• 3
  • 4
2007-07-18, 12:33
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
PROBLEMET ÄR:

Problemet med datorteknik snacket, är …ett rent heeelvetes jobb att kunna hänga med i datorutvecklingen! …förutom att överhuvudtaget kunna förstå datortekniken. Å så i ett förhållande att man inte skall behöva vara ständigt i gång med datortekniken. Inte behöva vara expert i sammanhangen.
-Då krävs det att snacket hålls så korrekt som möjligt.

..och det kan ju bara lätt konstateras hur mycket som vi här på Flashback kan snacka dator. -Utan att verkligen veta! Till att vi inte klarar av de mest enkla frågorna och problemen.

Det finns väl betydligt värre FEL i terminologin i så fall, exempelvis att man snackar om bildskärmsupplösning när man egentligen pratar om skrivbordets storlek mätt i pixlar.

Som redan påpekats, oftast säger man bara att man kör i 150. Hastigheter för anslutning är också en term som används av allehanda användare, det är knappast något man måste betrakta som internt teknikersnack. Människan är lat och kommer därför förenkla bort stavelser som inte behövs för förståelsen. Lev med det, du gör en höna av en fjäder.
Citera
2007-07-18, 12:42
Medlem
ATT KÖRA I 150.

Som Pad och hans gelikar kör snacket, …jag undrar om Pad hann läsa mitt senaste inlägg just innan här ovan, innan hon tryckte in detta sitt här ovan?
Citera
2007-07-18, 14:34
Medlem
Pads avatar
Citat:
ATT KÖRA I 150.

Som Pad och hans gelikar kör snacket, …jag undrar om Pad hann läsa mitt senaste inlägg just innan här ovan, innan hon tryckte in detta sitt här ovan?

Nej, men det förändrar ändå inte mitt inlägg.

Som varandes gammal data/mattelärare (och nuvarande systemansvarig med fullt utbildar/supportansvar) så delar jag uppfattningen att man inte skall krångla till det med facktermer i onödan.

MEN, och det vidhåller jag, det finns begrepp som är vedertagna och används av en bred massa, inte bara teknikmupparna. Hastighet på bilar är en av dem, hastighet på datapaket är en annan. Och precis som man säger att man kör i 150 så säger man också att man har 24 MBit, svårare än så är det inte.

Jag blir betydligt mer indignerad över alla FEL som finns, alltså saker som inte bara är slarviga förenklingar utan direkta fel. Bildskärsupplösningen är bara ett av flera exempel.
Citera
2007-07-18, 15:26
Medlem
paridas avatar
Har ni tänkt på att så fort någon säger mot B-O blir denne automatiskt en hon i hans svar?

Har du något förakt mot kvinnor Bengt-Olof?
Citera
2007-07-18, 15:29
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parida
Har ni tänkt på att så fort någon säger mot B-O blir denne automatiskt en hon i hans svar?

haha, det märkte jag inte ens.

Och inte för att jag ser det som nedsättande att innan belägg för det ena eller det andra framkommit bli benämnd som "hon", men jag kan ju ändå för sakens skull påpeka att jag är en av dem som är utrustad med snopp.
Citera
2007-07-18, 21:29
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parida

Jo, jag har också märkt det..

Sen är ju Peter Löthberg (som debatten egentligen handlar om) också lite speciell. När han fått nån ide så brukar kan delge detta i långa monologer som andra dödliga knappast förstår något av.. Man borde skicka B-O till honom för det skulle nog ge upphov till intressanta diskussioner
Citera
2007-07-19, 09:40
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
DE E´ JUST DE SOM DET HANDLAR OM!

-Brister i huvet; för att förstå vikten av att vara noga i talet, för att verkligen förstå vad man sysslar med. Och därpå kunna göra bra saker. ..inte bara att babbla.

Det tillför ingenting till konversationerna på nätverksdelen av det här forumet, det du gör är att klaga på att folk inte skriver så att du fattar. Det här är inte det internationella forumet för förståndshandikappade.

Så snälla kan du sluta skriva dina jävla off-topic posts, eller be någon moderator att skapa en egen del där du kan länka till andra posts där du klagar på att folk för att du inte förstår.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in