Citat:
Ursprungligen postat av
MittMalmoe
Om din ”kompetens” inte kan kvantifieras och mätas på något sätt i verksamheten… vad har den då för nytta menar du?
Taskig argumentationsteknink. Återigen, straw man. Har inte påstått att min kompetens inte går att kvantifiera. Vissa mått går enkelt att kvantifiera; det mest uppenbara kan nog vara antal patientbesök per timme/arbetspass-kvot. Jag har tämligen hög patient/timme-kvot. Det premieras dock inte på min klinik. Det spelar absolut ingen roll vid lönesättning.
Även om det hade spelat roll finns det dock en drös andra mått som är minst lika viktiga; patientbemötande, samarbetskompetens, självständighet, empati, klinisk ackuratess osv. Förstår inte varför du snöar in på att det bara är mätbara entiteter som skall beaktas vid lönesättning. Och bara för att något går att mäta innebär det inte att det är värt att mäta det. Om du kan mäta en procent av helheten, varför skall den procenten du mäter vara grund för lön? Bara exempel, eftersom verkligheten är så komplex kan man naturligtvis inte veta hur mycket som går att mäta.
Det viktiga är att bedriva god vård, något som delvis går att mäta och som man bör försöka mäta. För att ha god vård behövs sjuksköterskor. För att ha sjuksköterskor behöver de avlönas.