2021-08-09, 14:11
Medlem
När jag tog mitt kort 2013 så kostade det mig 17k, jag hade aldrig ens kört moppe innan.
köpte en billig 400cc Honda (inte inräknat i ovan nämnda pris) att träna på utanför köskolan och hela äventyret tog ungefär två månader.

Helt klart det bästa jag gjort, och jag ler fortfarande som en snorunge på julafton varje gång jag slänger benet över sadeln.
Citera
2021-08-10, 23:04
Medlem
Kanske inte att rekommendera meeeen:
Jag köpte en hoj för 10k, målade upp testbanorna på en öde parkering och körde till och från jobbet en vår/sommar. På vägen hem körde jag inom min privata övningsbana och övade ett par ggr.
Jag resonerade som så att böterna om jag blev tagen skulle understiga kostnaden för lektioner. Jag inbillade mig också att jag läst att det bara finns 900 trafikpoliser i landet.

Det finns massor av bra instruktionsvideos om kurvtagning/placering på nätet.

Pumpa info på riskutbildningarna!

Körde upp på min egen hoj (raka rör, det kändes ball) och kläder lånade från päronens förråd.

Har inte summan exakt i huvudet men 7k kostade mitt.

Ska man göra som jag tror jag man får veta att man har huvudet med sig och lite jävlar anamma. Jag är ganska säker på att jag kom ut som en bra förare på andra sidan, brorsan som gjorde likadant som jag klarade också kortet men är rätt kass på att köra.
Citera
2021-08-12, 13:07
Medlem
Köp en elsparkcykel istället haha så inne
Citera
2021-09-01, 00:51
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.FergemneE150D
Hej!

Några frågor om mc-kort.

1.Hur mycket betalade du för ditt MC-kort och hur många lektioner?
2.Vad är ett rimligt lektionspris?
3.Var i Sverige finns de mest prisvärda kurserna?

För det första hur gammal är du? Har du kört en vanlig moppe med växlar i tonåren?
Jag tog mitt mc kort för tung mc på 2 veckor. Klarade både uppkörningen samt teori provet.
Kom billigt undan då jag inte behövde köra så många ggr på trafikskolan. Har du kört moppe tidigare och har trafikvett så ska du klara det.
Min mc lärare trodde jag hade kört mycket mc men förklarade att bara kört moppe när jag var 15. Så för mig var mc kortet inget problem.
Citera
2021-09-12, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
För det första hur gammal är du? Har du kört en vanlig moppe med växlar i tonåren?
Jag tog mitt mc kort för tung mc på 2 veckor. Klarade både uppkörningen samt teori provet.
Kom billigt undan då jag inte behövde köra så många ggr på trafikskolan. Har du kört moppe tidigare och har trafikvett så ska du klara det.
Min mc lärare trodde jag hade kört mycket mc men förklarade att bara kört moppe när jag var 15. Så för mig var mc kortet inget problem.

Körde inte särskilt mycket moppe på den tiden, men har visst anlag för att manövrera fordon.
Citera
2021-09-13, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.FergemneE150D
Hej!

Några frågor om mc-kort.

1.Hur mycket betalade du för ditt MC-kort och hur många lektioner?
2.Vad är ett rimligt lektionspris?
3.Var i Sverige finns de mest prisvärda kurserna?

1. Ca 15' inkl allt - körlektioner, risk1 och 2, uppkörning, teori, osv. Tog totalt 7 lektioner, hade aldrig kört hoj tidigare. Däremot moppe.

2. Köpte ett paket med 5 lektioner till att börja med, vilket gjorde dem lite billigare/st. Standardpris för en lektion var annars 1450 kr för 90 minuter. Tror priserna är hyfsat lika överallt.

Tyckte det var knepigt dom första 2-3 lektionerna, sen släppte det och jag hade nog egentligen klarat mig med kanske 5 lektioner totalt.
Citera
2021-10-06, 23:47
Medlem
kajan666s avatar
Har två kollegor som tog kort i körskola i stockholm förra och förrförra året, det kostade 18k resp 23k. Båda hade haft bilkort länge innan.

han som betalade 23k failade första uppkörningen, tog några lektioner till och körde upp igen.

Själv tog jag det 1994, kostade ca 10k, och den mesta dyra lektionstiden gick åt för körgårdslöningarna, hade man kunnat öva privat så hade man nog halverat kostnaden men jag hade ingen sådan möjlighet.

..Jag hade kört oerhört mycket moppe och även lite 125'a utan körkort.
Citera
2021-10-07, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovst
Såklart de inte har några garantier. Mängden kör och teorilektioner beror ju i största delen på elevens förkunskaper och mottaglighet 🙄

Det kan också bero på om körskolläraren försöker blåsa eleven genom att dra ut på utbildningen längre än vad som behövs.

Efter 10 lektioner påstod min körskollärare att jag behövde minst 20 dubbellektioner innan uppkörning.

Jag bytte lärare direkt och efter första lektionen så bokade han en uppkörning som jag klarade utan problem.
Citera
2022-01-10, 12:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Du kan ju börja med att speca upp minimikostnad.

Synundersökning 200?
Risk 1 900-1500?
Risk 2 2600-3800?
Teoriprov 325
Uppkörning 1650

Teori kan du köpa online för 250kr ca

Lägre än det är svårt att komma.

1650kr för uppkörning gäller bara om du kör upp med din egen hoj. Om du ska använda körskolans hoj kostar det 2000-4000kr extra. Detta hade jag ingen aning om innan jag tog lappen.
Citera
2022-01-10, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
1650kr för uppkörning gäller bara om du kör upp med din egen hoj. Om du ska använda körskolans hoj kostar det 2000-4000kr extra. Detta hade jag ingen aning om innan jag tog lappen.

Nja, det där är nog väldigt olika. Vi var tre stycken från "min" körskola som var i samma uppkörnings-grupp, och fick därför dela på hyreskostnaden av körskolans hoj. Kostade 500 kr/vardera, då fick vi dessutom öva/värma upp typ en timme innan uppkörningen började...
Citera
2022-01-10, 14:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enpelegrut
Nja, det där är nog väldigt olika. Vi var tre stycken från "min" körskola som var i samma uppkörnings-grupp, och fick därför dela på hyreskostnaden av körskolans hoj. Kostade 500 kr/vardera, då fick vi dessutom öva/värma upp typ en timme innan uppkörningen började...

Som alla priser är det olika på olika platser. Jag fick pröjsa 4000kr vilket såklart är hutlöst!
Citera
2022-01-13, 11:22
Medlem
Disco.Destroyers avatar
Det verkar vara ganska olika när man ska låna körskolans hoj.
Jag fick betala lika mycket för hojen som för uppkörningen, så 3300kr totalt. Tur att man fixade det på första försöket, annars hade det varit svindyrt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in