2021-10-06, 20:56
Medlem
R33GTRs avatar
https://twitter.com/olof_gustafsson/status/1445457589521711115

Olof K Gustafssons tweet om vad som hänt.

Vad tror ni?
Citera
2021-10-06, 20:57
Bannlyst
Den där bilen har blivit bombad, finns inte en chans att en sådan kärra går upp i atomer på detta sätt. Kom igen nu SÄPO, betalningen kommer överföras, ni borde ha koll!

Kom för fan inte och säg till mig, att detta var en olycka, det var ett attentat!
Citera
2021-10-06, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Fast plana, långa, kurvor gör att man kan komma relativt rakt framför/bakom. Tät skog & bilar som passerar snabbt gör att man kan ligga nära vägen oupptäckt. Finns ju dessutom fyra däck att pricka.
Om det är någon som har skjutit så är det nog troligast att det är ett gevär och man har skjutit på föraren eller direkt mot Vilks.
En skicklig skytt med kikarsikte skulle nog kunna pricka bilen.
Det som kan stödja den teorin är att vägen passerar en tätort precis där det skedde. Annars är det ju mest skog. Ett skott kan ha träffat ungefär där det första hålet i räcket är. Sedan kan ett till skott ha kommit ungefär där bilen svänger. I panik försöker föraren undkomma skytten. Han vrider på ratten allt vad det går och gasar för att hinna över till andra sidan vägen.
Citera
2021-10-06, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Den enklaste förklaringen är ofta den sanna. Rattfylla.

Snacka inte skit, titta på bilderna, en pansarbil, fullständigt massakrerad till oigenkännlighet, det fixar inte en tradare oavsett hur tung den är. Detta var en dubbelverkande bomb, islamisterna fick Vilks!

Så, vad tycker vi om detta attentat, i mellan mjölkens, forna Vikingars land? Man gillar ordet Martyr, i vissa andra länder, vad tycker vi Vikingar om detta koncept? Jag bara frågar!

Nu är Vilks död, han höll vår kulturs fana högre än någon annan, det fria ordet, han dog för det. Jag vet i.a.f, att det blivit än viktigare, på något sätt, fortsätter jag hans strävan! Vilks har inte dött, i onödan, denna ohyra, skall bekämpas!
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2021-10-06 kl. 21:07.
Citera
2021-10-06, 21:02
Medlem
Knappast.Vilks hade nya konstarbeten på gång,han älskad sin kvinna,ville bygga vidare på Nimis,det var absolut ingen vansinnigt självmord av Vilks bakom detta..Nåt fel m bilen,eller föraren drabbades kanske av akut hjärnblödning,och rasar ihop.(Det har hänt mig (på sjukhus dock),I en tiondels sek behriper man att nått är fel,sen blir allt svart..) Men det borde andra livvakten sett och ingript...
Jag tror vi få vänta på polisens tekniska undersökning,som kan ta tid.

][/b]
Citat:
Ursprungligen postat av VFX
Med tanke på den sista filmen på den förolyckade lanserar jag teorin att olyckan kan ha varit det ”slutliga konstverket”. Finns många missförstådda konstnärer och kulturarbetare. Bara de själva vet vad som pågår i hjärnan. Hur som helst tragiskt för alla inblandade oavsett vad som orsakade den fruktansvärda olyckan
Citera
2021-10-06, 21:02
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Helt rätt.
Dessa spåren är parallella..sladdspår är osymetriska.
Det är sladdspår. Jag förklarade det nyss. Vilka däck menar du annars har avsatt de kraftiga spåren? Och vilka däck har avsatt de svagare spåren?
Citera
2021-10-06, 21:08
Medlem
Jofs avatar
Den vanligaste orsaken till bilolyckor är alkoholpåverkan.
Citera
2021-10-06, 21:10
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokoldilia
Knappast.Vilks hade nya konstarbeten på gång,han älskad sin kvinna,ville bygga vidare på Nimis,det var absolut ingen vansinnigt självmord av Vilks bakom detta..Nåt fel m bilen,eller föraren drabbades kanske av akut hjärnblödning,och rasar ihop.(Det har hänt mig (på sjukhus dock),I en tiondels sek behriper man att nått är fel,sen blir allt svart..) Men det borde andra livvakten sett och ingript...
Jag tror vi få vänta på polisens tekniska undersökning,som kan ta tid.

][/b]
Rent konstnärligt borde detta vara den perfekta finishen.
Citera
2021-10-06, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
En bil byggd av pansar?
https://ibb.co/Wx9D3CB

...ja mycket sällan har man sett något så fullständigt pulveriserat av en kollision. Inte ens när en småbil frontalkrockar med ett godståg eller när en elbil brinner upp i magmatemperaturer så är det så där lite kvar av bilen. Resterna på bilden ser närmast förintade ut, t o m värre än när amerikanska drönare raketspränger rörliga mål i Iran...

Kan en drönare ha varit i farten?
Citera
2021-10-06, 21:15
Medlem
Land rover Senteniel, bygd før att klara beskjutning, attacker med handgranater och explosioner med upp till 15 kilo sprängmedel. Bilen hade precis besiktigats.

https://www.dn.se/sverige/livvaktsbilen-en-rullande-fastning-hade-precis-besiktigats/

Citat:
Sentinel ska kunna stå emot granatexplosioner och pistolskott, den har skottsäkra glas och en hemlig flyktväg via baksätet.

Däcken är punkteringsfria och båda avgasrör och tanklock är skyddade mot eventuella försök att stoppa dit föremål. Motorn är en 3-liters V6:a kopplad till en specialkalibrerad åttastegad automatlåda. Priset ska vara runt 3,8 miljoner.

https://www.vibilagare.se/nyheter/bepansrat-pa-modet

Terrorister har utförd besiktningen ?
Citera
2021-10-06, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Den vanligaste orsaken till bilolyckor är alkoholpåverkan.
Kan vara så. Men det gäller nog inte bepansrade polisbilar som denna tråd handlar om. Här är det ett attentat från utomstående.
Citera
2021-10-06, 21:17
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Kan vara så. Men det gäller nog inte bepansrade polisbilar som denna tråd handlar om. Här är det ett attentat från utomstående.
Vad hjälper pansar mot alkoholpåverkan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in