfarenhet.
Är det ett system till luften?
Citera
2021-10-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyepidemiolog
Det var möjligt och offentligt redan 2015. De med rätt kontakter har säkert kunnat göra det tidigare.

https://www.cbsnews.com/news/hackers-disable-brakes-wi-fi-equipped-jeep-miles-away-wired-video/

Nej, det är inte alls möjligt att via hackning stänga av en bils bromsar, det enda det visar är att du och andra inte förstår hur bromsarna fungerar på bilar.

Man kan möjligen påverka hur en bils ABS-bromsar fungerar, men inte stänga av bromsarna helt via hackning n
Citera
2021-10-07, 21:44
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Och sen har du undantaget med köpt insider.

Fast det låter lite konstigt med säkerhetsåtgärder för resan till Stockholm och att återresan så kör VIP längst fram utan någon framför som kan upptäcka faror.

Ja i en korrekt värld har du rätt.
Ett perfekt team har en sk advance rekbil..men jag vill inte säga vem, hur eller vilka.
Men du skulle få ont i magen om du visste att dessa individer bara åker i en bil med en förare och 1 livvakt och att på kvällen tar ett vaktbolag över bevakningen för att sedan nästa dag återta skyddet under dagtid med 1 bil.
Man blåser gärna upp säkerhetsskydd vilket är enkelt och förstå varför.
Citera
2021-10-07, 21:52
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Farten dödar, det vet ju alla. Den mänskliga faktorn kommer man aldrig ifrån. Men utöver det...
Försöker hitta en rimlig förklaring, och det är lättare att kunna fråga någon med erfarenhet.
Är det ett system till luften?

Elektroniskt höjd/sänkbar luftkuddar. Har bara kört med förstärkta fjäderben och lite drygt 130 km/h dock extra trimmad, extra stark krängningshämmare för minska vridningar i fordonet. Sen är ju en stor stålplåt fastskruvad under hela fordonet. Fordonet gungar kraftigt redan i låg fart pga den höga vikten. Ex kör man i 40 km/h och kör genom slalom placerade hinder så gungar bilen duktigt!

Jag har också fått testa köra bepansrad mercedes s klass på älghinderbana och 70 km/h som är det godkända kan man bara glömma.
Citera
2021-10-07, 21:55
Medlem
Citat:
De flesta har helt tagit bort de funktioner när de bygger om bilen.
Däcken är större och tyngre och oftast med (hårda) runflats monterade, dessutom är ofta airbags bortkopplade. Att du skulle ha åkt med bepansrad bil i 200 km/h är helt enkelt inte sant.
Jag utbildade livvakter bl.a. på just protective driving även på diplomat nivå

Om du läser så var det inte det jag påstod utan en vanlig 3 tonsSUV.
Inser att ett extra ton gör en del med egenskaperna.
Och att de där däcken inte är de bästa att köra slalom med.
Men att den inte fortfarande klarar över 200 låter väldigt märkligt.

Och att det inte skulle gå att hålla en RR Sentinel på en torr rak motorväg i 160 låter väldigt märkligt.
Citera
2021-10-07, 21:57
Medlem
Citat:
Ja i en korrekt värld har du rätt.
Ett perfekt team har en sk advance rekbil..men jag vill inte säga vem, hur eller vilka.
Men du skulle få ont i magen om du visste att dessa individer bara åker i en bil med en förare och 1 livvakt och att på kvällen tar ett vaktbolag över bevakningen för att sedan nästa dag återta skyddet under dagtid med 1 bil.
Man blåser gärna upp säkerhetsskydd vilket är enkelt och förstå varför.

Att penetrera professionella säkerhetsperimetrar är inte för nybörjare.

Om det är så det går till som du säger så förstår jag att lite und. & span och rek borde vara tillräckligt. Om vi plussar på med att köpa en insider så säkerställer det ett eldöverfall

Men ändå så är det låg sannolikhet med en skytt med typ AK. Med CG så borde det finnas splitter.

Polisen kanske städade innan dom släppte dit fotografer
Senast redigerad av Utredaren 2021-10-07 kl. 22:00.
Citera
2021-10-07, 21:59
Medlem
Citat:
Elektroniskt höjd/sänkbar luftkuddar. Har bara kört med förstärkta fjäderben och lite drygt 130 km/h dock extra trimmad, extra stark krängningshämmare för minska vridningar i fordonet. Sen är ju en stor stålplåt fastskruvad under hela fordonet. Fordonet gungar kraftigt redan i låg fart pga den höga vikten. Ex kör man i 40 km/h och kör genom slalom placerade hinder så gungar bilen duktigt!

Jag har också fått testa köra bepansrad mercedes s klass på älghinderbana och 70 km/h som är det godkända kan man bara glömma.

I reklamfilmen från RR verkar den ju inte sån, det är ju det som blir konstigt när folk här uttalar sig utan erfarenhet.
Passar den bättre i terräng då?
Citera
2021-10-07, 22:08
Medlem
Kan löna sig att tänka lite utanför boxen istället för allmänt accepterade förklaringar som pansarskott och mind controlling agents.

Många konstnärer var avundsjuka på Vilks berömmelse och kan ha sett en möjlighet. Billgren o company gråter krokodiltårar i media men kan mycket väl ha tagit Vilks av daga som en bisarr konstinstallation.
Citera
2021-10-07, 22:10
Medlem
Vad hette de två poliserna/livvakterna som var med i bilen och omkom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in