2021-10-06, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är självklart. Men det måste ju vara delar från fordonet som har lossnat och det är precis där det första hålet i räcket är. Sedan har bilen fortsatt en bit och därefter svängt kraftigt åt vänster.
Det måste inte vara delar från fordonet, det kan vara skräp som de väjt för, det kan vara däcksrester efter en däcksexplosion på denna bilen eller från en annan bil, eller så är det något annat. Det skulle kunna vara fotanglar också om man vill vara konspiratorisk, men jag tror inte på en konspiration här...
Citera
2021-10-06, 10:01
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsLarsen123
bilen kan ha slagit tråden i sidled och flugit in i lastbilens dieseltank.
Jag kan inte tyda däckmärkena på något annat sätt än att bilen träffat räcket nästan sidledes, med höger framvagn först.
Sedan är frågan hur den träffat lastbilen, men tydligen skall olycksplatsen ha varit täckt med brinnande diesel, så visst har lastbilens tankar skadats. Polisbilen gick på bensin.
Citera
2021-10-06, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Notera att sladdspåren visar på runt nästan vinkelrät attackvinkel mot mitträcket och att de går från långt till höger och tvärs över vänsterfilen till mitträcket innan bilen troligen voltade över detta när det tog stopp. Jag skulle gissa att den voltar med bakdelen riktad mot färdriktningen den hade innan sladden. Detta visar på att bilen roterar i markplanet och att den med stor sannolikhet redan haft sladd redan innan denna sladd som inte kan hävas inträffar.

Man ser dessutom i dessa spår att två hjul har ordentlig kontakt med markytan och att två har en lätt kontakt mot vägytan. Jag skulle vilja påstå att bilen varit på väg ut i diket till höger innan detta inträffar. En eventuell punktering kan dock knappast ha skett på höger sida (inte ens med punkteringsfria däck) då sladdspåren då borde ha innehållit skrapmärken från fälgen och varit mindre kraftiga. Så om det nu varit en punktering så bör den ha skett på vänster framdäck och dragit bilen mot vänster, varefter föraren drog den åt höger och var nära att åka i diket och när han då drog bilen åt vänster igen så snurrade den och välte över mitträcket. Detta borde vara lätt att verifiera med märken i asfalten innan olycksplatsen.

Min analys ovan antyder att Range Rovern sedan träffades av lastbilen i baken eller möjligtvis snett bakifrån i sidan (eller kanske rent av snett bakifrån över taket eller under bottenplattan). Döden lär ha varit ögonblicklig oavsett. Detta skulle också förklara varför bilen tog eld direkt, bränsletanken var i bakdelen av bilen där lastbilen körde in i den.

Naturligtvis kan jag ha fel i delar av analysen, men jag tror att detta är rätt nära sanningen.

Om det sedan var en punktering, att föraren kom ut i gruset på vänster sida (känns nästan troligare enligt min åsikt), eller något annat, det låter jag vara osagt. Det lär teknikerna på platsen rätt snabbt komma fram till.
En av de bästa analyserna hittills. Ska bli mycket intressant at se hur nära sanningen du är.
Citera
2021-10-06, 10:07
Medlem
Citat:
Ja det är självklart. Men det måste ju vara delar från fordonet som har lossnat och det är precis där det första hålet i räcket är. Sedan har bilen fortsatt en bit och därefter svängt kraftigt åt vänster.

Det måste inte vara delar från bilen, men det är viktigt för händelsen. Intressant om man får veta...
Citera
2021-10-06, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag kan inte tyda däckmärkena på något annat sätt än att bilen träffat räcket nästan sidledes, med höger framvagn först.
Sedan är frågan hur den träffat lastbilen, men tydligen skall olycksplatsen ha varit täckt med brinnande diesel, så visst har lastbilens tankar skadats. Polisbilen gick på bensin.

verkar bara den vinkel som bilen har tagit verkar mycket osannolik om den har gått 90-100kmt när den träffade trådarna. däckspåren indikerar också att bilen har varit i fältet till höger när det började gå fel. Min gissning är ett litet sprängämne på ena axeln.
Citera
2021-10-06, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
En av de bästa analyserna hittills. Ska bli mycket intressant at se hur nära sanningen du är.

Vill hålla med om detta spåret
Citera
2021-10-06, 10:12
Medlem
***s avatar
Citat:
Tydliga ABS-spår. Vad menar du med det? ABS har man för att hjulen inte skall låsa sig. Möjligen kan det bli svaga bromsspår som man just ser innan bilen svänger till vänster.
De svarta spåren tyder snarare på burn out.
Det stämmer också med vittnesuppgifter om att det sågs ett rökmoln innan det small.
Jag vet vad ABS är till för. Vet också rätt väl hur det fungerar. Just därför blir det sådana spår som du ser längst till höger när ABS:en pulsat. Det svarta spåret kan vara ett hjul som av någon anledning rör sig i sidled, då spelar det ingen roll om det bromsas eller gasas. Vet inte hur Range Roverns drivlina ser ut, men det borde i så fall vara fler än ett svart spår om det är en "burn out".
Citera
2021-10-06, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Notera också att man redan längst till vänster i bilden ser spår efter åtminstone tre av däcken och att bilen därmed redan där har haft sladd, det är dock inte förrän bilen går rakt över den vänstra filen som bilen har roterat helt. Man kan också se att sladdspåren till vänster i bild kommer från vänsterfilen så man kan misstänka att det redan skett en undanmanöver eller liknande i den vänstra filen innan denna sladd uppkommer. Denna kan ha berott på att föraren varit ut i vägkanten och sedan dragit lite för hårt i ratten, det kan ha berott på att föraren väjer för skräp på vägen eller något helt annat. Jag har inte sett något på några bilder som ger en riktig ledtråd till vad detta beror på. Det finns skräp på vägen tidigare, men det skräpet kan i så fall både vara från denna bilen, eller ha varit bidragande till olyckan, det säger inte mycket utan att man får se det i närbild.
Om du tittar noga på spåren, de syns faktiskt ganska tydligt, så gör de en mjuk sväng åt vänster. Det set inte ut som att bilen har slagit i räcket på höger sida.
Det finns troligen ingen anledning för föraren att väja för något där. Viltstängsel finns ju och ingen har sett varken människor eller djur på platsen.
Citera
2021-10-06, 10:17
Medlem
https://www.smalanningen.se/logga-in/sa-sager-experterna-om-olyckan-i-markaryd-som-tog-lars-vilks-och-tva-polisers-liv

Någon som kan läsa denna och kan lägga upp?
Citera
2021-10-06, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ***
Jag vet vad ABS är till för. Vet också rätt väl hur det fungerar. Just därför blir det sådana spår som du ser längst till höger när ABS:en pulsat. Det svarta spåret kan vara ett hjul som av någon anledning rör sig i sidled, då spelar det ingen roll om det bromsas eller gasas. Vet inte hur Range Roverns drivlina ser ut, men det borde i så fall vara fler än ett svart spår om det är en "burn out".

Någon som vet vilka hjul som driver på denna bilen? Kan aldrig tänka mig att den körs diffat hela tiden, så funkar det inte. Någon här som har erfarenhet av RR?
Citera
2021-10-06, 10:22
Medlem
Cyrons avatar
Spåren där polisbilen korsade mittremsan ser ut att vara en kraftig vänstersväng.
Det två ljusare spåren närmast fotografen är framhjulen och de två kraftigare är bakhjulen som fått sladd.
En fullständigt obegriplig manöver (om syftet inte var att ta sig över till andra sidan och kollidera med lastbilen).
Citera
2021-10-06, 10:24
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Någon som vet vilka hjul som driver på denna bilen? Kan aldrig tänka mig att den körs diffat hela tiden, så funkar det inte. Någon här som har erfarenhet av RR?
Är det inte diffat hela tiden kan den inte svänga Har för mig att Range Rover numera har drivlina från GKN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in