2021-10-06, 12:23
Medlem
Sunisgods avatar
Följt tråden med intresse och delvis ändrat uppfattning. Var först ganska säker på att "olyckan" var en medveten handling, ett s.k. självmordsattentat från förarens sida, men efter det som framkommit, att bilen inte gjorde en tvär gir utan snarare sladdade utom kontroll, så lutar jag att det var påverkan av utomstående. För låt oss vara klara om en sak att det krävs en del för att en bil skall köra av en nästan spikrak torr motorväg i fullt dagsljus. Tror att de blev prejade, i så fall borde det finnas vittnesuppgifter om detta. Har de släppt lastbilsförarens vittnesmål ännu, och om inte varför? Även en prejning kan iofs vara en olycka om de kommer ifatt någon som inte har uppmärksamhet bakåt och byter fil. Det kan ju också vara en s.k. freak accident, fick själv in en geting genom sidofönstret som stack mig på halsen en gång. Farten var måttlig och inga möten på vägen den gången som tur var.
Citera
2021-10-06, 12:25
Medlem
Moruroas avatar
Så här gick det till:
Vilks fick idén till det ultimata konstverket när han dagen innan olyckan besökte Crasch; https://www.expressen.se/tv/nyheter/sista-filmen-pa-lars-vilks-innan-olyckan-pa-e4/
När skyddsbilen med Vilks närmade sig Småland klagade Vilks på åksjuka och sa att han skulle kräkas om han inte fick sitta fram, vilket poliserna gick med på. Vid Markaryd kastar sig Vilks mot ratten och vrider den samtidigt som han ropar "Allahu Akbar".
Resterna av den havererade skyddsbilen kommer senare, enligt Vilks testamente, att monteras - i en rondell - som det ultimata konstverket.
(Teorin är lika god som någon annan i detta läge.)
Citera
2021-10-06, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
När man ser den vägen så verkar hela denna historien om en olycka mitt på dagen och i torrt väglag helt osannolik.

Någon kan få leta efter en liknande olycka mitt på dagen i torrt väglag på en rak motorväg. Lär få leta länge.
Citera
2021-10-06, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Det finns en A*ndreas R*ix i Malmö, född 1974. Enligt den pensionerade polisen som skriver i tråden
så bodde bägge livvakterna i Malmö.

Men de borde ha skyddad identitet - vilket DO verkade ha, så förmodligen är det ej den omkomne AR
som är sökbar.

Nja ,som skrivet i tråden tidigare är det denna Rix det verkar handla om.
Båda Poliserna verkar vara enstöringar med få eller inga nära familjemedlemmar mer än möjligtvis flickvänner. Det tillhör nog dock vanligheterna för personskyddsanställda.

Från ystad. https://mrkoll.se/person/ingemar-andreas-rix-tegnrgatan-22-c-lgh-1002-ystad/bTAQmuerAdYQaulaTuerAcYfrDYuqcYfrkyqRaQbTAQmbTAQmu erArahA

Tragisk händelse oavsett men innan man får svar på varför Daniel inte finns i personregister så är det svårt att få en bild av vad som hänt. Hade han inte funnits någonstans hade man lätt kunnat avfärda han som en person med skyddad identitet. Nu dock så förekommer han i pressen men går inte att hitta i personregister ... inte verkar han heller ha några nära familjemedlemmar eller sociala konton förutom en (tom) linkedin.

Hade jag varit familj till någon av poliserna hade jag velat veta vad som faktiskt hände och ställt till med lite rabalder i pressen. Allt i denna historien är konstigt och hänger inte ihop.
Citera
2021-10-06, 12:27
Medlem
MasterBaits avatar
Hur ser terrängen ut? Djur? Rådjur? Älg?

De kan iofs ha tyckt att de blev förföljda av nån bil och speedat på?

Stackars poliser.
Citera
2021-10-06, 12:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunisgod
Följt tråden med intresse och delvis ändrat uppfattning. Var först ganska säker på att "olyckan" var en medveten handling, ett s.k. självmordsattentat från förarens sida, men efter det som framkommit, att bilen inte gjorde en tvär gir utan snarare sladdade utom kontroll, så lutar jag att det var påverkan av utomstående. För låt oss vara klara om en sak att det krävs en del för att en bil skall köra av en nästan spikrak torr motorväg i fullt dagsljus. Tror att de blev prejade, i så fall borde det finnas vittnesuppgifter om detta. Har de släppt lastbilsförarens vittnesmål ännu, och om inte varför? Även en prejning kan iofs vara en olycka om de kommer ifatt någon som inte har uppmärksamhet bakåt och byter fil. Det kan ju också vara en s.k. freak accident, fick själv in en geting genom sidofönstret som stack mig på halsen en gång. Farten var måttlig och inga möten på vägen den gången som tur var.
Prejad är tänkbar förklaring till alla gula markeringar strax före olycksplatsen.
Men vad prejar man en 4,5 tons bil med?
Citera
2021-10-06, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunisgod

Dessutom att köra av vägen på det sättet utan att fångas upp av vajerräcket.

Du ska nog inte hoppas för mycket från lastbilschaffisen.
Tänk dig själv när du cruisar fram i godan ro i 100 mitt på dagen på en motorväg i högerfil utan andra bilar i närheten.
Plötsligt kommer något flygande emot dig i minst samma hastighet. Det är 200 km/h sammanräknat.
56 m/s.
Avståndet kanske är just 56m. Hur mycket hinner en överraskad människa observera på mindre än en sekund?
Han är inte ens att betrakta som ett vittne skulle jag säga. Om han nu ens minns något från själva smällen
Citera
2021-10-06, 12:32
Medlem
Inga vittnen förutom en som hört olyckan?
Helt magiskt isf att media inte lyckats med det de är till för.
Citera
2021-10-06, 12:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vad säger ni om detta?
Kan Lars själv ha orsakat bilkraschen som en "konstinstalation"?

Film

Jag har tänkt på många ggr när jag har kört på motorväg att det finns däckspår (i båda körfälten) som helt plötsligt börjar och ser att ut att leda rakt ut i buschen, ser ut som konstinstallationer, man undrar hur de lyckats med det.
Citera
2021-10-06, 12:34
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Hur ser terrängen ut? Djur? Rådjur? Älg?

De kan iofs ha tyckt att de blev förföljda av nån bil och speedat på?

Stackars poliser.
Finns ett påkört rådjur på bilderna från Google maps strax intill så det är nog en del vilda djur där.
Ligger i mitten av vägbanorna vid mitträcket

https://www.google.se/maps/@56.4555561,13.6215517,3a,78.3y,22.57h,86.7t/data=!3m6!1e1!3m4!1sdY4rw_tTMpCWNRQco7rN2A!2e0!7i1 6384!8i8192
Citera
2021-10-06, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Finns inga spår före första hålet man tagit upp i räcket och de går möjligen tvärs över vägen in i högra sidans räcke. De bortre där gubbarna går på filmen är sladdspår.

På de andra bilderna som visar hela området så ser du massa gula markeringar polisen satt upp och beror på att något hänt tidigare.
Troligen plast från bilen som spridits efter kontakt med räcken eller annat man kört på.

Nej det finns inga spår före första hålet men sedan finns tydliga spår från ungefär 100 meter innan svängen. Det måste helt enkelt vara så att bilen har bromsats för du kan inte göra den svängen i 160 km/h. Bilen vill fortsätta i färdriktningen och gör man för kraftig sväng får man antingen bredställ eller så välter bilen. Att svängradien är mycket liten ser du också om du jämför med mittmarkeringarna.
Citera
2021-10-06, 12:38
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Riktigt "spooky"
Orkar inte se efter om ni tagit upp teorin i tråden, så jag ber om ursäkt om den redan avhandlats.
Om Lars nu ämnat göra en bilkrasch-instalation och haft för avsikt att överleva är det ju logiskt att välja en vägsträcka med mitträcke. Han kan ju ha räknat med att räcket skulle hålla bilen på rätt sida av vägen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in