2021-10-06, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Så det troliga är alltså ändå att de väjde för ett djur? Kanske i hög hastighet om de trodde de var förföljda?

Nu har ju inte Google tagit den bilden vid detta tillfälle direkt.
Citera
2021-10-06, 12:52
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Om du drar en linje på ett satellit eller flygfoto taget rakt uppifrån så är jag med. Det går inte att göra på ett foto tagit med teleobjektiv snett från sidan. Det är ju så alla får illusionen så att de t o m tror de ser en kurva på vägen.

Men det finns säkert någon här som kan plotta om sladdspåren i en googlemapsbild med hjälp av avstånden på räckesstolparna alternativt räkna om vinklarna utifrån uppskattad brännvidd på teleobjektivet. Men jag har inte sett en sådan plottning.
Jo, det går att göra på ett foto taget ur den vinkeln eftersom en vågrät linje ur den här vinkeln nästan är 90 grader i verkligheten mot en lodrät. Jag kanske är dålig på att förklara men jag vet att det ligger till på det här viset.
Citera
2021-10-06, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Jag får inte träden att stämma mellan bilderna. På bilden från imgbb: Vraket har en gammal avbrutet stam bakom sig och till höger i bilden ser jag tre börkar, varav en väl synling och två halvgömda bakom lövverket, nära intill varandra. Inget sådant syns på motsvarande Google Maps.

Men det ser väl ut att stämma med skylten?

Hur som helst så kan man använda googlebilden för att kolla avstånd mellan stolparna, kolla med trafikverket vad det ska vara för avstånd och försöka räkna baklänges mot teleobjektivbilderna
Citera
2021-10-06, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jo, det går att göra på ett foto taget ur den vinkeln eftersom en vågrät linje ur den här vinkeln nästan är 90 grader i verkligheten mot en lodrät. Jag kanske är dålig på att förklara men jag vet att det ligger till på det här viset.

Jag tror jag anar hur du tänker. Men jag får ändå inte ihop hur det kan stämma.

Men om du har tid och lust kan du väl försöka rita in skadan i räcket och spåren på en googlemapbild från platsen
Citera
2021-10-06, 12:55
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Här kör han, samma helg

https://youtu.be/FY_EgOyisGY
Det var just den filmen som väckte tanken hos mig.
Kan det ha spritt till i huvudet på Lars? "Ja! Jag gör en bilkrasch-instalation i verkligheten! Nu djävlar skall de få se hur ett riktigt konstverk ser ut!"
Citera
2021-10-06, 12:57
Medlem
Konspiration i samband med denna händelse??!!
JA! i så fall att vägverk/trafikverk för 22-23 år sen började sätta upp massvis med "vajerräcken" längs större svenska vägar. När man lika gärna kunde satt upp längsgående balk.

NÄR en bil ( även livvakts stridsvagnen här) touchar in i wirarna så skadas däck plus styrning plus bromssystem. Ofta bromsas fordonet upp och stannar kontrollerat. Men ibland så far det iväg, likt en redlös kråka.

Lars Vilks valde att åka i ett mediokert trafiksystem, DETTA var "konspirationen" som väntade på att ända hans liv!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Orkar inte se efter om ni tagit upp teorin i tråden, så jag ber om ursäkt om den redan avhandlats.
Om Lars nu ämnat göra en bilkrasch-instalation och haft för avsikt att överleva är det ju logiskt att välja en vägsträcka med mitträcke. Han kan ju ha räknat med att räcket skulle hålla bilen på rätt sida av vägen...
Är helt inne på din linje.

Kan tänka mig att de va dålig stämning i bilen med tanke på att kvinna som han träffar inte fick följa med och om han nu satt i framsätet skulle han lätt kunna greppa tag i ratten så att chauffören tappade kontrollen över bilen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det var just den filmen som väckte tanken hos mig.
Kan det ha spritt till i huvudet på Lars? "Ja! Jag gör en bilkrasch-instalation i verkligheten! Nu djävlar skall de få se hur ett riktigt konstverk ser ut!"

Han var ju en del av sina konstverk. Hans micdrop...
Citera
2021-10-06, 13:01
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Jag tror jag anar hur du tänker. Men jag får ändå inte ihop hur det kan stämma.

Men om du har tid och lust kan du väl försöka rita in skadan i räcket och spåren på en googlemapbild från platsen
Det gör jag gärna men jag vet inte hur man länkar bilder.
Citera
2021-10-06, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poltergeister
Nja ,som skrivet i tråden tidigare är det denna Rix det verkar handla om.
Båda Poliserna verkar vara enstöringar med få eller inga nära familjemedlemmar mer än möjligtvis flickvänner. Det tillhör nog dock vanligheterna för personskyddsanställda.

Från ystad. https://mrkoll.se/person/ingemar-andreas-rix-tegnrgatan-22-c-lgh-1002-ystad/bTAQmuerAdYQaulaTuerAcYfrDYuqcYfrkyqRaQbTAQmbTAQmu erArahA

Tragisk händelse oavsett men innan man får svar på varför Daniel inte finns i personregister så är det svårt att få en bild av vad som hänt. Hade han inte funnits någonstans hade man lätt kunnat avfärda han som en person med skyddad identitet. Nu dock så förekommer han i pressen men går inte att hitta i personregister ... inte verkar han heller ha några nära familjemedlemmar eller sociala konton förutom en (tom) linkedin.

Hade jag varit familj till någon av poliserna hade jag velat veta vad som faktiskt hände och ställt till med lite rabalder i pressen. Allt i denna historien är konstigt och hänger inte ihop.

Tack, du har förmodligen rätt i att det är den R*ix som du avser. Håller med om att allt är oerhört konstigt. Får hoppas på att utredningen rätar ut alla frågetecken, men det är förmodligen att hoppas för mycket.
Citera
2021-10-06, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nu får du lägga upp en bild där du markerar bromsspåren som inte finns.
Om de bromsat ned och gjort en kraftig sväng där de svarta spåren finns så förklara det inte alla gul markeringar polisen satt upp vilka troligen är från rester av bilen när de varit i något annat, prejande bil eller kör ned i mot räcket mm.
Är du blind? Ser du verkligen inte att det finns svaga bromsspår innan svängen. Det såg jag direkt första gången jag såg bilden. Du kan ju bara följa de svarta strecken för de måste du ju se och hur de blir svagare och gråare om du följer dem bakåt. Sedan är det mera fläckvis längre bak vilket troligen förklaras med ABS-bromsar. Polisen har även satt ut skyltar längs spåret.
Dessutom så kan fordonet inte ha haft hög fart då svängen inleds eftersom det inte går att göra en 90 graders sväng i typ 160.
Senast redigerad av climasol 2021-10-06 kl. 13:04. Anledning: fel
Citera
2021-10-06, 13:03
Medlem
SmartSkalles avatar
Däckspåren vid olycksplatsen är inte bromsspår utan spår från däcken när föraren trycker gasen i botten för att ramma lastbilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in