2021-10-04, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddag
Tillgång och efterfrågan styr väl våra löner som alla andra löner? Det finns en brist på sjuksköterska i sviterna av att 40 talisterna gick i pension och det har drivit upp lönerna och chansen till att jobba inom bemanning/ starta konsultbolag och fakturera 1000kr/timme om man orkar med det.
När det gäller jobbet i sig, så är det väl till större delen ren rutin och ryggrad. Svårt att mäta en sjuksköterskas jobb, men mitt mål har alltid varit nöjda patienter; minimalt med vårdrelaterade skador och så få onödiga dödsfall som möjligt. Skillnader mellan nya och erfarna sjuksköterskor är givetvis enorm. Om jag låg på sjukhus i ett halvskört tillstånd, där jag är för fräsch för IVA vård så hade jag känt mig trygg med erfarna sköterskor runt mig som inte slösar tid med att börja med att ringa läkaren när jag blir dålig på natten.
Ja, precis.
Citera
2021-10-04, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Spontant känns det inte orimligt. Exklusive OB och liknande så klart. Det största problemet med sjuksköterskelönerna har jag alltid trott varit att spridningen är för låg. De yngre borde ha lägre och de äldre borde ha betydligt högre. Snittlönen var dock alldeles för låg förr, så det är bra att den har ökat. Genom att ha en bra löneutveckling (liknande läkare) kunde man fått fler att stanna kvar. När läkare börjar har de ofta låg lön. När jag började 2017 hade jag 28 500, vilket var mindre än många sjuksköterskor. Det tyckte jag inte var konstigt, jag var ju helt ny. Nu efter några år har lönen ökat. Om sjuksköterskor hade ett liknande upplägg tror jag det hade ökat nöjdheten.
Naturligtvis är det så.
Citera
2021-10-04, 17:52
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Spontant känns det inte orimligt. Exklusive OB och liknande så klart. Det största problemet med sjuksköterskelönerna har jag alltid trott varit att spridningen är för låg. De yngre borde ha lägre och de äldre borde ha betydligt högre. Snittlönen var dock alldeles för låg förr, så det är bra att den har ökat. Genom att ha en bra löneutveckling (liknande läkare) kunde man fått fler att stanna kvar. När läkare börjar har de ofta låg lön. När jag började 2017 hade jag 28 500, vilket var mindre än många sjuksköterskor. Det tyckte jag inte var konstigt, jag var ju helt ny. Nu efter några år har lönen ökat. Om sjuksköterskor hade ett liknande upplägg tror jag det hade ökat nöjdheten.

Varför år? Varför inte prestation?

Om där är tydliga mål lika för alla .. kommer utfallet styra lönen.. eller?
Längre erfarenhet ökar möjligheten till högre lön.. men jag har även sett motsatsen där de som har längre erfarenhet är mer trötta och presterar sämre.

Hur motiverar du högre lön om du har en yngre kollega som utför jobbet bättre än du?
Citera
2021-10-04, 17:58
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Detta avser medianlönen. Vet ni inte vad medianlön är kan ni sluta läsa här och göra nåt annat i stället.
Jag tycker att 36400 är en riktigt bra medianlön för en ssk.
Vad tycker ni?

https://cornucopia.cornubot.se/2021/09/medianlonerna-okade-med-22-till-32-400.html?m=1
Det blir 56’ kr netto per månad för två sjuksköterskor runt 40 år som lever tillsammans i Stockholm.

Det är inte kattskit.
Citera
2021-10-04, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Varför år? Varför inte prestation?

Om där är tydliga mål lika för alla .. kommer utfallet styra lönen.. eller?
Längre erfarenhet ökar möjligheten till högre lön.. men jag har även sett motsatsen där de som har längre erfarenhet är mer trötta och presterar sämre.

Hur motiverar du högre lön om du har en yngre kollega som utför jobbet bättre än du?
Du har all anledning att vara rädd som patient i framtiden. Förr fanns det ett kall och yrket innebar ofta att det var skötsamma människor. Idag? De som hade det allra svårast för teoretiska studier är de som blir sak idag, detta sedan sossarna med Vårdförbundet utökade programmet med nästan dubbelt så många platser. Detta för att hämma löneutveckling. Snart kommer lönerna stå helt stilla igen, faktum är att sak lönen tappat på industrin de sista åren. Utbildningen borde vara på komvux idag för eleverna är oerhört studiesvaga
Citera
2021-10-04, 18:25
Medlem
Har 35.800 i grundlön,jobbat som ssk ca 3 år.
OB ca 2000-4000/mån beroende på om jobbar helger/nätter etc.
Citera
2021-10-04, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Det finns tydligen SSK som har tagit sig vatten över huvudet. En Polis får nog 26-28.000 i början av tjänsten. Sedan är det otroligt svårt att höja lönen. Kanske till 32.000 inom tre-fem år. Där tar det stopp. Upp i graderna och ev piket, bomb eller insats då finns det möjlighet till 35-40.000. En sjuksköterska som springer omkring i träskor utan egentlig uppgift ska inte ha mer än 27.000. Basta.

Jaa...idag har jag sprungit runt i mina träskor!
Givit blodtransfusioner, hjälpt patienter med mediciner, tröstat en familj som sörjer sin döende mamma, övervakat patienter med hjärtinfarkt och försökt lugna mannen med alzheimers som vill upp och springa trots att benen inte bär.

Ingen egentlig uppgift? Idiot..
Citera
2021-10-04, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Du har all anledning att vara rädd som patient i framtiden. Förr fanns det ett kall och yrket innebar ofta att det var skötsamma människor. Idag? De som hade det allra svårast för teoretiska studier är de som blir sak idag, detta sedan sossarna med Vårdförbundet utökade programmet med nästan dubbelt så många platser. Detta för att hämma löneutveckling. Snart kommer lönerna stå helt stilla igen, faktum är att sak lönen tappat på industrin de sista åren. Utbildningen borde vara på komvux idag för eleverna är oerhört studiesvaga
För en gångs skull håller jag med dig.
I tillägg har arbetsgivaren krattat gången för detta, just genom att utnyttja syrrornas samhällsansvar. Inte konstigt att folk började på SAS, Ikea och andra arbetsplatser som ville ha personer med ruter i. Och det blev, som du skriver, legitimt att hämma löneutvecklingen.
Ni som tyckte att vi gnäller/gnällde en gång i tiden, ni får de sjuksköterskor ni är värda idag.
Citera
2021-10-04, 18:47
Medlem
Jag jobbar som bemanningssköterska och har en grundlön på 91.200kr. Då tillkommer ob och reseersättning.
Det är valfritt att jobba för lägre löner och vara anställd…
Citera
2021-10-04, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jellycat
Jag jobbar som bemanningssköterska och har en grundlön på 91.200kr. Då tillkommer ob och reseersättning.
Det är valfritt att jobba för lägre löner och vara anställd…
Och detta skriver du för att fler ska bli sjuksköterskor så att utbudet blir ännu större så att behovet av bemanning minskar. Jävla rikspucko. Dessutom ljuger du. SKR har sedan september maxpris i kommun och region i samtliga delar av landet satt en maxlön på ca 64k. Fy fan, vilka idioter sköterskor är, i andra yrkesgrupper så håller man tyst om bra löner medan sköterskor ljuger och lockar till fler så utbud och efterfrågan sätts i balans. Jävla superrikspucko du är. När jag inser att idioter som dig lyckas bli SSK vill jag som medborgare att maxlön sätts på 32k i regionen.

Du har väl jobbat 250 timmar din patetiska sköterska. Idiot som förstör marknaden. Jisses, skäms över dig
Senast redigerad av jonte400 2021-10-04 kl. 18:59.
Citera
2021-10-04, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appelblom78
Jaa...idag har jag sprungit runt i mina träskor!
Givit blodtransfusioner, hjälpt patienter med mediciner, tröstat en familj som sörjer sin döende mamma, övervakat patienter med hjärtinfarkt och försökt lugna mannen med alzheimers som vill upp och springa trots att benen inte bär.

Ingen egentlig uppgift? Idiot..
Kan vem som helst göra. Ditt eget fackförbund har med sossarna sett till att kommande studenter är det studiesvaga elever som går att få. Dom klarar arbetsuppgifterna. Inget svårt med andra ord. Tacka ditt fackförbund, ingen tar ssk på allvar, många nya kan ju inte ens svenska idag
Senast redigerad av jonte400 2021-10-04 kl. 19:12.
Citera
2021-10-04, 19:13
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Detta avser medianlönen. Vet ni inte vad medianlön är kan ni sluta läsa här och göra nåt annat i stället.
Jag tycker att 36400 är en riktigt bra medianlön för en ssk.
Vad tycker ni?

https://cornucopia.cornubot.se/2021/09/medianlonerna-okade-med-22-till-32-400.html?m=1

Om det är utan OB-timmar är det en bra lön.

Sedan måste väldigt många jobba på obekväm arbetstid (3 olika skiftpass) och det suger kuk, rätt ut sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in