2021-10-06, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Ingen har sett någonting mer än att det rök om bilen. Ett pansarskott kan du avfyra på långt avstånd och sedan söker projektilen upp det mål du fokuserat. Enkelt.
Har för mig att vittnen har hört "smällar".

3 smällar var det någon som hade hört.
Men det har ju hänt en del i själva olyckan som kan vara dessa tre smällar.

Men visst, detta är ju konspirationsforum.

Om vi antar att "något" har fått bilen att bromsa kraftigt först. (det som många tror beror på att den varit i räcket först. Varför de nu tror det

Vad kan ha fått en välutbildad personskyddspolis att bromsa kraftigt mitt på torr och rak väg mitt på dagen?
En älg mitt på vägen? Absolut. Men sedan är de ju lärda att väja och sikta på bakdelen snarare än att försöka köra av vägen. Vägen är ju säkert 4-5 ggr bredare än älgen är lång och att träffa en älg ger inte så stora skador på den bilen heller.
Köra av vägen är de troligen lärda att göra om det är ett allvarligt hot rakt framför. Typ en stillastående eller bromsande bil med någon som hänger ut med vapen el dyl. Men då väjer man rimligen till höger ner i höger dike. Är det för brant så försöker man nog i dikeskanten till vänster mellan räcket och vägbanan.

Kan det vara en kombination? Först en älg och sedan ett trasigt däck? ju fler parametrar man plockar in i en händelsekedja ju mer minskar sannolikheten.

Så till de mer otäcka scenariot. Först ett skott i den skottsäkra rutan snett framifrån. Antingen från en bil eller från sidan av vägen. Rutan spricker. Föraren bromsar. Och måste sedan försöka ta sig därifrån. Antingen är han skadad eller inte. Tyvärr väljer han att väja över i mötande körbana.
Eller så är han så skadad att han inte kan kontrollera bilen.

Ja ja oavsett så lär det väl framkomma mer nu när det är NOA som utreder ev mord.

Det man hoppas är att de ändå avslöjar lite mer om allt läggs ner i slutet.
Citera
2021-10-06, 15:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Många har hakat upp sig på de svarta spåren i det andra hålet.

Är det inte så enkelt att räddningsfordon har åkt genom det nyupptagna hålet och dragit med sig skit upp på vägen?

Lastbilar gör en massa svarta spår också när de svänger, de bakre om det är dubbla hjul bak brukar hasa med runt.
Om de vart i närheten för bärgning tex.
Senast redigerad av pe11e 2021-10-06 kl. 15:02. Anledning: Rättning
Citera
2021-10-06, 15:02
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deikoo
Nu är jag ingen expert på teleobjektiv och hur de förvränger bilden. Men, Jag har här ritat upp lite olika 90 gradersvinklar baserat på vägbanan. Det sjuka är ju att det ser ut som att spåren går bakåt och inte framåt.
Om någon vet hur man skall hantera dessa vinklar (då menar jag inte gissa) så får ni gärna berätta.

https://imgur.com/a/QUnI0Yf
Enkelt förklarat kan man säga som jag gjorde nyss: 90 graders vinkel vore spåren om de gått parallellt med polisens avspärrningsband. Ungefär. Nu är det inte så, spåren går i ca 55 graders vinkel. Det är väldigt lätt att se om man förstår perspektivet, men tyvärr är det lite svårt att förklara.
Citera
2021-10-06, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Enkelt förklarat kan man säga som jag gjorde nyss: 90 graders vinkel vore spåren om de gått parallellt med polisens avspärrningsband. Ungefär. Nu är det inte så, spåren går i ca 55 graders vinkel. Det är väldigt lätt att se om man förstår perspektivet, men tyvärr är det lite svårt att förklara.

Ja, jag anser ju att vägbanans kant är vinkel 0. Drar man ett 90 graders streck från det så får man i normalfallet korrekt 90 gradersvinkel. Här vet jag inte om det fungerar på samma sätt. Vidvinkel är ett jävla skit.
Citera
2021-10-06, 15:08
Medlem
Citat:
Nu är jag ingen expert på teleobjektiv och hur de förvränger bilden. Men, Jag har här ritat upp lite olika 90 gradersvinklar baserat på vägbanan. Det sjuka är ju att det ser ut som att spåren går bakåt och inte framåt.
Om någon vet hur man skall hantera dessa vinklar (då menar jag inte gissa) så får ni gärna berätta.

https://imgur.com/a/QUnI0Yf

Tacksam att du försöker.

Ska det ha någon chans att lyckas så måste man räkna avstånd mellan stolparna på båda sidor av vägen och räkna utifrån det. Men det är svårt nog ändå.
PÅ bilden ser stolparna ut att sitta med någon meters mellanrum men i verkligheten måste det vara över 5 m mellan stolparna. Någon som vet? Orkar inte googla.

Google maps view vore inte så dum att använda. där finns det optimala 360 perspektivet i gatunivå
https://goo.gl/maps/yRjCqgwY2PuDhfU16
Citera
2021-10-06, 15:10
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ja, jag anser ju att vägbanans kant är vinkel 0. Drar man ett 90 graders streck från det så får man i normalfallet korrekt 90 gradersvinkel. Här vet jag inte om det fungerar på samma sätt. Vidvinkel är ett jävla skit.
Bandet går i 90 graders vinkel över vägen. Det ser inte ut så, men det är ju själva grejen, det är därför sladdspåren måste förstås med samma vinkelmässiga logik.
Citera
2021-10-06, 15:20
Medlem
Citat:
Bandet går i 90 graders vinkel över vägen. Det ser inte ut så, men det är ju själva grejen, det är därför sladdspåren måste förstås med samma vinkelmässiga logik.

Jag börjar mer och mer vara med på hur du menar.

Men det är ändå en större vinkel än jag trodde.

Och jag tycker inte de stämmer med bromsspåren.

Eller är det ens sladdspår? De ser liksom för jämna ut för en fyrhjulssladd

Usch, jag börjar mer och mer tro på det som andra har skrivit d v s att det är accelerationsspår. Ett försök att göra en U-sväng över mitträcket kanske?

För att fly från något hot framför?

Och så kom det en lastbil mitt i forcerandet av mitträcket när fokus var på annat?
Citera
2021-10-06, 15:21
Medlem
https://imgur.com/a/ouzfWkV

Vad är det för svart på vägen, södergående. Där bilen gått över vajerräcket... typ vid ambulansen. Det är ett stort område med svart. Finns på andra kort, men inte så mycket...
Detta är alldeles efter krocken
Citera
2021-10-06, 15:24
Medlem
docentdisciplins avatar
Bäst att posta denna tanke i just denna tråd och inte i olycksavdelningen.
Kan man utesluta att det är Vilks själv som fått ett infall och dragit i ratten? Likt ett barn som vill styra och busa runt.
Det bör han kunna göra oavsett om han sitter bakom eller bredvid föraren.
Var han inte på någon utställning och snurrade runt i en slags bil innan? Har sett en bild cirkulera på det.
edit
Ser att detta scenario har diskuterats i tråden. Finner det inte helt omöjligt.
Citera
2021-10-06, 15:26
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Ingen har sett någonting mer än att det rök om bilen. Ett pansarskott kan du avfyra på långt avstånd och sedan söker projektilen upp det mål du fokuserat. Enkelt.
Har för mig att vittnen har hört "smällar".
Enkelt? Ja, för vem som helst har ju tillgång till den typen av vapen. Tänker du ens efter innan du skriver? Förstår du inte själv hur extremt orimligt ditt påstående är? Du tror inte folk märker när en bil blir träffad av ett gigantiskt jävla pansarskott?

https://www.youtube.com/watch?v=T_V6rbvb8_s
Citera
2021-10-06, 15:29
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Jag börjar mer och mer vara med på hur du menar.

Men det är ändå en större vinkel än jag trodde.

Och jag tycker inte de stämmer med bromsspåren.

Eller är det ens sladdspår? De ser liksom för jämna ut för en fyrhjulssladd

Usch, jag börjar mer och mer tro på det som andra har skrivit d v s att det är accelerationsspår. Ett försök att göra en U-sväng över mitträcket kanske?

För att fly från något hot framför?

Och så kom det en lastbil mitt i forcerandet av mitträcket när fokus var på annat?
Det är typiska sladdspår. De mörkaste är från höger framäck och höger bakdäck, eftersom trycket blir kraftigast på dem i en vänstersladd.

För att ta det där med vinkelillusionen igen kan man ju testa att rita ett L med 90 graders vinkel på ett papper på ett bord. Rakt uppifrån ser man att vinkeln är 90 grader, men ju längre ner mot bordskanten man kommer desto snävare blir vinkeln. Det är samma med avspärningsbandet på bilden. Varför ser inte sladdspåren lika snäva ut? Därför att deras vinkel är mindre än 90 grader.
Citera
2021-10-06, 15:31
Medlem
Citat:

Jag försöker räkna på bromsspåren.

Ser det inte ut att vara över 70m i alla fall om man räknar på antalet vita streck på vägen?
I så fall kan bilen t o m ha varit nere på 0 vid platsen lite beroende på vilken hastighet den hade från början när ABSen började gå in.
Eller ser jag i syne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in