2021-10-06, 21:09
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Inte nödvändigtvis. Han kan ha emigrerat (säger bara en sak Svinesundsspåret) och sedan på något sätt hamnat i vattnet vid Bananpiren. Vi får avvakta den rättsmedicinska undersökningen. Innan dess kan vi inget veta.

Är inte dina försök att rädda ansiktet lite väl långtgående nu? Jag menar, hur orkar du?
Citera
2021-10-06, 21:12
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Citerar mig själv, då jag tyvärr fick rätt i min tes.
Ytterligare faktor att det skulle komma till detta slut var ju brevet till fastighetsägaren att vräkningen skulle bli hans och moderns död.

Tittar man på videon från äldreboendet så ser man att denna man lider av psykisk ohälsa, inget friskt beteende även om han älskade sin mor över allt annat. Konstigt att ingen fångade upp honom då han blev anmäld så många gånger för trakasserier m.m. Kanske det hade kunnat hindra sprängningen och dess ödesdigra konsekvenser

Tyvärr är det så det ser ut för många. Har man inte familj, vänner eller andra som fungerar som ett skyddsnät kan man inte lita på att samhället fångar upp innan det går åt helvete. Då blir det bara andra reaktioner från samhället som polisanmälningar, vräkning mm. Nu hade han tydligen en viss kontakt med socialtjänsten och verkar även fått pengar därifrån så man undrar om hans handläggare där inte reagerat på att det inte fungerade? Bästa lösningen för Mark hade nog varit någon form av lägenhetsboende med personal (dagtid) och regelbundna hembesök där en kontaktperson hjälper honom med att få rätt riktning på livet. Det finns ju något som kallas utökat boendestöd som också har lite samma funktion. Nu har ingen haft koll på honom och hans hälsa har säkert gradvis försämrats och sen ovanpå allt detta att hamna på gatan. Sen vet man ju inte heller hur mottaglig Mark varit för detta? Kanske hade han bokad tid på soc men ville inte dit osv? Det finns många liknande fall som man aldrig hör talas om. Den humanitära stormakten Sverige kan vara en mycket kall plats.
Senast redigerad av Enzyme 2021-10-06 kl. 21:14.
Citera
2021-10-06, 21:14
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Kan ev. ta reda på detta. Har en vän som jobbar på boendet ovanför vårdcentralen. Emellertid han denne lämna byggnaden innan bombhotet inkom. Undrar en annan sak:

Är det någon som vet vem som lade upp nedanstående klipp på Youtube?
Videon dök upp ett par dagar efter dådet.

https://youtu.be/rZCbnuT08Jk

Spekulationer om vem är ointressant, liksom vem som postat länken här. Undrar vem användaren på Youtube är, personen i filmen.

Reagerade på påsen, pannlampa (nattetid) och att det tycks vara en ensam person på väg ner i källaren. Upplagd runt 1/10 - 21.

.

Ska tilläggas, att klippet är rubricerat som Övre husargatan 14-26, när man utgår ifrån kontot.
Om det är korrekt angivet, vet man ju inte.

Stenpiren var det han hittades vid - Bananpiren har inget att göra med detta.
Trummisen har inget heller med den här saken att göra - som (även det) tidigare verifierats i tråden.

.
Senast redigerad av Xedome 2021-10-06 kl. 21:18.
Citera
2021-10-06, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Han har hittats. Idag vid Bananpiren.
Varför skriver du bananpiren, när han hittades vid stenpiren ?
Citera
2021-10-06, 21:20
Medlem
Hans mamma var ju svårt sjuk, jag tror det var därför han frågade om det var ok att lämna henne och inte för att han skulle be henne om lov..
Citat:
Ursprungligen postat av Tao707
Undrar bara: Eftersom han var så extremt beroende av sin katolska(?) mor, och t o m bad om lov för att få träffa en kvinnlig vän, så undrar man kanske om mamman hade gett klartecken till ett ev. självmord? Finns väl inga sådana mammor, eller?
Senast redigerad av noden 2021-10-06 kl. 21:24.
Citera
2021-10-06, 21:20
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ska tilläggas, att klippet är rubricerat som Övre husargatan 14-26, när man utgår ifrån kontot. Om det är korrekt angivet, vet man ju inte.

Stenpiren var det han hittades vid - Bananpiren har inget att göra med detta.
Trummisen har inget heller med den här saken att göra - som tidigare verifierats i tråden.

.

Det står väl i anslutning till klippet här på fb. Han som ursprungligen lade upp det här, innan jag kopierade det, skrev väl - om jag l kommer ihåg rätt - att han bodde på 14, och att polisen var utanför och att han ville filma i sin egen trapp bara för att visa oss på fb hur trångt och tillslutet det var i en sån trapp. Vilket skulle kunna förklara sprängverkan i en sådan trapp. Han gick med ficklampa för att lyset hade gååt och oroade sig för att polisen skulle se honom.
Citera
2021-10-06, 21:23
Medlem
Håller med. De blir aldrig uthängda på det här viset. Och är de musiker får de Paris av Sveriges radio oavsett om de mördat med berått mod.
Citat:
Ursprungligen postat av Tao707
Så dom som bor i våra "ghettos", Biskopsgården, Rosengård och många andra blir aldrig "utpekade"? Arbetsintervju: Och var bor du nånstans? Jaså, Rosengård. Ja, då får du genast jobbet!
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imrichbitch
Told ya!

Så sorglig historia .. undrar om mamman förstår.
Citera
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Det står väl i anslutning till klippet här på fb. Han som ursprungligen lade upp det här, innan jag kopierade det, skrev väl - om jag l kommer ihåg rätt - att han bodde på 14, och att polisen var utanför och att han ville filma i sin egen trapp bara för att visa oss på fb hur trångt och tillslutet det var i en sån trapp. Vilket skulle kunna förklara sprängverkan i en sådan trapp. Han gick med ficklampa för att lyset hade gååt och oroade sig för att polisen skulle se honom.

Ok. Hittar inte ursprungsinlägget på fb.
Men men.
Citera
2021-10-06, 21:24
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Kan Wolmesjö ha flyttat kroppen? Det finns ett tidspann mellan 04.45 då han ropar "din jäääävel!" åt förbipasserande och 09.30 då han i egenskap av grävande opinionsjournalist börjar uttala sig i media?
På bilderna i media är han dessutom uppenbart stressad ut. Stressad på grund av vad han gjort med hamnexperten Mark? Hög på kokain efter att ha festat med prostituerade hela natten?

Krasst taget finns det ett tidsspann EN DRYG VECKA. Den sjuke jäveln kan ha gjort precis vad som helst. Vet man om polisen sökte igenom källarförråden på Övre Husargatan?
Citera
2021-10-06, 21:28
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ok. Hittar inte ursprungsinlägget på fb.
Men men.

Ja, jag orkar inte leta.

EFtersom jag tryckte på länkern till YouTube när jag såg det, så fanns ju länken i min egen googlehistorik, så det var bara att gå in a se på klippet igen därifrån o kopiera den därifrån

Det är väl knappast intressant
Citera
2021-10-06, 21:29
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme

Tyvärr är det så det ser ut för många. Har man inte familj, vänner eller andra som fungerar som ett skyddsnät kan man inte lita på att samhället fångar upp innan det går åt helvete. Då blir det bara andra reaktioner från samhället som polisanmälningar, vräkning mm.

Nu hade han tydligen en viss kontakt med socialtjänsten och verkar även fått pengar därifrån så man undrar om hans handläggare där inte reagerat på att det inte fungerade?

Bästa lösningen för Mark hade nog varit någon form av lägenhetsboende med personal (dagtid) och regelbundna hembesök där en kontaktperson hjälper honom med att få rätt riktning på livet. Det finns ju något som kallas utökat boendestöd som också har lite samma funktion.

Nu har ingen haft koll på honom och hans hälsa har säkert gradvis försämrats och sen ovanpå allt detta att hamna på gatan. Sen vet man ju inte heller hur mottaglig Mark varit för detta? Kanske hade han bokad tid på soc men ville inte dit osv?

Det finns många liknande fall som man aldrig hör talas om. Den humanitära stormakten Sverige kan vara en mycket kall plats.

Så sant som det är sagt.

Överförmyndarverksamheten, Socialtjänsten och Psykiatrin i Göteborg kunde ha gjort sitt jobb och sett till att fånga upp honom - innan explosionen.

Fanns alla indikationer på att han inte hade förmåga att hantera situationen och var desperat i en (för honom) oerhört trängd situation.

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in