2021-10-07, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Man kan inte hacka en bil och stänga av bromsarna, det är omöjligt….

Det var möjligt och offentligt redan 2015. De med rätt kontakter har säkert kunnat göra det tidigare.

https://www.cbsnews.com/news/hackers-disable-brakes-wi-fi-equipped-jeep-miles-away-wired-video/
Citera
2021-10-07, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grogge171
Jag hoppas verkligen att det var en olycka.
Det är naturligt att hoppas det eftersom det är den bekvämaste lösningen som innebär minst utmaning av ordningen, narrativet och samhällsklimatet. Men saken måste ändå utredas minutiöst. Offren förtjänar det.

Jag blir rätt provocerad när polisen bara timmar efter att en skyddsperson och dennes livvakter avlidit i princip försäkrar att det är en olycka. Nästan så att presstalespersonen och journalisten fattar varandras händer och tackar varandra.
Citera
2021-10-07, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uros1en
Måtte det verkligen vara en olycka...så hemsk för alla inblandade..
Om jag var anhörig hade jag i alla fall velat att det utreddes mycket grundligt. Om polisen går ut efter 3 dagar och säger att det var nog bara en olycka, vi har inte sett något som tyder på något annat, så skulle jag inte känna mig till freds. Jag vill i alla fall veta vad olyckan berodde på. Kan det ha varit tekniskt fel på bilen, eller att föraren har dött.
Det är naturligtvis väldigt viktigt för polisen också att veta vad som hände. Har man personskydd så skall man kunna känna sig säker. Att personskyddet orsakar skyddsobjektets död får bara inte hända.
Citera
2021-10-07, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vannlilje
Följebilen visste hvem som kjörde bilen. Jag litar inte på den information du gir här

Det gör dom garanterat. Men inget som fått läckt ut, inte ens till familj/anhöriga.
Citera
2021-10-07, 14:43
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om jag var anhörig hade jag i alla fall velat att det utreddes mycket grundligt. Om polisen går ut efter 3 dagar och säger att det var nog bara en olycka, vi har inte sett något som tyder på något annat, så skulle jag inte känna mig till freds. Jag vill i alla fall veta vad olyckan berodde på. Kan det ha varit tekniskt fel på bilen, eller att föraren har dött.
Det är naturligtvis väldigt viktigt för polisen också att veta vad som hände. Har man personskydd så skall man kunna känna sig säker. Att personskyddet orsakar skyddsobjektets död får bara inte hända.

Två olika enheter inom polisen utreder ju redan händelsen, därtill har Trafikverket en egen utredning.
Citera
2021-10-07, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Två olika enheter inom polisen utreder ju redan händelsen, därtill har Trafikverket en egen utredning.

Ja, det är just det som är fel att Polismyndigheten utreder ansvaret för brister i sin personskyddsverksamhet.

Att de utreder den bristande effektiviteten är en sak men nu har de varit på brottsplatsen och etablerat sitt narrativ om händelsen. Inte bra. Eventuell mörkläggning.
Citera
2021-10-07, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Lars Vilks död i olycka i kväll. Alla vet vi historien bakom denna person och alla hot som krävde polisbeskydd. Känns det inte lite olustigt att det var är en olycka?

Källa kommer snart
Det kommer att visa sig att polisen kört vårdslöst (trafikverkets utredning) medan polisen kommer att hävda fel på däck, bil.
Han har bevisligen kört för fort, tappat kontrollen. Rangerover är inte direkt sportbil och med över 1ton extravikt så blir det inte bättre. Polisen kommer att göra allt för att dölja förarens fel. De gjorde samma sak när en polis körde in i en folkmassa. De hävdade fel på bilen men när volvo kollade upp och gick ut och sa att det inte var ngt fel så fick polisen ändra version.
Hela utredningen går ut på att fria polisen, inte att leta orsak.
Citera
2021-10-07, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeeMo
Den finns en film som en chaufför spelat in efter att trafiken släpptes på. Där framgår att när industriområdet träder fram så åker alla bilar i rakt riktning mot det vita hus som finns där. En skåpbil med ett fixerat pansarbrytande vapen kan i god tid sikta in det på alla andra bilar som passerar förbi och invänta polisbilen. Det skottfönster som sedan uppstår när polisbilen åker in i den exakta skottlinjen är flera sekunder långt vilket är god tid att trycka av.

Om man tror att det var någon som sköt så skulle det ju vara mycket enklare att komma med en skåpbil till exempel på den grusväg som löper längs E4 på norrgående sida ända fram till olycksplatsen. Då har man mycket mindre avstånd och bättre vinkel. Man kan dessutom snabbt ta sig ifrån platsen.

https://www.google.se/maps/@56.4564557,13.6229443,59m/data=!3m1!1e3
Citera
2021-10-07, 15:03
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, det är just det som är fel att Polismyndigheten utreder ansvaret för brister i sin personskyddsverksamhet.

Att de utreder den bristande effektiviteten är en sak men nu har de varit på brottsplatsen och etablerat sitt narrativ om händelsen. Inte bra. Eventuell mörkläggning.

Tror du bara läst hälften, de två polisutredningarna syftar till att dels utreda eventuell yttre påverkan, och dels ska om någon polisa gjort sig skyldig till vållande till annan död,
Trafikverket ska dock endast utreda om det finns några tekniska orsaker (vägen, räcket, fordonet etc.)
Citera
2021-10-07, 15:03
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Han kan ha haft en pistol och skjutit poliserna till exempel. Han hade varit dagen innan och simulerat krasch i en polisbil. Men det är väl inte det mest troliga scenariot.

Nej det är det inte. Att mörda Vilks på en motorväg är det minst möjliga chansen. Om en polis var medhjälpare så hade denne kunnat skjuta Vilks och sen ta sitt liv. Bilolycka i en väl bepansrad bil är liten. Att lyckas träffa en lastbil ännu mindre. Att penetrerar ett vajerräcke tydligen ännu mindre. Frontalkrock hade kunnat gjorts på en mindre väg med mötande trafik. Dags att lägga ner nu. Men att han dog kan vi skylla muslimer för likväl vi kan skylla paparazzis för Lady Dianas död.
Citera
2021-10-07, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Tror du bara läst hälften, de två polisutredningarna syftar till att dels utreda eventuell yttre påverkan, och dels ska om någon polisa gjort sig skyldig till vållande till annan död,
Trafikverket ska dock endast utreda om det finns några tekniska orsaker (vägen, räcket, fordonet etc.)

Hur har du det med svenska språket. "Skyldig till vållande av till annans död" = en ansvarsfråga och skall naturligtvis inte utredas av "Polismyndigheten själva" utan av Särskilda utredningar.

Eller menar du att Lars Vilks har vållat polisernas död?

Avdelningen för särskilda utredningar
Avdelningen för särskilda utredningar, SU, är en fristående och oberoende avdelning inom Polismyndigheten som utreder misstänkta brott som bland annat polisanställda, polisstudenter, domare och åklagare kan ha gjort sig skyldiga till.

För att alla anmälningar ska utredas korrekt, utan otillbörlig påverkan, påtryckningar eller insyn från obehöriga är SU:s lokaler avskilda från övriga Polismyndigheten. Alla ärenden som hanteras av SU är skyddade mot obehöriga eftersom avdelningen har egna ärendehanteringssystem och det är alltid en åklagare vid Särskilda åklagarkammaren, SÅK, som är förundersökningsledare i SU:s ärenden.
Källa: https://polisen.se/om-polisen/sarskilda-utredningar/

Edit:
Medan de två polisutredningarna syftar till att dels utreda om yttre påverkan kan ha lett till olyckan, och dels ska undersöka om någon polisanställd gjort sig skyldig till vållande till annan död, så är Trafikverkets uppgift efter en sån här dödsolycka att utreda om deras anläggning – det vill säga vägen, mitträckena eller andra saker kopplade till det – kan ha påverkat det som skett.

Källa: https://sverigesradio.se/artikel/polisen-kan-forsvara-trafikverkets-utredning-av-lars-vilks-dod
Senast redigerad av Utredaren 2021-10-07 kl. 15:50.
Citera
2021-10-07, 15:18
Medlem
VD-Leifs avatar
Jag är övertygad om att man utreder möjligheten att man har utsatts hackning på distans - fjärrstyrning. Range Rover har uppenbarligen ett väl utvecklat trådlöst nätverk som synes här.

https://www.youtube.com/watch?v=Mvo30UIu0ic

Vad man kan göra på distans blir ju rätt tydligt här.

https://youtu.be/8UeJkQ9pz3s

Det är det jag tycker passar in bäst på omständigheterna. Pansarskott o dyl. känns för långsökt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in