2021-10-06, 15:30
Medlem
Sluta med tramset om politik nu. Det här är ju bevisligen en knäppgök som dragit sin dominanta mamma i kjolen sedan barnsben. En Stig-Helmer gone insane.

Det som blir en intressant fortsättning är utredningen om vad han egentligen hade apterat i källaren och som kunde vålla sån omfattande skada. Det har ju spekulerats en massa och de som uteslutit ”konventionellt sprängmedel” i tråden har ju uppenbarligen gjort en korrekt inledande analys. Det var ingen vanlig bomb, utan något helt annat. Det är väl ändå den intressanta fortsatta diskussionen?
Citera
2021-10-06, 15:31
Medlem
08-55331000s avatar
(FB) Göteborg: explosion Fakta Mark Lorentzon
Citat:
Ursprungligen postat av pandemonium71
Det var ju en incident två dagar efter dådet då han ska ha hotat en vårdcentral. Vi får väl se om detta verkligen var han då.
"På torsdagseftermiddagen slog polisen även till mot en adress i Annedal. Samtidigt evakuerades en vårdcentral inte långt därifrån sedan den misstänkte mannen hotat att spränga byggnaden, enligt uppgifter till Aftonbladet."
Vårdcentralen har kopplingar till Mark Lorentzons mamma, så ett bombastiskt modus operandi och incitament kan ju finnas. Mycket mycket konstigt om någon annan slumpvis kom på just denna udda tanke. Det är något som inte stämmer i dessa uppgifterna. Precis som uppgiftgen initialt att bomben gick av på innergården.
Om det inte är Mark som bombhotar så torde han väl ha en medarbetare (hemska och osannolika tanke)
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja återstår att se när polisen exakt har det sista livstecknet. De där hoten kan ju en random en ha ringt in för att djävlas bara. Osäker på om man exakt kan fastställa dag för döden så kanske blir en öppen fråga. Mest troligt är väl sett till det man läst om att han fick dåligt samvete lätt och att polisen inte fick fatt på honom är att han dränkte sig direkt efter.
Ja. det ska bli intressant att se tidpunkten för det senaste säkra livstecknet. Finns ingen anledning för Mark att planera en sprängning och sedan packa sin dramatik i en Dramaten för att sedan ta sig mot vattnet. Bomben är en planerad handling och planen slutade nog inte där, men han kanske stötte på hinder på vägen.
Citera
2021-10-06, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViAxx
Ett bombdåd sker samtidigt som Polisen och SÄPO skriker efter att få inskränks våra rättigheter ÄNNU MER än vad de redan fått igenom.
Ett bombdåd som är relativt stort men utan massdöd, utfört av en människa som ingen fattar varför han skulle göra det.
Dessutom hittas han DÖD innan vi får svar på varför?..

Jag väntar med spänning på när regeringen går ut med ett lagförslag med ett namn motsvarande USAs Patriot Act som kom efter 9/11…

Fan vad trötta foliehattar som du är.

Varför gjorde han det? Gissningsvis har han i princip varit halv/helpsykotisk under en längre tid, läser man hans mailkonversation med GBG stad etc om vårdpersonalen på hemmet hans mamma nu bor på förstår man ju att han inte är helt med på banan. Psykotiska människor kan göra... drum roll... sjuka saker.

Vräkningen var väl det som var droppen så att säga.
Citera
2021-10-06, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tao707
Undrar bara: Eftersom han var så extremt beroende av sin katolska(?) mor, och t o m bad om lov för att få träffa en kvinnlig vän, så undrar man kanske om mamman hade gett klartecken till ett ev. självmord? Finns väl inga sådana mammor, eller?
Nu verkar det ju vara så att modern inte är direkt kontaktbar. Väldigt skönt för henne att slippa denna katastrof med hennes son.
Citera
2021-10-06, 15:39
Medlem
Nästan samma slut som Bibliotekstjuven i Stockholm för 15 år sedan. En annan medelålders man som inte klarade av att överlämna sig till polisen.

Bibliotekstjuven öppnade/slog sönder gaskranen till spisen i köket och sprängde sönder sig själv och lägenheten. Mark försökte spränga ett helt hus och hoppade sen i älven.
Citera
2021-10-06, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Switchblades
Vindarna har väl blåst väst -> öst typ hela veckan så Älvsborgsbron är ju inte omöjlig heller eller?

Som granne kan jag bara säga att hela skiten är tragisk. Har inte mycket sympati för denna fega jävel som tänkte ta fler med sig i sitt egna förfall.

Han ville väl bara bli känd, bara ihågkommen, och det är han väl nu. Stämplad som en galen bombman som säkert kommer visas skyldig till 100+ mordförsök.

Om det var Mark som avsiktligt orsakade explosionen, då hade hade han antagligen inte gjort det om han hade haft en nära vän i huset. Han betalade ju tillbaka ett lån till sin vän dagen innan explosionen, och jag tror knappast att han skulle ha sprängt huset om den vännen var där i huset.

Dock förstår jag självklart att människor är arga på den som orsakade explosionen, vem det än var.

Och jag förstår också att man kan kan vara rädd för sina grannar, som du var för Mark långt innan explosionen och som jag skrev om innan:

(FB) Göteborg: explosion i flerbostadshus Övre Husargatan (2021-09-28)

Men om du hade pratat med honom istället på ett vänligt sätt, så hade du kanske fått reda på vad du undrade om honom. Tex ringt på när du kände att det luktade kemikalier och frågat på ett trevligt sätt "ursäkta, jag bara undrar om du känner en konstig lukt".
Kanske hade han då också mått bättre pga din trevlighet, om han mådde dåligt, och insett att det han höll på med var dumt.
Om han nu höll på med något dumt. Han kan ju ha städat inför flytten eller rengjort något han skulle sälja eller liknande, och det var kanske det som luktade kemikalier, eller aceton som du skrev i tidigare inlägg.

Och det är förstås något som alla människor kan tänka på när det gäller sina grannar, att vara trevliga och vänliga mot dem.

Men det hela är tragiskt hur som helst, och jag hoppas att det blir bättre snart.
Senast redigerad av eoku 2021-10-06 kl. 15:50.
Citera
2021-10-06, 15:52
Medlem
Citat:
Undrar bara: Eftersom han var så extremt beroende av sin katolska(?) mor, och t o m bad om lov för att få träffa en kvinnlig vän, så undrar man kanske om mamman hade gett klartecken till ett ev. självmord? Finns väl inga sådana mammor, eller?

Skitsnack, han bad om lov att lämna mamman ett par dagar för att åka på semester.
Citera
2021-10-06, 15:53
Medlem
Citat:
Men indirekt?

Nä, inte alls.. men en vink mot den som uppfostrade honom.

Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Nä då. Ingenting är någonsin den goda, snälla, fina, putti nuttiga statens fel. De har aldrig en del i skulden till något. Aldrig. Någonsin. Snälla pappa stat menar bara väl. Vill bara hjälpa. Man är ju bara gnällig och bortskämd om man känner att det här samhället är helt jävla genomruttet och senildement. Då är man bara paranoid eller bitter.

Sossesverige skapade den här idioten. Sossesverige skapar monster. Fy fan vilken tur för er att just den här dåren gjorde det han gjorde. Ni behövde det här. Ni behövde verkligen det här och som de sjuka jävlarna ni innerst inne är hoppas ni på fler sådana här psykfall i framtiden. För sosseriet när sig på psykos och social missär. Utan dessa idioter saknar ni den falska legitimitet ni tutar i svenne. Ni behöver sådana här idioter. Påstå inget annat. Ni är skamlösa borderlinare som är fullkomligt besatta av att se ut som de "goda". Alla som inte håller med er och tycker att sosse Svärje är skit ska liknas med bombmän, rättshaverister, incels, nazister och dylikt.

https://www.youtube.com/watch?v=9RMUMy7mNR0

Tragisk du är, gå inte och spräng några hyreshus för att din pappa staten inte rullat ut röda mattan åt dig här i livet.
Citera
2021-10-06, 15:54
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det är väl ändå extremt få som spränger flerbostadshus eller börjar missbruka droger när man är 50+?

Om det nu inte spått över efter att man insett att det där glassar-livet man levt har berott på låg självinsikt och ansvarslöshet?

Att han tydligen inte klarade av vuxenlivet är ju inte samhällets fel direkt. Sen lär han väl ha haft minst 6 månader på sig att göra nåt vettigt innan han blev vräkt. Det finns inget som tyder på att han försökt det minsta angående nånting mer än att förstöra för andra.

Sett ur den synvinkeln är det ju en ren jackpot för samhället att han nu är död.
Det är ingen större förlust för mänskligheten, det är ju så sant. Tycks inte som att han hade nån familj heller. Men sökt jobb hade han väl gjort, en period bodde ha i Norge och försökte få jobb.
Citera
2021-10-06, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Han hittades död i vattnet.

Hur kan polisen säga att de inte misstänker brott?

Jag köper inte att man begår självmord genom att hoppa ner i vattnet o drunkna sig själv på något sätt.

Något är lurt här.

Det är inte ett dugg ovanligt. Tex så har jag några min krets som tagit livet av sig & hittats i vatten. En tog typ 100 sobril och sedan efter ett tag när tröttheten kom hoppade han i vattnet. En kunde inte simma osv...
Citera
2021-10-06, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Från Annedal är det skitlångt till Angeredsbron, medan det är cykelavstånd till Älvsborgsbron.

Jag tvivlar dock lite på att han hoppat från en bro. Det är en lång sträcka att röra sig på och sedan ingen har observerat någonting. Det talar för att han helt enkelt gick ner till kajen och hoppade i.
Om han tvärt efter bomben hoppade från Älvborgsbron kan väl strömmarna tagit honom ner till stenpiren, för det var väl där han hittades?
Citera
2021-10-06, 16:00
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuidNovi
För många år sedan, bodde jag granne med en man som bott i sin lägenhet i över 20 år. Han hade jobbat på samma företag i över 30 år. När han är drygt 50 år, köps företaget upp och läggs ned. Han försöker att hanka sig fram men efter några år så "ger han upp" i samband att han blir utförsäkrad. Han
säger upp lägenheten och flyttar hem till sina föräldrar hus. Föräldrarna var pensionärer. Mannen hade inga syskon, ingen partner och inga barn så föräldrarna var de enda han kunde vända sig till. I fallet ML tror jag inte ens att han kunde vända sig till sina föräldrar då mamman fått stroke och bor på äldreboende. Pappan vet jag inte om han hade någon kontakt med,
Det är nog lätt hänt att man hamnar i inåtvända grubblerier i den situationen. Han verkar inte heller ha varit nån lättillgänglig och levnadsglad personlighet - varken fru, barn eller andra nära bekanta. Så han gick väl hemma hela dagarna och retade upp sig på mammans situation, och kanske på sina egna tillkortakommanden. Lade all energi på att försöka få rätt mot olika myndigheter, vilket inte kan var någon givande sysselsättning. Byråkratsverige är inte att leka med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in