2021-10-06, 20:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Det finns en hel del indicier åtminstone, det går inte komma ifrån. Det finns iallafall ingen annan person förutom kanske A.A då som har dessa indicier emot sig.

AA? Vad har han för indicier mot sig? Han matchar ju inte personen de finska flickorna ser.
Citera
2021-10-06, 20:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Med de frågor som Anér ställde till SE, så är det ett rimligt antagande att han även tänkte på SE i rollen som GM (annars vore han en imbecill), att Anér inte basunerade ut det, är fullt begripligt, av flera orsaker. Men visst, Anér hade för många bollar i luften samtidigt, och hade (precis som alla intresserade av MOP) uppslag han favoriserade, vi vet alla vilka.

Läser man brevet som SE sände Anér , så framstår han som en fullblodspsykopat. Oavsett om han är GM eller inte. Att han blir stött av Anérs frågor, är fullt begripligt, oavsett om han var GM eller vittne, men Anérs frågor var ytterst relevanta (det utgår jag ifrån att även du tycker). Det var just dessa frågor PU skulle ha ställt honom i mars-april efter mordet, hade man gjort det så hade väldigt mycket sett annorlunda ut.

Och visst, jag tolkar. Som vi alla gör.

Mer imbecill än ALLA andra som inte såg SE som GM?

Jag tycker det rimliga är att Anér trodde han bara ljög. Till skillnad mot dig hade ju Anér suttit och pratat med SE. Hade Anér trott SE var GM hade han konfronterat, det är jag övertygad om.

Varför verkar han vara fullblodspsykopat pga brevet?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-10-06 kl. 20:08.
Citera
2021-10-06, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Fullblodspsykopat var möjligen ett starkt ord. Men jag vill påstå att många formuleringar (exempelvis de nedsättande om AH) är osmakliga och som skrivna i affekt/ursinne (men givetvis tolkar jag). Med tanke på SE's handstil, så tvivlar jag på att han skrev brevet i vredesmod under tio minuter. Brevet tog nog sin lilla stund, och sannolikt vägde han varje ord på guldvåg, trots det skrev han som han gjorde, och postade det dessutom.
Citera
2021-10-06, 20:12
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Det finns en hel del indicier åtminstone, det går inte komma ifrån. Det finns iallafall ingen annan person förutom kanske A.A då som har dessa indicier emot sig.

Absolut. Har alls inget emot att man gräver och undersöker. Men det grävdes ganska djupt redan 1986. Var inte PH in och undersökte SE:s rum, till exempel, och kartlade massor av saker. Förhören av personalen på Skandia var mycket ingående och detaljerade, som om SE vore misstänkt.

Indicier finns det även mot misstänkta i andra kända fall, som med Montague Druitt (JTR) och Arthur Leigh Allen (Zodiac). Men i det första fallet hade den misstänkte olika aktiviteter, som cricket-matcher, nära inpå mordfallen. I det andra gav varken handstilsprov eller DNA-test något.
Senast redigerad av Dalulven 2021-10-06 kl. 20:41.
Citera
2021-10-06, 20:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Fullblodspsykopat var möjligen ett starkt ord. Men jag vill påstå att många formuleringar (exempelvis de nedsättande om AH) är osmakliga och som skrivna i affekt/ursinne (men givetvis tolkar jag). Med tanke på SE's handstil, så tvivlar jag på att han skrev brevet i vredesmod under tio minuter. Brevet tog nog sin lilla stund, och sannolikt vägde han varje ord på guldvåg, trots det skrev han som han gjorde, och postade det dessutom.

SE skrev alltid så där. Så skrivstilen säger inget.

"...sannolikt vägde han varje ord på guldvåg". Den meningen tycker jag är starkt påverkad av en förinställning att SE är GM.
Citera
2021-10-06, 20:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag tolkar det som att indignationen i SE:s brev till Sven Anér bara är spelad, och att det egentligen handlar om att SE blir lite skraj när Anér inser att han är en bluff. SE:s märkliga "utfall" mot Anna Hage och Gösta Söderström handlar nog mer om att SE försöker övertyga Anér om att han var på platsen. SE:s brev till Anér i spoilern:
Senast redigerad av Draifos 2021-10-06 kl. 20:19.
Citera
2021-10-06, 20:15
Medlem
Citat:
Jag har läst förhören, men tack för förslaget.

IM säger att mördaren gick från fasaden och ut och upp i ryggen på Palme. Inget om att han gick på utkanten och sen in mot fasaden.

Björkman och Delsborn ser dom som ett sällskap, vad har det att göra med att gå på utkanten och snedda inåt?

CA förhörs mer än två år efter mordet. Hon säger att LOP sneddar över hela Sveavägen vid nr 42, dvs ungefär vid reklampelaren, känns det trovärdigt? Går det ihop med andra vittnen?

Jag skulle säga att du inte har nåt vittne mer än CA, men hennes historia går inte ihop med de andra vittnena. Vi vet att LOP passerade Sveavägen norr om Sari.

Det togs inga foton på mordplatsen strax efter mordet.

Morelius säger också tidigt att det är är något med reklampelaren som han inte minns men som troligen är GM+paret Palme. Sen säger han också att GM gick bredvid paret Palme, inte upp bakom.

Eftersom de troligen samtalade med varandra vid reklampelaren innan de gick tillsammans vidare tills det small . Det är väl det AB och AD ser fragment av . SE gav sig nog inte när OP ville bli av med honom så han fortsatte haka efter och sköt till sist .

Ja CA går ihop med andra vittnen då mer eller mindre alla hävdar att det var ett sällskap.

Jo finns massor foton som inte kan ha tagits så långt efter mordet . Expressen tex säger ju i dokumentären "Palmemördaren" att de tycker det är märkligt att SE inte fastnat på ett enda foto .

Dessutom är det mycket som talar för att det är en ensamvarg som begått mordet i ren impuls. Platsen, vapnet etc.
Citera
2021-10-06, 20:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Absolut. Har alls inget emot att man gräver och undersöker. Men det grävdes ganska djupt redan 1986. Var inte PH in och undersökte SE:s rum, till exempel, och kartlade massor av detaljer. Förhören av personalen på Skandia var mycket ingående och detaljerad, som om SE vore misstänkt.

Indicier finns det även mot misstänkta i andra kända fall, som med Montague Druitt (JTR) och Arthur Leigh Allen (Zodiac). Men i det första fallet hade den misstänkte olika aktiviteter, som cricket-matcher, nära inpå mordfallen. I det andra gav varken handstilsprov eller DNA-test något.

Precis!
Apropå detektiven PH så hade han aldrig missat en uppgift om att SE skulle ha varit inne på måndagen den 3/3 och inte i Idre..
Mariehamnsspåret var ju t.o.m. något som fiskades upp.

Men här inne försvaras t.o.m. vilken tok som helst. Inga namn nämnda.
Citera
2021-10-06, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamesedward84
matchar signalementet perfekt ljuger som en häst travar förväxlingssnack vilket bara blir logisktom han är GM saknar alibi är bunden till platsen hatade Palme umgicks i kretsar där vapeninnehav var naturligt och hade självklart en revolver själv så nej det finns inga rimliga tvivel kring hans skuld, det ni kör som bortförklaringar till alla bevis är extremt osannolika orimliga och krystade. SE kan inte bortförklaras och när ni drar halmstrået om motiv trots att palmehat räcker bevisar det hur stark bevisningen är ni förnekare har liksom inget att komma med

Mm dessutom vittnet Nieminen som ser en man som har exakt samma klädsel som SE plus en liten väska, ändå så är det inte SE enligt många
Citera
2021-10-06, 20:22
Bannlyst
Citat:
Mer imbecill än ALLA andra som inte såg SE som GM?

Jag tycker det rimliga är att Anér trodde han bara ljög. Till skillnad mot dig hade ju Anér suttit och pratat med SE. Hade Anér trott SE var GM hade han konfronterat, det är jag övertygad om.

Nja, men Anér var ju (mig veterligen) den ende som ställde denna typ av frågor till SE. Polisen hade uppenbarligen inte kompetens att göra det (eller fått order att inte göra det), iaf inte de som förhörde honom.

Jag påstår inte att Anér var övertygad om SE som GM eller ens inblandad. Men att han övervägde/lekte med tanken, är jag övertygad, med tanke på frågorna är det konstigt att tro annat, anser jag. Hade inte SE avbrutit kontakten (utan kanske svarat på hans frågor), är jag övertygad om att Anér konfronterat honom, frågat honom rätt ut.

Att Anér och Wall suttit och pratat med SE är inte unikt, ej heller att de inte slog på stora trumman och misstänkte honom, det var det ju få som gjorde när det begav sig. Och jag tvivlar inte en sekund på, att SE var en trevlig och timid herre som bjöd på skorpor.
Citera
2021-10-06, 20:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tolkar det som att indignationen i SE:s brev till Sven Anér bara är spelad, och att det egentligen handlar om att SE blir lite skraj när Anér inser att han är en bluff. SE:s märkliga "utfall" mot Anna Hage och Gösta Söderström handlar nog mer om att SE försöker övertyga Anér om att han var på platsen.

Du tänker inget om att det är just AH och GS han ger sig på? De som anses som hjältar men förnekar honom en hjälteroll?

Så för att övertyga Anér att han var på platsen så pratar han skit om de två som kanske förekommit mest i media? Konstigt att han då väljer fokusera personerna AH och GS och inte på saker som sker på mordplatsen.
Citera
2021-10-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamesedward84
precis, allt talar för att SE är GM

Ja så är det. De som tror att man skulle planera att mörda OP på den platsen och tiden med så mycket vittnen är ute på riktigt djupt vatten . Nu kan det ju vara en annan ensam gärningsman, men det är inte så troligt då vi har en som stämmer med signalement , var bevisligen på plats , kom med lögn efter lögn.. så pekar oavsett vad man vill eller inte väldigt mycket på att han då måste vara gärningsmannen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in