2021-10-06, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Svenska vajerräcken är designade att hålla upp till 13-15 ton beroende på anfallsvinkel.

Såg i artikel på SvD att på den aktuella platsen var vajern konstruerad för fordon på max 1,5 ton, fart 110 km/h och vinkel 20 grader.
Citera
2021-10-06, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Eller kommit 160 km/h, fått sladd i kurvan, åkt in i och sedan över mittbarriären?

För det är rätt svårt att ”börna” upp till 160 på den korta sträckan.
Den bilen hade voltat med en sån tvärsladd i den hastigheten.
Citera
2021-10-06, 08:44
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Eller kommit 160 km/h, fått sladd i kurvan, åkt in i och sedan över mittbarriären?

För det är rätt svårt att ”börna” upp till 160 på den korta sträckan.

Nä! Sett många trafikolyckor med bl.a över + 30 år som yrkeschaufför (tradare), denna olyckan med dom däcksspåren talar för att ngt slått slint i huvudet på chauffören och inget annat.
Citera
2021-10-06, 08:46
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Ser ut som att chaffisen stannat intill vägkanten och inväntat att en lastbil ska komma mötandes för att därefter "börna" loss med gasen i botten i syfte att frontalkrocka med den vilket ju lyckades.

Ngn annan förklaring ser jag inte.
Det är tydliga sladdspår på vägen. Spåren är betydligt mer utdragna än vad det ser ut som på bilden, vinkeln är närmare 45 än 90. Vittnen har sett bilen när den körde väldigt snabbt och i farten hände något.
Citera
2021-10-06, 08:46
Medlem
Citat:
Nä! Sett många trafikolyckor med bl.a över + 30 år som yrkeschaufför (tradare), denna olyckan med dom däcksspåren talar för att ngt slått slint i huvudet på chauffören och inget annat.

Eller att passageraren sliter tag i ratten, förarens reaktion är nog då att tvärnita.
För vill man som förare göra maximal skada, då gasar man väll snarare än bromsar?
Citera
2021-10-06, 08:49
Medlem
Hittills verkar alla olycksorsaker vara utredda även om man av någon anledning inte vill säga hur fort bilen gick. Där fanns även en följebil, dvs ytterligare en bil med personal vars uppgift var att skydda Vilks och där finns teknisk utrustning, där finns vittnen etc.

Mycket underligt att de väljer undvika svara på hur fort det gick egentligen.

Jag tror där ligger orsaken till olyckan. Man körde helt enkelt i vansinnigt hög fart och det räcker med några sekunders ouppmärksamhet (kanske prata eller kolla i mobilen) så kommer kurvan och även om den inte är skarp, så är det ändock en kurva och inte en raksträcka.

Jag tror det gick så fort att de hann inte reagera något speciellt utan varenda manöver de eventuellt hann med bara förvärrade situationen.

De hade dock lite otur att frontalkrocka med en lastbil vilket alltid blir en jävla smäll i så höga farter. Annars hade de nog klarat sig.

Edit: Jag tror dock att slutliga förklaringen blir att däcket exploderade, men där finns detaljer kvar som inte får sitt svar förrän man erkänner att farten föraren höll var vansinnigt hög.

Angående att ett däck skulle exploderat så kommer man diskutera det jättelänge och nu har vi tillräckligt med underlag för en lång rad konspirationsteorier trots att jag själv då landar i att föraren helt enkelt var ouppmärksam med prat eller mobil.
Senast redigerad av idontknowmyself 2021-10-06 kl. 08:52.
Citera
2021-10-06, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Vad vill du ha för sorts belägg då, att någon går ut med ett erkännande i direktsändning?

Nja, hade väl räckt med någon form av objektiv fakta som pekar på att detta är ett troligt scenario.
Citera
2021-10-06, 08:52
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det är tydliga sladdspår på vägen. Spåren är betydligt mer utdragna än vad det ser ut som på bilden, vinkeln är närmare 45 än 90. Vittnen har sett bilen när den körde väldigt snabbt och i farten hände något.

Det är också självmord/mord att köra för snabbt! Ngt fel i huvudet på chaffisen är det hursom..
Citera
2021-10-06, 08:54
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Det är också självmord/mord att köra för snabbt! Ngt fel i huvudet på chaffisen är det hursom..
Det är inte säkert. Frågan är varför bilen fick sladd.
Citera
2021-10-06, 08:56
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Den bilen hade voltat med en sån tvärsladd i den hastigheten.
Sladdvinkeln är ca 50-60 grader.
Citera
2021-10-06, 08:58
Medlem
Sunimods avatar
De gula markeringarna som syns på bilderna. Så verkar det som bilen varit nere i vänstra kanten först och sedan gått över mot högra sidan mot det räcket och sedan fått sladd där de svarta spåren är och där gått igenom/över räcket mot lastbilen.
Citera
2021-10-06, 09:05
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det är inte säkert. Frågan är varför bilen fick sladd.

Nu har inte jag vart på plats och sett spåren men av bilden att döma och med hänsyn tagen till att bilden ljuger vilket inte är ovanligt skulle jag tippa på att bilen kört minst 200 km/h för att uppnå dessa "sladdspår".

Så nä, tror detta är burnoutspår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in