2021-10-06, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Well, jag vet inte var LV bodde eller hur långt dom hade kvar men stopp gör man på sådana sträckor. Naturligtvis helt oannonserade och ingen peronal på Satoil som fö inte ens finns, behöver förhöras. Det är andra gäster på platsen som behöver bedömas.

B.D med familj ser ok ut, Santoku med solbrillor, ständigt spanande och handen i fickan är suspekt. Förstår du?

Min killgissning är att dom stannar på säkrade ställen. Polismyndighetens anläggningar t ex...
Citera
2021-10-06, 22:53
Medlem
fernebos avatar
Intressant att man nu utreder om det trots allt kan vara mord.

Citat:
Det andra spåret är en tidigare okänd utredning som Åklagarmyndigheten i dag berättade kortfattat om i ett pressmeddelande:

”Frågan om bilolyckan kan ha orsakats av någon annan utreds inom Polismyndigheten, Nationella operativa avdelningen”, Noa.

Noas pressavdelning skriver i ett mejl att utredningen bedrivs under rubriken mord, men man vill inte svara på några frågor om när den startade, vad som föranlett rubriceringen eller vem som är förundersökningsledare.

– Det är två olika utredningar. Dels den som gäller trafikolyckan och dels den som gäller den misstanken om en yttre påverkan som då leds av Noa, säger Irene Sokolow, pressekreterare på Noa.

Hon hänvisar till förundersökningssekretess som orsaken till att man inte vill svara på några frågor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x8QoX8/hemlig-mordutredning-ska-utreda-yttre-paverkan-vid-vilks-kraschen

Jag pratade med en kille idag som har jobbat just inom personskyddet hos polisen och han trodde inte för ett ögonblick på att det kunde vara en olycka. Sprängladdning i hjulhuset var hans tips. De är tränade för att kunna hantera punkteringar även i hög fart och varför har vittnen uppgett att de har hört en knall innan bromsskriken och innan själva smällen? Punkteringsfria däck som smäller??? Helt seriöst?

Visst finns det många frågor. Hur kunde nån veta att Vilks var i Stockholm? Hur kunde man komma åt bilen och det må vara som så att det utesluter blåsta förortsislamister, men betänk att Vilks hade en Fatwa mot sig. Betänk att Reinfeldt fick kräla i smutsen inför muslimska länders ambassadörer och be om ursäkt. Jag tror absolut inte att vi kan utesluta statsterrorism i detta fallet.
Senast redigerad av fernebo 2021-10-06 kl. 22:56.
Citera
2021-10-06, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Inte förvånad. Jag tror att polisen vill komma torrskodda ur detta och påvisa att personalen i bilen agerat korrekt.
Försöka rädda sitt ansikte...

Som sagt. Polisen måste få det till yttre påverkan. Annars har man verkligen skitit i det blå skåpet. Chefer lär få se sig om efter nya jobb.
Köra ihjäl Lars Vilks. Helt på egen hand. Inte ens Saudierna hade klarat det bättre
Citera
2021-10-06, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Precis, det såg jag på drönarbilden redan igår. Visar ännu tydligare att den sladdat in, ingen jäkla medveten burn-out

Ja när man ser den filmen och så stämmer inte min teori att bilen skulle försökt köra över mot räcket alls längre. På andra bilderna såg spåren ut att vara betydligt mer riktade på tvären. Det som jag däremot börjar bli nyfiken på är hur långt avståndet är till industribyggnaden som syns komma fram i filmen när han kör förbi olycksplatsen.
Citera
2021-10-06, 22:57
Medlem
En livvakt som orsakar sin klienten död har enligt mitt förmenande misslyckats med sitt uppdrag.

Detta oavsett om farten är 50 eller 160 km/h.
Eller om bilen väger 4500 kg eller om det är en tandem. Oavsett punktering eller ej.

Tyvärr.
Citera
2021-10-06, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeeMo
Ja när man ser den filmen och så stämmer inte min teori att bilen skulle försökt köra över mot räcket alls längre. På andra bilderna såg spåren ut att vara betydligt mer riktade på tvären. Det som jag däremot börjar bli nyfiken på är hur långt avståndet är till industribyggnaden som syns komma fram i filmen när han kör förbi olycksplatsen.

Andra sidan viadukten, 1500 meter ungefär
Citera
2021-10-06, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Intressant att man nu utreder om det trots allt kan vara mord.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x8QoX8/hemlig-mordutredning-ska-utreda-yttre-paverkan-vid-vilks-kraschen

Jag pratade med en kille idag som har jobbat just inom personskyddet hos polisen och han trodde inte för ett ögonblick på att det kunde vara en olycka. Sprängladdning i hjulhuset var hans tips. De är tränade för att kunna hantera punkteringar även i hög fart och varför har vittnen uppgett att de har hört en knall innan bromsskriken och innan själva smällen? Punkteringsfria däck som smäller??? Helt seriöst?

Visst finns det många frågor. Hur kunde nån veta att Vilks var i Stockholm? Hur kunde man komma åt bilen och det må vara som så att det utesluter blåsta förortsislamister, men betänk att Vilks hade en Fatwa mot sig. Betänk att Reinfeldt fick kräla i smutsen inför muslimska länders ambassadörer och be om ursäkt. Jag tror absolut inte att vi kan utesluta statsterrorism i detta fallet.

Då hade man nog sagt att man utreder eventuellt terrorbrott och det hade inte gjorts av NOA. Jag tolkar det som att man i första hand utreder poliserna i bilen eller Vilks själv. Självmord som inkluderar andra rubriceras och utreds som mord.
Citera
2021-10-06, 23:06
Medlem
https://imgur.com/1vWWRQ9
Citera
2021-10-06, 23:07
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Stockholm Markaryd i 110 med farthålllare blir man inte trött av. Uttråkad och sömnig kanske, men inte trött.
I 160 med ideliga omkörningar. Koncentration på helspänn. Ja då blir man definitivt tröttare.
Men dessa herrar borde klara även det.
Stod i Aftonbladet att skyddsvakterna växlar hastighet. Dom kör fort, normalt osv... Då bör man kunna utesluta att chauffören nickade till vid ratten i alla fall.
Citera
2021-10-06, 23:08
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil
Då hade man nog sagt att man utreder eventuellt terrorbrott och det hade inte gjorts av NOA. Jag tolkar det som att man i första hand utreder poliserna i bilen eller Vilks själv. Självmord som inkluderar andra rubriceras och utreds som mord.

Nej. Det är två parallella utredningar. NOA:s utredning fokuserar på om yttre påverkan kan ha orsakat olyckan.

AB:

Citat:
Noas pressavdelning skriver i ett mejl att utredningen bedrivs under rubriken mord, men man vill inte svara på några frågor om när den startade, vad som föranlett rubriceringen eller vem som är förundersökningsledare.
– Det är två olika utredningar. Dels den som gäller trafikolyckan och dels den som gäller den misstanken om en yttre påverkan som då leds av Noa, säger Irene Sokolow, pressekreterare på Noa.
Citera
2021-10-06, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Rekonstruktionen av olyckan på TV4 visar en sidokollision.
https://www.tv4.se/

Tycker att det är märkligt att såna här skyddsbilar har däck som kan explodera. Hur ofta händer det att dom exploderar?

Den där rekonstruktionen var nog något av det sämsta jag sett. Det är förvisso rimligt att det rör sig om en kollision i sida, men resten tror jag inte ett smack på.
Vem är förresten animatören som ska avskedas? Jag hade förväntat mig att TV4 kunde animera i annat än PowerPoint.
Citera
2021-10-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Stod i Aftonbladet att skyddsvakterna växlar hastighet. Dom kör fort, normalt osv... Då bör man kunna utesluta att chauffören nickade till vid ratten i alla fall.

Ja har förstått det är så taktiken är. Denna gång var det mindre lyckat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in