2021-10-05, 22:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Det är bara en gimmick att dom kallas det, ungefär som att varenda ficklampa är gjord av "flygplansaluminim" och att varje ryggsäck med lite extra remmar på är "Military" eller "Tactical"

Jag kollade mina buntband här hemma, ungefär hälften av dom har låstunga av metall, mestadels dom små för att det är nog svårt att gjuta en låstunga i plast så litet.

Finns vissa standarder som handfängsel i "buntband" måste uppfylla innan polismyndigheter köper in dylika. Vanliga du köper på Clas Ohlsson för hemmabruk är inte sådana, det kan jag garantera.

Klart att polismyndigheter inte köper på Amazon, men ville visa exempel på det.
250LBS (som några polisiära buntband på Amazon påstods klara) motsvarar slarvigt räknat rejält över 100kg kraft för att bryta upp med armkraft. Sedan skär de in i handlederna också, om man ändå mot alla odds är "Hulk Hogan" som kanske har den kraften. Så buntbanden används oftare och oftare, jämfört med vanliga klassiska handfängsel.

Låstungor i plast har för övrigt "alla civila" buntband. Och även "pyttesmå"!
Ha flera hemma här, då buntband är bra att ha!
(Cable management).
Citera
2021-10-05, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Låstungor i plast har för övrigt "alla civila" buntband. Och även "pyttesmå"!
Ha flera hemma här, då buntband är bra att ha!
(Cable management).

Nej, mina ytterst civila buntband har låstungor i metall i flera olika storlekar/färger.

Det är förvisso dom som känns mjukast och av högst kvalitet generellt, dom är förmodligen köpta på elfirma, dom som man köper på biltema går ju av när man drar åt dom med fingerkraft eller böjer dom kraftigt
Citera
2021-10-06, 00:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Nej, mina ytterst civila buntband har låstungor i metall i flera olika storlekar/färger.

Det är förvisso dom som känns mjukast och av högst kvalitet generellt, dom är förmodligen köpta på elfirma, dom som man köper på biltema går ju av när man drar åt dom med fingerkraft eller böjer dom kraftigt

Ja, det finns civila buntband med metall, men dessa är absolut inte samma som "Law Enforcement" använder. Har inte heller samma användningsområde.

Buntbanden som ordningsmakten använder kan du inte lirka upp som du kan med gamla vanliga handfängsel.
Citera
2021-10-06, 00:48
Medlem
Det är samma standardnyckel på alla riktiga handfängsel. Jag har flera nycklar hemma. Vill man vara en riktig James Bond kan man köpa ett bälte med dold sedelficka och förvara en sådan nyckel där.

Jag vill tipsa om en viktig sak om någon inte kan låsa upp sina handfängsel: Det är att trycka in den lilla pluppen (säkringen) på sidan med en penna eller motsvarande så att fängslet inte råkar dras åt ännu mer vilket kommer orsaka skador.

Om någon behöver bli fri från sina fängsel så kan ni skicka ett pm till mig så hjälper jag er loss om jag är i närheten så länge ni inte är efterlysta.
Senast redigerad av fakeentity 2021-10-06 kl. 00:52.
Citera
2021-10-07, 21:27
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousCobra
Med ett pappers-clip, ett gem, en liten spik eller helt sonika en fängselnyckel. I stort sett hela världen kör samma lås.

Ja, det är svårt att öppna bojor på ryggen men har man kunnat öva bara några gånger så går det på högst några minuter. Har man bojorna framför kroppen är det verkligen inte svårt.

Som kriminell är det inte osannolikt att man känner till hur ett par bojor skall öppnas

Kände en somalier som kunde få över armarna på framsidan av kroppen om de var bakbundna, nu var han väldigt tanig och dessutom överrörlig. Fler av hans syskon hade samma förmåga och det ansågs alltid lika häpnadsväckande när de visade sina talanger
Citera
2021-10-07, 22:03
Medlem
448s avatar
Finns krimminella som har satt fast handbojsnyckel topp längs ut på skosnöret.

Bara gå ned på huk o simsalabim
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in