2021-10-06, 16:38
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Var det inte så att CA köpte .357-revolvern samtidigt som 22.-Hämmerlin?
Kraven är väl att man skjutit ngt. år med en klenare kaliber innan man kan skjuta grövre, om nu CA lånat en grovkalibrig pistol/revolver och skjutit med denna ett tag innan inköpet 1980 så ser jag inga konstigheter med ett licensgivande för en .357 år 1980

Han beviljas licens för båda vapnen samtidigt, ja. På klubben har han nog mest skjutit grovpistol 9mm, men lär väl funnits ett par sportpistoler också. Revolver, vet ej, men tror inte. Fanns ingen .357 från klubben i provskjutningsaktionen.

Det enda som finns bifogat licensansökan är intyg om klarat guldmärke, är att han är aktiv medlem och att klubben bedriver skjutningar med de vapen det söks licens för. Vad, när eller hur mycket han skjutit framgår ej. Det man måste visa är att ”behov” föreligger och det anses väl uppfyllt i och med intyget. Intendenten skulle dock kunna varit strängare här.

Det jag tänker kan vara lite udda är att skaffa revolver vid sitt första inköp.
Citera
2021-10-06, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
”På frågan om det (spegeluppsättningen) kan ha skett vid tiden för mordet på Olof Palme, uppger Andersson att så inte kan vara fallet”. Vidare, angående broderns uppgifter, ”Han kan inte förstå var brodern fått detta ifrån”. 16636-H
Det där är en sak jag funderat över. Först får vi backa bandet till det du skrev:
Citat:
CA har enligt honom själv aldrig medverkat vid flytten omkring 1986. Som jag förstår förhöret avses med minilastbilen ett tidigare flyttillfälle.

Feb 1986, då åtminstone brodern medverkar vid sin egen flytt, används snarare en hyrbil. De småflyttar under en veckas tid. CA hyr och kör bilen. Flytten kröns med spegeluppsättningen, som brodern minns som i tidsmässig närhet till mordet.
och mitt svar:
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Är inte CA´s inställning snarare att brodern måste ha tagit fel på datum?
Min poäng var alltså att CA inte säger rent ut att han inte medverkade vid flytten. Frågan kommer inte upp i just den formen till CA (Om inte du refererar till förhör jag missat.). Förhörsledaren ställer en direkt fråga om just spegeluppsättningen vid tiden för mordet och CA kommenterar det med att det inte kan ha skett just då, men han vidgår helt klart att han hjälpt till med spegeluppsättningen även i lägenheten brodern flyttar in i 1986.
Att KA sedan säger att CA hjälpte honom med flytten kan man ju fundra över och försöka få ihop vem som ljuger eller minns fel...
Vilket för oss över till:
Citat:
Denne, som ibland har sådär episodiskt minne, kan också luta sin minnesbild mot flaggan på halv stång, som nämnts, då han vaknar färdigflyttad och ser denna utanför fönstret (och tänker att han överlevde flytten). Han sätter också spegeluppsättningen i ganska nära tidsmässigt samband med mordet. Det har flyttats under en veckas tid. Alla dessa uppgifter får stöd av att han kyrkobokförs i sin nya lägenhet 18/2 (även om tillträdet inte behövde ske exakt den dagen). Sju dagars flytt och sen nån eller ett par dagar till spegelmontering.

Själv tycker nog jag också att brodern framstår som "klarare" i svaren. Bl a den målande bilden av flaggan på halv stång känns ju trovärdig. Men den slår mig när man läser CA-förhör att han framstår också som mycket klarare när en polis renskriver förhören och tar med det väsentliga. Det hade helt klart varit intressant att se om KA mumlar och "öh:ar" och svävar på molnen lika mycket som CA i ett rakt förhör där allt som sägs skrivs ut i form av frågor och svar!

Avslutningsvis hänger jag upp mig på att CA tydligen senare diskuterar med KA om att det är konstigt att KA inte minns att CA ju inte kan ha varit med på flytten eftersom han hade flunsa då. Intrikat snack att ha med sin egen bror om CA är fullt medveten om att han ljuger lika mycket som hans hästar travar på Solvalla... Trodde han verkligen att det skulle gå att manipulera brodern till att han hade mints fel?
Citera
2021-10-06, 20:52
Medlem
Citat:
Det där är en sak jag funderat över. Först får vi backa bandet till det du skrev:

och mitt svar:

Min poäng var alltså att CA inte säger rent ut att han inte medverkade vid flytten. Frågan kommer inte upp i just den formen till CA (Om inte du refererar till förhör jag missat.). Förhörsledaren ställer en direkt fråga om just spegeluppsättningen vid tiden för mordet och CA kommenterar det med att det inte kan ha skett just då, men han vidgår helt klart att han hjälpt till med spegeluppsättningen även i lägenheten brodern flyttar in i 1986.
Att KA sedan säger att CA hjälpte honom med flytten kan man ju fundra över och försöka få ihop vem som ljuger eller minns fel...
Vilket för oss över till:

Själv tycker nog jag också att brodern framstår som "klarare" i svaren. Bl a den målande bilden av flaggan på halv stång känns ju trovärdig. Men den slår mig när man läser CA-förhör att han framstår också som mycket klarare när en polis renskriver förhören och tar med det väsentliga. Det hade helt klart varit intressant att se om KA mumlar och "öh:ar" och svävar på molnen lika mycket som CA i ett rakt förhör där allt som sägs skrivs ut i form av frågor och svar!

Avslutningsvis hänger jag upp mig på att CA tydligen senare diskuterar med KA om att det är konstigt att KA inte minns att CA ju inte kan ha varit med på flytten eftersom han hade flunsa då. Intrikat snack att ha med sin egen bror om CA är fullt medveten om att han ljuger lika mycket som hans hästar travar på Solvalla... Trodde han verkligen att det skulle gå att manipulera brodern till att han hade mints fel?

Det där är mindre intressant som jag ser det.
Vad som händer därefter är ju att CA aldrig mera åberopar att han hade influensa vid tiden för mordet på OP.
Han går ju vidare med den enkla förklaringen att han helt sonika låg hemma och sov vid tidpunkten för mordet,och håller sig därefter till denna.

Personligen så finner jag den uppenbart oriktiga initiala uppgiften om att han varit sjuk i influensa i flera veckor kring tidpunkten för dådet vara intressant.
Den är onekligen relativt utstuderad,och tankemässigt så har jag svårt att få ihop den oriktiga uppgiften med någon missuppfattning eller annan naturligare förklaring.
Är man långvarigt sjuk i influensa vid tidpunkten för dådet,så borde man komma ihåg det..även om nästan åtta år hunnit passera.Än idag kommer väldigt många människor ihåg var de var när de fick vetskap om att OP mördats på öppen gata.Jag finner det mindre troligt att CA inte skulle ingå i denna stora skara.Betänker man dessutom att mordet skedde i hans närområde plus alla omständigheter i övrigt så landar jag till slut i frågeställningen varför CA ljög om sitt alibi?
Citera
2021-10-06, 20:55
Medlem
omigas avatar
Citat:
CA har enligt honom själv aldrig medverkat vid flytten omkring 1986. Som jag förstår förhöret avses med minilastbilen ett tidigare flyttillfälle.

Bröderna är överens om att Christer hjälpte till med flytten, men åsikterna går isär om och när Christer hjälpte till med spegeln. Christer menar att han inte alls hjälpte till med spegeln (vid denna tredje flytt 1986), medan brodern vill minnas att det skedde den 28:e eller någon dag dessförinnan.
Citera
2021-10-06, 21:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Bröderna är överens om att Christer hjälpte till med flytten, men åsikterna går isär om och när Christer hjälpte till med spegeln. Christer menar att han inte alls hjälpte till med spegeln (vid denna tredje flytt 1986), medan brodern vill minnas att det skedde den 28:e eller någon dag dessförinnan.

Jo, ok, så är det. Kollat slarvigt.

Brodern sätter ivf flytten i tidsmässig närhet till mordet och kopplar dess avslut till minnet av flaggan på halv stång 1/3. Tillträdet är omkring 18/2.

Det där med att sätta upp en så stor spegel gemensamt kan knappast vara något man kan missta sig om. Någon slirar.

Och en 10-14-dagarsnedbäddning med kulmen just på morddagen. CA har informerat brodern om detta efter att han blivit förhörd. Brodern förstår inte vart han vill komma, det var inget han noterade.

Saker går inte ihop. Brodern har ingen anledning att fara med osanning.

Det är, som du påpekar, synd att detta inte utreddes närmare. Man bara lämnar det.
Citera
2021-10-07, 00:00
Medlem
Citat:

I förhöret 16636-H 22 Feb 1995 sida 3 frågar förhörsledaren om spegeluppsättningen och jag tolkar det som att CA erkänner att han hjälpt till med spegeluppsättningen men att det inte kan ha skett runt den 28:de. Det står: "Beträffande tidpunkten för spegeluppsättningen kan Andersson inte ge någon annan tidsangivelse än att det måste ha skett någon tid efter broderns inflyttning."
Skulle naturligtvis ha tagit med hela avsnittet här, men vet skam till sägandes inte hur man copypastar från en PDF-fil... Och orkar inte skriva allt. Åtminstone inte just nu.

Citera
2021-10-07, 00:09
Medlem
Citat:
CA har informerat brodern om detta efter att han blivit förhörd. Brodern förstår inte vart han vill komma, det var inget han noterade.
Just detta jag menar. Att blåljuga polisen rakt upp i ansiktet är väl ingen konstigt i sammanhanget men för brodern som är rätt säker på att CA hjälpte till med flytten..., vart ville CA komma med det?
Bägge Christrarna kanske har anlag för somnambult beteende...
Citera
2021-10-07, 00:38
Medlem
omigas avatar
Citat:
I förhöret 16636-H 22 Feb 1995 sida 3 frågar förhörsledaren om spegeluppsättningen och jag tolkar det som att CA erkänner att han hjälpt till med spegeluppsättningen men att det inte kan ha skett runt den 28:de. Det står: "Beträffande tidpunkten för spegeluppsättningen kan Andersson inte ge någon annan tidsangivelse än att det måste ha skett någon tid efter broderns inflyttning."
Skulle naturligtvis ha tagit med hela avsnittet här, men vet skam till sägandes inte hur man copypastar från en PDF-fil... Och orkar inte skriva allt. Åtminstone inte just nu.

Eftersom adresserna är maskerade så har det medfört vissa svårigheter att reda ut alla flyttar som bröderna genomförde. Det är nu senare när alla mantalsskrivningar kan mappas mot deras respektive förhörsuppgifter som andemeningen framgår.

1980 - Christer flyttar till Hälsingegatan och brodern övertar lägenheten på Vallavägen i Handen. Vid något tillfälle står bröderna på balkongen och pustar ut. KA (brodern) skär sig då på en flisa av en kula/mantel som fastnat i balkongdörren. Vid detta tillfälle hjälper Christer till med broderns flytt och skruvar upp den tunga spegeln i sovrummet.

1984 - Christer hjälper ånyo KA med flytten till en ny adress. KA har träffat en "flicka" som vill att spegeln ska flyttas från sovrummet. Det är denna flytt som Christer initialt hänvisar till "...att det skett någon gång efter inflyttningen".

1986 - KA flyttar igen. Christer hjälper till med flytten. Han har för ändamålet hyrt en liten lastbil med kapell. Den här gången går åsikterna isär om Christer hjälpte till att skruva upp spegeln en "tredje gång". Christer menar att han inte alls var med och skruvade upp spegeln, medan KA vill minnas att det skedde den 28:e eller någon dag dessförinnan.

När Christer nekar till uppgifterna att han skulle ha hjälpt sin bror den 28 februari 1986 så rör det alltså själva spegeluppsättningen och inte hela flytten som sådan.

Om vi ska tro på Christers uppgifter så har bröderna inte setts efter den 21 februari ('jag låg sjuk och gick inte ut annat än för att handla en vecka före och efter mordet' [...] "sammanlagt tio dagar till två veckor"). Brodern mantalsskriver sig på den nya adressen den 18 februari. Han uppger att flytten genomfördes pö om pö under cirka en veckas tid.
Senast redigerad av omiga 2021-10-07 kl. 01:25.
Citera
2021-10-07, 01:27
Medlem
Citat:
Eftersom adresserna är maskerade så har det medfört vissa svårigheter att reda ut alla flyttar som bröderna genomförde. Det är nu senare när alla mantalsskrivningar kan mappas mot deras respektive förhörsuppgifter som andemeningen framgår.

1980 - Christer flyttar till Hälsingegatan och brodern övertar lägenheten på Vallavägen i Handen. Vid något tillfälle står bröderna på balkongen och pustar ut. KA (brodern) skär sig då på en flisa av en kula/mantel som fastnat i balkongdörren. Vid detta tillfälle hjälper Christer till med broderns flytt och skruvar upp den tunga spegeln i sovrummet.

1984 - Christer hjälper ånyo KA med flytten till en ny adress. KA har träffat en "flicka" som vill att spegeln ska flyttas från sovrummet. Det är denna flytt som Christer initialt hänvisar till "..att det skett någon gång efter inflyttningen".

1986 - KA flyttar igen. Christer hjälper till med flytten. Han har för ändamålet hyrt en liten lastbil med kapell. Den här gången går åsikterna isär om Christer hjälpte till att skruva upp spegeln en "tredje gång". Christer menar att han inte alls var med och skruvade upp spegeln, medan KA vill minnas att det skedde den 28:e eller någon dag dessförinnan.

När Christer nekar till uppgifterna att han skulle ha hjälpt sin bror den 28 februari 1986 så rör det alltså själva spegeluppsättningen och inte hela flytten som sådan.

Om vi ska tro på Christers uppgifter så har bröderna inte setts efter den 21 februari ("jag låg sjuk och gick inte ut annat än för att handla en vecka före och efter mordet"). Brodern mantalsskriver sig på den nya adressen den 18 februari. Han uppger att flytten genomfördes pö om pö under ca 1 veckas tid.

Läs om förhöret 16636-H 22 Februari 1995 sida 3. Jag har då svårt att tolka det som något annat än att CA är medveten om att förhörsledaren pratar om spegeluppsättningen i lägenheten KA flyttar in i 1986.
Apropå förhör så verkar det som om jag inte har laddat ner 16636-I 24 Feb. Alltså det med den lätta lastbilen. Var hittar jag det? Faktiskt verkar det vara ett hopp mellan 16636-H och 16636-K i det jag har nedladdat. Antar att det finns ett 16636-J där då också... Står det något intressant i J?
Citera
2021-10-07, 01:54
Medlem
omigas avatar
Citat:
Läs om förhöret 16636-H 22 Februari 1995 sida 3. Jag har då svårt att tolka det som något annat än att CA är medveten om att förhörsledaren pratar om spegeluppsättningen i lägenheten KA flyttar in i 1986.
Apropå förhör så verkar det som om jag inte har laddat ner 16636-I 24 Feb. Alltså det med den lätta lastbilen. Var hittar jag det? Faktiskt verkar det vara ett hopp mellan 16636-H och 16636-K i det jag har nedladdat. Antar att det finns ett 16636-J där då också... Står det något intressant i J?

Här alla förhör de pratar om flytt och spegel 22:a och 24:e. Bra fråga om ”J”.

Hoppar från I till K i liggaren men det finns en 16637-J emellan. Avser en underrättelse till Efterlyst. Tror bara det rör sig om utredningshicka.

(…och med det blev jag också först i världen att använda ordet ”utredningshicka” enligt Internet/Google).

https://filebin.net/z062ba7tfz1xvzb1
Senast redigerad av omiga 2021-10-07 kl. 02:10.
Citera
2021-10-07, 02:20
Medlem
Citat:
Här alla förhör de pratar om flytt och spegel 22:a och 24:e. Bra fråga om ”J”.

Hoppar från I till K i liggaren men det finns en 16637-J emellan. Avser en underrättelse till Efterlyst. Tror bara det rör sig om utredningshicka.

https://filebin.net/z062ba7tfz1xvzb1

OK, där klarnar det, thx. Undrar om CA helt enkelt missförstod i förhöret den 22 Feb?
Citera
2021-10-07, 02:35
Medlem
omigas avatar
Citat:
OK, där klarnar det, thx. Undrar om CA helt enkelt missförstod i förhöret den 22 Feb?

Ja vi får ändå ge honom cred för att han kom ihåg så många detaljer om olika flyttar, hyrbilar och spegeluppsättningar för mellan 9-15 år sedan (1980-1995).

Däremot har han svårare att komma ihåg om han fick några kallelser för provskjutning (1990) och att kan köpt och använt 357-2P metal piercing ammunition. Han kommer inte heller ihåg hur köparen av vapnet såg ut eller om hölstret följde med (1992).
Mest uppseendeväckande är ändå att han inte kan komma ihåg när han sköt med revolvern sist.

Ibland har han en mycket bestämt uppfattning om en ovidkommande detalj och ibland har han nästan glömt allt. Egendomligt.

Ungefär lika trovärdigt som när vår Kung försökte svara på frågan, om ett eventuellt besök på strippklubb? Fast han gjorde det med stil.

”Nee, neee jag tror faktiskt inte det.”

https://youtu.be/43KC_sts94k
Senast redigerad av omiga 2021-10-07 kl. 03:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in