2021-10-06, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENZOMOOR
Det är inget flygplan.....

Nej men det kan sitta en del saker i bilar som mäter g-krafter för att dra slutsatser av krockar. Men det lär väl ha brunnit upp.
Sen kan/borde ju denna bil i alla fall ha GPS-tracker. Om den skickar upp saker någorlunda frekvent on-line så kan det gå att räkna ut hastighet i alla fall en bit innan. Men det som finns i bilen är borta.
Citera
2021-10-06, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Så usel chaufför är inte ens Anna-Greta 82 år att hon tror hon kan ta en u-sväng i den farten

Och varför skulle som? Avtagsväg i synhåll för att verifiera eventuella förföljare, kunna sakta ner och låta följebilen komma ikapp som understöd? De satt ju inte i en foliebil a’la Dacia
Citera
2021-10-06, 16:29
Medlem
Citat:
Så usel chaufför är inte ens Anna-Greta 82 år att hon tror hon isn ta en u-sväng i den farten

Vilken fart? Efter de bromsspåren så är farten inte så hög vid svängen.
Hade den varit hög hade bilen voltat. Den måste ha varit en bra bit under 100.
En u-sväng i 60-70 borde kunna gå att genomföra. Det är ju inte konstigare än att ta en hårnålskurva (som har mindre diameter än summan av bredden på motorvägens båda körbanor.) på en racerbana och det gör man hyfsat bekvämt i de hastigheterna.
Citera
2021-10-06, 16:32
Medlem
Citat:
Och varför skulle som? Avtagsväg i synhåll för att verifiera eventuella förföljare, kunna sakta ner och låta följebilen komma ikapp som understöd? De satt ju inte i en foliebil a’la Dacia

Föraren har tvärnitat bilen under en hyfsad sträcka och sedan vridit på ratten ganska rejält vänster men utan att det ser helt okontrollerat ut (med reservation för trasigt hjul el dyl) . Frågan är som sagt varför.
Citera
2021-10-06, 16:33
Medlem
Citat:

Det kan ju ha upplevts ett hot framför bilen?
Citera
2021-10-06, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Jag undrar över hur brandbilar redan var på plats när vittnet sprang fram med brandsläckare?
Citera
2021-10-06, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missaghata21
Jag undrar över hur brandbilar redan var på plats när vittnet sprang fram med brandsläckare?

Det är samma vittne som säger att polisen kört i 160, fast han själv är mötande. Chocken som pratar gissar jag
Citera
2021-10-06, 16:50
Medlem
Vi kan iaf bekräfta att PBS247 var olycksbilen.

DN har precis publicerat en artikel om olycksbilen inklusive ett besiktningsprotokoll:
https://www.dn.se/sverige/livvaktsbilen-en-rullande-fastning-hade-precis-besiktigats/

Just regnumret är visserligen maskerat i det DN publicerade - men besiktningsdatum, mätarställning o.s.v. är en perfekt match mot PBS247.

För övrigt finns det i Sverige totalt bara 4 st Range Rover med samma motor (340hk V6) varav 3st årsmodell 2016. Två av dessa ägs av polismyndigheten - olycksbilen PBS247 och följebilen ZAZ486.
Citera
2021-10-06, 16:51
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ser nästan ut som ett medvetet försök till U-sväng. Först kraftig nedbromsning och ut något till höger och sedan vid en fart möjlig att rotera bilen vrida ratten vänster. Kontrollerad sladd. Utan mötande trafik så hade han nog kunnat komma runt.

Medvetet försök att krocka så hade vinkeln varit flackare. Om han nu inte hade tänkt parkera mitt på vägen och vänta på lastbilen eller hade en enorm känsla för timing.
Nej det ser det absolut inte ut som. Ditt inlägg tangerar "kidnappning av UFO".
Citera
2021-10-06, 16:57
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskovic
Ja och däckspåren är just bara där på det stället.
Trailers passerar hela tiden där så det var nog hög risk så att säga.
3-4 veckor sen hände ju en annan stor olycka med 3 lastbilar, 2 står stilla och den 3e kör rakt in i dom på samma körbana norrgående, kom minuterna efter och höll på att köra in i trailern som låg över södergående.
Nu hände denna mitt på eftermiddagen och det borde finnas flertalet andra bilister som vittnen men folk är visst helt blinda och inte ser vad som finns på vägen.
Letar redan nytt jobb för någon kommer att köra ihjäl en här på e4 el e6.

OT:
Min läsförståelse är nog inte på topp, men du undrar om folk är blinda, när du själv håller på att klippa en långtradare som ligger på tvären på den vägen? Synfältet är ganska långt, vad jag minns av den vägen, om man är fokuserad på bilkörning...
Citera
2021-10-06, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Nej det ser det absolut inte ut som. Ditt inlägg tangerar "kidnappning av UFO".

OK, kan du utveckla det lite närmare eftersom spåren på platsen ser ut så?

Först bromsspår i lite beroende på hur man mäter antal vita streck (12m mellan varje) så skulle jag säga upp till 50 m bromssträcka där spåren driver ut åt höger.

Sedan sladdspåren till vänster att döma av filmen i 30-40 graders vinkel mot vajerräcket.

Så vad ser det i så fall ut som?
Citera
2021-10-06, 16:59
Medlem
Citat:

Nä,
Påbörja filbyte, / Greta 82 år är ute och Söndags åker i bilen framför. Greta vill byta fil svänger fr vänster t höger fil… en annan bil, i höger fil agerar stoppkloss..
3 bilar ryms inte när Söndags bilisterna (2 stycken bilar) velar huruvida dom ska ta en avfart eller inte..

Polisbilen undviker att köra in i baken, på framförvarande bil och tappar kontrollen, försent påkommen avbrytning av en omkörning ..
Alla har vi väl varit med om att avbryta en ömkörning
Så tror jag
Senast redigerad av Ny-ans 2021-10-06 kl. 17:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in