2021-10-07, 19:42
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Samma fel med dig, Prinzezzan: Du klyver orden i atomer! Visst, Lockerudvittnet sa "prata", men för det kan väl vittnet i tanken ha menat "pratat högt" eller "skrikit"? Samma ska med bildörrarna. Varför lägga så stor vikt vid att "Hanna" vid ett tillfälle ska ha sagt att en bildörr "knäpptes igen" när hon senare säger att den smälldes igen? Kan vi inte bara enas om att "Hanna" hörde en bildörr typ slås igen? Varför hålla på att vrida ut och in på varje litet ord? "Hanna" hörde ett bråk, "Hanna" hörde dörrljud från en bil. Lockerudvittnet hörde ett bråk, Lockerudvittnet hörde bildörrar slås igen. Räcker det inte så?

Lockerudvittnet pratar om helikoptrar dagen efter, sannolikt då på måndagen. Lockerudvittnet är alltså glasklar om vilken dag/helg det var!

"- LoVi: Du vet, det försvinner, man kommer inte ihåg, man är i något konstigt tillstånd, man kommer inte ihåg allt. [---] - LoVi: Jag huxflux kom på hur det var med bilen."

Lockerudvittnet berättar ju om hur det var då, 1992! Hon återger ju hur turerna gick med polisen - det är ju INTE så att Lockerudvittnet är svajig nu, 2021! Lockerudvittnet återger 2021 hur det blev 1992, att även hon blev typ blockerad och glömde saker.

Jag pratade med Lockerudvittnet för många år sedan. Då var Lockerudvittnet klar över att han/hon hade pratat med "Hanna" på måndagen. Det har jag själv uppskrivet!

Det fetade, jahopp. Glasklart var ordet.
Det får f-n i mig räcka nu med galenskaperna kring dessa två vittnen.
Senast redigerad av CharlotteSomewhere 2021-10-07 kl. 19:50.
Citera
2021-10-07, 19:49
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ändå verkar Lockerudvittnet leda spåren ner till Lockerud/Bråten - där CL bodde i juni 1992. Tycker inte du att CL-spåret stärks av att Lockerudvittnet leder ner en bil som matchar polisens beskrivning i just det området? Det borde väl i det närmaste vara bingo?
Ok, jag skrev lite tokigt.
Jag anser att båda vittnen är trovärdiga, menade jag.
Citera
2021-10-07, 19:54
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissPeeRat
Tack för tipset. Skickade PM till moderatorn...

Kollade upp det där med Bråten i namnlistan. Antar att det är Bråtenvägen som menas? Jag ser att ClLe bodde där. Är det detta som gör Bråtenvägen het? Finns det andra gator som också hör till Bråten?

Några medhjälpare till ClLe att välja på

Män:
HåJy, JeLe, NiMa, PeKr, PeNi, PeUl, ToBr, ToLe, TuEd

Kvinnor:
EmEk, MaLe, MaPa

Vilka av dessa namn bör man läsa på i tråden såsom möjliga passagerare med Claes? Är några namn helt ointressanta? Vet man om det bara är män inblandade? Gissar det är så men...

Finns det någon i tråden, kanske tjej, kanske kille, som åkt med Claes och kan berätta hur han var i bilen?
CL Bråtenvägen.
PU, Bråtenvägen, PK Bråtenvägen.
Har för mig att det var någon fler som bodde där också av dessa?
Nog borde de ha sett varandra någon gång?
Senast redigerad av rubin22 2021-10-07 kl. 19:56.
Citera
2021-10-07, 19:54
Medlem
Citat:
Bra tankar! Där kan det nog finnas något tror jag!

Han brukar köra runt med sin bil. Självklart stöter han på grannar lite då och då som vill slippa stå i kön. Kanske var det så den här dagen. Han plockade upp någon knarkare och Helena och sedan hände något och knarkarn hotade honom med stryk eller att Claes skulle få hela skulden om det kom fram eller något sådant.

Jag får inte ihop hur Helena frivilligt skulle åka med CL och nån knarkare eller dyl den natten.
Får inte ihop scenariot oavsett vittnen, typ Hanna, Lockerud..
Innan Helena gick ut från stadt, frågade hon om någon skulle åt hennes håll. Direkt efter när hon kliver ut stöter hon ihop med vännen BW som i sin tur har bilen till stadt. De samtalar, skulle hon varit akut behov av skjuts så är det rimligt att hon frågade honom. Om hon ångrade sej åkte hon nog med någon hon kände väl. Inte krångligt, ganska givet.
Om hon inte hamnade i CLs bil frivilligt, hur bar han sej åt. Helena var inget litet barn, hon var inte berusad och redlös.
Rövade CL bort henne nära hemmet vid stigen? Levde hon i bilen? Finner bara krångliga teorier.
Nyfiken på misstänkt händelse scenario.....
Citera
2021-10-07, 19:56
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ok, jag skrev lite tokigt.
Jag anser att båda vittnen är trovärdiga, menade jag.

Bra så!
Citera
2021-10-07, 19:58
Medlem
Citat:
Tack för tipset. Skickade PM till moderatorn...

Kollade upp det där med Bråten i namnlistan. Antar att det är Bråtenvägen som menas? Jag ser att ClLe bodde där. Är det detta som gör Bråtenvägen het? Finns det andra gator som också hör till Bråten?

Några medhjälpare till ClLe att välja på

Män:
HåJy, JeLe, NiMa, PeKr, PeNi, PeUl, ToBr, ToLe, TuEd

Kvinnor:
EmEk, MaLe, MaPa

Vilka av dessa namn bör man läsa på i tråden såsom möjliga passagerare med Claes? Är några namn helt ointressanta? Vet man om det bara är män inblandade? Gissar det är så men...

Finns det någon i tråden, kanske tjej, kanske kille, som åkt med Claes och kan berätta hur han var i bilen?
Bråten =Bråtenvägen. Så hette det förr. Det är ett relativt stort område fördelat på två gårdar egentligen men jag tror att de flesta du angett faktiskt bodde på den gård som kallades Gamla Bråten. Den andra delen var Nya Bråten (överkurs ) Är osäker påTomm#y B, bodde inte han på nya Bråten? Någon som vet.
Har även för mig att Björ#n Wallber#g bott på Bråten? Alla har fan bott där men andra är bättre på årtal än jag helt klar.

Bråten låg inte långt ifrån ännu ett område som var indelat på två gårdar, Lockerudsvögen. Man kan nog påsta att det ligger ganska mitt emmelan Bråten och Det område Helena bodde i. Jag vill minnas att det också kallades gamla och nya Lockerudsvögen innan det blev Västra vägen?? Väldigt osäker.

Frågan är just om någon av dessa filurer kan kopplas till Clae#s?
Citera
2021-10-07, 20:02
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Jag får inte ihop hur Helena frivilligt skulle åka med CL och nån knarkare eller dyl den natten.
Innan Helena gick ut från stadt, frågade hon om någon skulle åt hennes håll. Direkt efter när hon kliver ut stöter hon ihop med vännen BW som i sin tur har bilen till stadt. De samtalar, skulle hon varit akut behov av skjuts så är det rimligt att hon frågade honom. Om hon ångrade sej åkte hon nog med någon hon kände väl. Inte krångligt, ganska givet.
Om hon inte hamnade i CLs bil frivilligt, hur bar han sej åt. Helena var inget litet barn, hon var inte berusad och redlös.
Rövade CL bort henne nära hemmet vid stigen? Levde hon i bilen? Finner bara krångliga teorier.
Vi vet att Helena var besviken över att hennes känslor inte var besvarade av en kille, som kvinna kan man bli lite hämndlysten då. Så kanske hon tog en risk, då hon högst troligen var lite påverkad av alkohol också?
Citera
2021-10-07, 20:09
Medlem
Citat:
Det sägs att Wallber*g varit full och otrevlig på fest i Radby*n innan. Honom skulle då knappast Helena be om skjuts.
Jag har fått berättat för mig av en lite osäker källa dock att Wallber*g inte var på fest i radbyn utan kommit ner till centrum tillsammans med en vän i bil som avslut på en dagstur de tagit.
Har du en tredje uppgift om vad W@allberg gjorde denna afton? Han verkar ha haft fullt upp. 🤪
Jag vet inte vad jag ska tro faktiskt men med detta vill jag ändå påstå att det inte är en självklarhet att be Wallber*g om skjuts. Han kanske inte var nykter. Men hon kan också bett om skjuts och faktiskt fått det, beroende på vilka vittnen man vill tro på osv.
Citera
2021-10-07, 20:12
Medlem
Citat:
Helt enig med dig. Tror absolut inte att Helena har åkt frivilligt med CL. Stod det inte i tidningen att BW erbjöd Helena skjuts eller minns jag fel?
Citera
2021-10-07, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Floda, det är egentligen inte så otroligt med tanke på hur polisens arbete genomfördes. Det hade varit mer otroligt om det hade blivit löst, med tanke på hur få ledtrådar de fått fram. Och hemlighetsmakeriet har varit massivt - kanske för att kunna fälla någon för ett brott. Men nu när det inte längre går att fälla någon borde fler uppgifter släppas så att den utomordentliga Detektiven Allmänheten kanske kan hitta en lösning på vad som hänt med Helena Andersson.
Så är det ju tråkigt nog. Kan ändå inte släppa att det verkar som att hur många som helst var ute den natten i Mariestad. Så lite har kommit fram.
Tror att ni som skriver i tråden skulle lösa det om fler uppgifter släpps.
Citera
2021-10-07, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
[/b]

Nä, tror ingen vet mer om honom. Möjligtvis Tibrobor då. I Mariestad vet ingen vem han är. Bara grannar. vårdpersonal etc. Hurdan han var på comvux vet väl de som gick med honom.
Andra fetningen: Helt rätt. Kanske umgås man med "normala" tills man inser att det inte ger nåt. Kaka söker maka vet du. Jag skulle aldrig i h-vete umgås med de som ser sej som "normala". Fy vilket folk. Då är jag hellre en enstöring. Slipper reta mej på dem.
Såg en dokumentär i veckan om en kille, som slog ihjäl sin ende kompis o hans föräldrar. För han "störde sej" på dem...Det är lugnast att vara ensam.
Kan så vara.
Citera
2021-10-07, 21:16
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Det sägs att Wallber*g varit full och otrevlig på fest i Radby*n innan. Honom skulle då knappast Helena be om skjuts.
Jag har fått berättat för mig av en lite osäker källa dock att Wallber*g inte var på fest i radbyn utan kommit ner till centrum tillsammans med en vän i bil som avslut på en dagstur de tagit.
Har du en tredje uppgift om vad W@allberg gjorde denna afton? Han verkar ha haft fullt upp. 🤪
Jag vet inte vad jag ska tro faktiskt men med detta vill jag ändå påstå att det inte är en självklarhet att be Wallber*g om skjuts. Han kanske inte var nykter. Men hon kan också bett om skjuts och faktiskt fått det, beroende på vilka vittnen man vill tro på osv.
Tror definitivt inte att Björn var kapabel att köra bil denna natt? Så om han erbjudit att köra henne hem hade hon knappast nappat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in