2021-10-06, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Kanske i standardutförande, men detta pansarfordon väger 4500 kg, vilket är ett ton över gränsen för B!

Om man tog sitt B-kort före ett visst datum 1997 så får man köra alla personbilar oavsett vikt
Citera
2021-10-06, 05:21
Medlem
Darentekappes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Vilks invigde en installation om en bilolycka strax innan olyckan.

Tillfällighet?
Berätta gärna mer om det.
Citera
2021-10-06, 05:40
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gumumea
Om man tog sitt B-kort före ett visst datum 1997 så får man köra alla personbilar oavsett vikt
Krävs C för detta fordon - dock får en polis framföra vilket fordon som helst under ansvar. Men C för oss andra är det som gäller. Över 3 500 kg så är det per automatik C.
Senast redigerad av DrLECTER 2021-10-06 kl. 05:50.
Citera
2021-10-06, 05:48
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Men snälla. Denna bil har absolut inget med en tung lastbil att göra. Det är en modern bil med en kompressormatad V8 på 400 hk och ett avstämt chassi som gör den lika vass på gata som en modern GTI bil. Den är inte heller "bepansrad". Det är en modern förstärkning av kaross av diverse kolfiber och glas samt sprängskydd under. Till det får man lägga punkteringsfria däck och specialfälgar Bilen är/ var reggad som personbil och polisbil och kräver absolut inget C-kort då blir den per automatik fartbegränsad enligt nuvarande regler. Den har en tjänstevikt på 4065kg och en tomvikt på 3865 kg med en dispens på 365 kg på 3500 kg regeln.

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatFordon/Fordonsuppgifter
https://biluppgifter.se/fordon/PBS247
Jag vet det Du säger men för att Du och jag ska få framföra ett sådant fordon behövs ett *BC*** köra.
Det var kanske fel av mig att skriva tung lastbil men körkortsbenämningen är densamma.
Poliserna genomgår en speciell utbildning som sk framföra dessa fordon. Men i yrket som polis får en polis i tjänst lov att köra vilket fordon som helt om han/hon bedömmer att hon kan. Ex. kan vara en buss som är körbar efter en trafikolycka där chauffören åkt i väg i ambulans. Då får vilken polis som helst lov att köra denna buss från olycksplatsen till ex en uppställningsplats där den ska gås igenom av tekniker. Det är väldigt många i denna tråd som kan väldigt lite om hur förfarandet går till och även var en enskild polis befogenhet ligger.
Citera
2021-10-06, 05:55
Medlem
DrLECTERs avatar
[quote=DrLECTER|77496549]Jag vet det Du säger men för att Du och jag ska få framföra ett sådant fordon behövs ett *BC*** köra.
Det var kanske fel av mig att skriva tung lastbil men körkortsbenämningen är densamma.
Poliserna genomgår en speciell utbildning som sk framföra dessa fordon. Men i yrket som polis får en polis i tjänst lov att köra vilket fordon som helt om han/hon bedömmer att hon kan. Ex. kan vara en buss som är körbar efter en trafikolycka där chauffören åkt i väg i ambulans. Då får vilken polis som helst lov att köra denna buss från olycksplatsen till ex en uppställningsplats där den ska gås igenom av tekniker. Det är väldigt många i denna tråd som kan väldigt lite om hur förfarandet går till och även var en enskild polis befogenhet ligger. Vill Du framföra detta fordon som privatperson krävs ett C i körkortet. Detta har inget att göra med om fordonet är registrerat som PB eller LB. Där ligger begränsingen i antal passagerare. Upptill 8 personer kan man köra med ett C kort när fordonet är registrerat som en LB. Över 8 personer krävs D dvs körkort för Buss.
Citera
2021-10-06, 05:57
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Att han skulle ha kört bilen själv kan vi nog utesluta. Däremot är det väl inte otänkbart att polismännen hade s.k. kvalificerade skyddsidentiteter. Men har för dålig koll på det praktiska för att uttala mig konkret.

Kvalificerad skyddsidentitet är då en falsk identitet som poliser i vissa situationer (ex infiltration) har möjlighet att utnyttja.
Det hade ingen av dessa två poliser.
Citera
2021-10-06, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darentekappe
Berätta gärna mer om det.

Det var någon slags konstinstallation . Där Vilks sitter i en slags hytt o håller i en ratt . Hytten åker på en räls och vänds typ upp och ner och det ska tydligen simulera en trafikolycka.
Citera
2021-10-06, 06:00
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Vad menar du?
Jag svarade bara på en fråga där någon undrade om polisernas namn var svenska, eller om de kunde vara utländska. Har du problem med det?
Nej men jag förstår inte vad det har med saken att göra.
Citera
2021-10-06, 06:01
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gumumea
Dessa regler gäller ej för en polis i tjänst.
Citera
2021-10-06, 06:02
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Absolut inte. Följebil måste alltid ligga så nära att den kan gå in och skydda/täcka vipfordon.
Det handlar om sekunder....
Du uttalar Dig om saker som Du inte vet något om. Har Du läst någon gång läst SPT?
Citera
2021-10-06, 06:08
Medlem
regafras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Krävs C för detta fordon - dock får en polis framföra vilket fordon som helst under ansvar. Men C för oss andra är det som gäller. Över 3 500 kg så är det per automatik C.

C1 upp till 7500kg
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-korkort/tung-lastbil/c1-medeltung-lastbil/
Citera
2021-10-06, 06:12
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yankee10
Är klar med att dom har kontakt på olika sätt. Men en följebil ska väll vara till snabb undsättning då skyddsbilen skulle exempelvis bli beskjuten eller prejad? Annars så är ju följebilen helt verkningslös. Sen så skulle man se det som en större risk till attentat om en bil blir beskjuten alternativt prejad eller om en anna bil höjer hastigheten ibland.
Helt rätt. Men just i denna situationen var följebilen längre i från. Varför den är så emellanåt är just för att då täcker den in ett område bakåt och kan tidigare förvarna skyddsbilen om ett hot upptäcks.
Alla här i tråden borde fått åka med på en sådan tur. Det är väldigt långt i från en normal körning som utföres. Variantion av hastighet där båda fordonen håller samma och kordinerar detta ver telefon eller radio. På så sätt när en hastighetsförändring sker upptäcks lättare de fordon som lägger sig i samma mönster Upptäcks då ett sådant fordon behandlas detta som ett hot och vidare åtgärder vidtas.
Följebilen såg inte olyckan men var framme på platsen strax efter. Leta efter bilder i pressen så syns den där. En likadan Range Rover som den som förolyckades.
Sedan måste jag säga att fantasin flödar verkligen i denna tråden. Visst ska attentatsbiten undersökas noggrant men att polisen försöker mörka något av denna olycka - tror man uppriktigt på det har man läst lite väl många kriminalromaner eller har en mycket dålig erfarenhet av den svenska polisen. I förlängingen är det ofta personen själv som orsakat denna erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in