2021-10-03, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Låt mig berätta om den första gången han såg henne. Det var en sommardag, närmare bestämt på förmiddagen. Solen lyste klar, lärkan sjöng, blommorna stod på ängen och han tog henne i handen. Från den stunden är han och hon oskiljaktiga. De promenerar, gör utflykter, går på bio, bevistar föreläsningar och konserter, sitter tillsammans vid stranden och pratar. Lindarna i parken bugar sig för vinden, flaggor vajar, böljor kluckar och ångbåtar puttrar. Allt andas söndagsfrid och idyll.

Vad mer? Stadens härskare rör sig ute bland sina undersåtar, stödd på sin käpp och med silverstänk i det yviga håret. En kväll på stadens utvärdshus tillrättavisar härskaren bryskt en utböling som stör musiken genom att högljutt påkalla serveringspersonalens uppmärksamhet. Ibland säger härskaren något uppskattande när han handlar i butiken där vår manlige huvudperson är anställd, vilket förstås värmer dennes hjärta.

Han är proper och ordningsam och får så småningom löneförhöjning. Han börjar då abonnera på ett uppslagsverk, vars lärdomar han ivrigt insuper. Hans vetande tillväxer och det är inte utan att han blir en smula självgod. Valda delar av sin kunskap förmedlar han till henne under deras samtal. Han har en vacker, om än något svag sångröst och blir medlem i stadens manskör, där han anförtros det viktiga uppdraget att hålla reda på noterna.

Himlen är för det mesta blå i hans och hennes lilla värld. Orosmoln saknas emellertid inte helt. En gång blir han svartsjuk efter att hon sagt att en herre som hjälpte henne på med kappan på en tillställning verkade trevlig. Detta föranleder senare ett argt utbrott från hans sida, men när hon faller i gråt ångrar han sig genast och ber om ursäkt.

Nu tycker jag det finns ledtrådar som pekar på Fridas bok av Birger Sjöberg.
Citera
2021-10-04, 00:03
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Nu tycker jag det finns ledtrådar som pekar på Fridas bok av Birger Sjöberg.

Där satt den! Kort förklaring av ledtrådarna:

De tre serierna med bildledtrådar är rebusar som, rätt tolkade, återger delar av texterna till tre av de mest kända visorna i Fridas bok: Bleka dödens minut, Frida i vårstädningen och Lilla Paris.

Frida har gemensamma åsikter med Per Albin Hansson (Fridas neutralitetsförklaring) Jerzy Sarnecki (den liberala, släpphänta kriminalpolitik som hon förordar i Släpp fångarne loss!) och Tage Danielsson (han gjorde filmen Släpp fångarne loss – det är vår! med huvudpersonen Frida och andra figurer ur Fridas bok, som ett inlägg i 1970-talets kriminalpolitiska debatt).

I övrigt redogör de små texter jag skrivit rakt av för stora delar av innehållet i Fridas bok, hämtat ur inledningen och olika visor. Insprängda här och där återfinns små lätt maskerade citat ur särskilt kända strofer, bland annat följande:

”den välvilja som hon tror finns i grunden av varje människas själ”
”Var mänska i sin själ i grunden vill så väl!” (Släpp fångarne loss!)

”hon står nämligen inte precis på den här konstruktionens högsta topp”
”Ändå står ej Frida, vad man kallar, på vår samhällssteges högsta topp” (Frida i vårstädningen)

”Tittar vi exempelvis på miljön där boken vi söker utspelar sig liknar den på ytan den stora världsstad där vissa av händelserna i Les Misérables äger rum. Ser man däremot till miljöns inre karaktär hittar man fler skillnader än likheter. Och det får vi nog säga är lyckligt och väl!”
”Väl som är! Lyckligt som är! Vår stad, till ytan lik Paris, har ej dess karaktär.” (Lilla Paris)
”Anställer därvid jämförelser med Paris och gläder sig åt, att deras stad endast på ytan liknar den stora världsstaden, men är bättre till sin inre karaktär.” (Lilla Paris)

”att en bödel plötsligt skulle komma på oanmäld nattlig visit hos honom och, lyst av facklor och ackompanjerad av trumvirvlar, släpa ut honom till avrättning förefaller helt osannolikt.”
”Där släpas ej vid facklors brand med blåst i yvigt hår vår Rådman ut av bödelns hand en natt när trumman går.” (Lilla Paris)

”Var inte den diktaren en riktig snuskhummer, han?”
"Nog var väl den diktarn ändå ekivåk?" (Fjärilen på Haga)

”Låt mig berätta om den första gången han såg henne. Det var en sommardag, närmare bestämt på förmiddagen. Solen lyste klar”
”Den första gång jag såg dig, det var en sommardag på förmiddan, då solen lyste klar” (Den första gång jag såg dig)

Din tur, Banankontrakt!
Citera
2021-10-04, 00:15
Medlem
cleovarnamnets avatar
Vilken rolig gåta, Stabskapten, och du skriver väldigt bra! Jag hade tyvärr ingen aning…
Citera
2021-10-04, 08:44
Medlem
Stabskaptens avatar
Här är lösningarna på de tre rebusarna för den som är intresserad. Bilderna återfinns nedan som länkar i de ord som de är ledtrådar till.

Bleka dödens minut
Ja, du kommer till slut,
bleka Dödens minut,
då med granris min port blir prydd,
då min fönstergardin
utav blommig satin

blir på mitten ihopasydd,
då min hand har en ros i förvar,
om vars doft ingen aning jag har.
Ja, du kommer till slut,
bleka Dödens minut,
då jag vilar så gömd och skydd.

Frida i vårstädningen
Fönstrets vadd hon hastigt låter fara,
andas rutan klar i denna stund,
för att strax därpå med händer snara
gnida kopparkrukans matta rund.
"Karl den tolftes likfärd" alla kanter
putsar hon vid bostons glada sång.
Ljuvt nog vore för de blå drabanter,
om de kände handens mjuka gång.

Lilla Paris
Allvarsam
blickar där fram
vår kommunala Fattiggård med ankor på sin damm.
Rosigt ljus
Sparbankens hus;
markiser fladdra vilt och skönt vid blåstars ryck och sus.
Så lugn, förutan rök och tjut,
fabriken sova får.
Vårt Föreläsningsinstitut
bak gröna buskar står.
Lilla Paris,
Lilla Paris,
du ligger trygg och tindrande i sommarns friska bris!

”Slut” illustreras av slutet på två böcker, ”Dödens” av målningarna Dödens triumf och Dödens ö, ”vila” av ett requiem som ju är latin för vila, ”lilla” av Ivar Arosenius barnboksfigur Lillan och Paris av en målning som föreställer ögonblicket då den trojanske prinsen Paris skjuter en pil i hälen på Akilles. Övriga ledtrådar behöver inte förklaras.

Litteraturvetarna då? Fredrik Böök kallade Birger Sjöberg "en av de originellaste begåvningarna i vår moderna litteratur" när han recenserade Kvartetten som sprängdes i SvD 1924. Sven Delblanc skriver i Treklöver att Birger Sjöberg i Fridas bok "står nära antiken och en gallisk tradition, som han sannolikt kände högst ofullständigt". Johan Svedjedal skriver politiskt korrekta dumheter om de "patriarkala" inslagen i Fridas bok i Skrivaredans.

Den här ledtråden bör kanske också förklaras:

"Notera att jag hela tiden kallar den här boken en bok och inte, exempelvis, en roman. Det beror på att verket vi söker inte är något så prosaiskt som en roman. Men en bok, det är det! Och har man bara fått det klart för sig, ja då har man redan löst halva gåtan."

Gåtans lösning är "Fridas bok". Ordet "bok" utgör alltså hälften av gåtans lösning.
Senast redigerad av Stabskapten 2021-10-04 kl. 09:09.
Citera
2021-10-04, 09:10
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Vilken rolig gåta, Stabskapten, och du skriver väldigt bra! Jag hade tyvärr ingen aning…

Tack för de vänliga orden och roligt att du hade behållning av gåtan!
Citera
2021-10-04, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Din tur, Banankontrakt!

Tack för det. En rolig variant på gåta!

Vi tar nu en variant på Kulturfrågan Kontrapunkts "lager på lager", det vill säga ledtrådarna består av karaktärer från ett verk, först perifera, och sedan - om det behövs - mer centrala. Det är alltså verket som är svar på frågan, och första ledtråden är:

Charly Smith
Citera
2021-10-05, 10:14
Medlem
Citat:
Tack för det. En rolig variant på gåta!

Vi tar nu en variant på Kulturfrågan Kontrapunkts "lager på lager", det vill säga ledtrådarna består av karaktärer från ett verk, först perifera, och sedan - om det behövs - mer centrala. Det är alltså verket som är svar på frågan, och första ledtråden är:

Charly Smith

Nästa ledtråd är:

Kolakopsky.
Citera
2021-10-05, 22:21
Medlem
Stänk och flikar av Gustaf Fröding
Citera
2021-10-05, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lllllllllllll
Stänk och flikar av Gustaf Fröding

Nej, det var fel, men varje gissning belönas med ny ledtråd. Alltså:

Charly Smith
Kolakopsky
och
Otto
Citera
2021-10-06, 07:21
Medlem
Massajens avatar
Nilsson Piratens Bombi Bitt
Citera
2021-10-06, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Nilsson Piratens Bombi Bitt

Det är riktigt! Charly Smith är innehavare av vaxkabinettet på Kiviks marknad, Kolakopsky är en gårdfarihandlare som nämns ett par gånger, och Otto är en gosse som precis i inledningen får en bråd död, för att sedan inte höras av mer. Varsågod att ta över.
Citera
2021-10-06, 18:51
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Det är riktigt! Charly Smith är innehavare av vaxkabinettet på Kiviks marknad, Kolakopsky är en gårdfarihandlare som nämns ett par gånger, och Otto är en gosse som precis i inledningen får en bråd död, för att sedan inte höras av mer. Varsågod att ta över.
Tackar!
Söker nu en författare och börjar med mer perifera ledtrådar.

1. Problem med danskan ställde till det i början

2. Utpressning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in