2021-10-05, 21:35
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Bör rymdödlor och Bigfoot uteslutas? Bara som en koll på var du står!
Är det bara inte lite märkligt att en konstnär som uttryckte sig enligt devisen att man ska få uttrycka sin åsikt hamnade i en bepansrad bil? Rymdödlorna är förmodligen mer ditt problem.
Citera
Medlem
snyltgasts avatar
Kan inte tänka på den här ”olyckan” utan att tänka på mordet på Michael Ljunggren (MC-mordet) som skedde 1995 på E4:an några mil från den nu aktuella platsen.

”Den 33-årige Michael Ljunggren var på väg hem från ett besök hos den finländska MC-klubben Undertakers MC i Helsingfors. Han hade den 17 juli 1995 tagit färjan från Helsingfors till Stockholm och satt på sin Harley Davidson på väg mot Helsingborg. Efter att passerat Markaryd sköts 33-åringen brutalt ihjäl med ett flertal skott i ryggen. Ljunggren sågs köra ut i vägrenen och sedan omkull, och när en bakomvarande bil larmade ambulans trodde man först att det rörde sig om en trafikolycka.”

https://www.expressen.se/kvallsposten/mordet-som-startade-det-blodiga-mc-kriget/

Tydligen låg skytten gömd i skogen bredvid E4:an. Kan det vara något liknande? Antingen beskjutning från sidan av vägen som gör att bilen får sladd eller från en bil framför.

Om man vill dra det ett steg längre så kan inte ett raketgevär uteslutas, träff i fronten får bilen ur balans.

Hata slumpen och det har hänt förr ungefär på samma sträcka, dock mot en MC.
Senast redigerad av snyltgast 2021-10-05 kl. 21:37. Anledning: Stavfel
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigfOring
En armerad, skottsäker och bombsäker Range Rover Sentinel. Årsmodel 2016. 340 hk.

Hur vet du det? Menar inte att du har fel utan bara hur och om det är bekräftat på något sätt?
Citera
2021-10-05, 21:38
Medlem
Min teori är att Vilks slet tag i ratten och frontade bilen mot lastbilen.

Med andra ord självmord. När bilar frontar lastbilar är det mest troligt självmord. Lastbilschaffisar pratar ibland om detta och jag har själv mött en sådan som pratade om sina erfarenheter. Han hade varit med om det själv. Sättet han beskrev det var fruktansvärt svårt att lyssna på.

Officiellt beskrivs de allt som oftast som rena olyckor. Men detta är den verklighet som lastbilschaffisar och lokförare lever med. Det är klart att det finns en sannolikhet att det är en olycka eller ett mord .. om det är ett självmord är det även ett mord de andra i bilen naturligtvis .. men ett planerat mord av en islamist på utsidan har jag svårt att tro på.

Vi få väl se vad utredningen kommer fram till.
Citera
2021-10-05, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krazzan
Intresssant...vad finns det för källa på detta?
Googlade på namnet på den ene, David O*elius *m
och såg att det var någon med samma efternamn som var frimurare...
Kan det vara något att kolla upp tro?

Jag har försökt hitta dessa personer. David Omelius verkar ha jobbat i Rosengård för 10 år sedan. Efter det finns ingenting. Han finns inte heller på Ratsit. Kan kanske ha haft skyddad identitet. Att han skulle ha tagits bort så fort på grund av dödsfall verkar inte troligt.
Den andre, Andreas Rix, kan ha bott i Ystad. Men jag hittar ingenting mer på honom heller. De verkar inte alls finnas på sociala medier. Men det kanske är så med den här typen av personer att de lever helt i det fördolda på grund av arbetet.
Citera
2021-10-05, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception

Med andra ord självmord. När bilar frontar lastbilar är det mest troligt självmord. Lastbilschaffisar pratar ibland om detta och jag har själv mött en sådan som pratade om sina erfarenheter. Han hade varit med om det själv. Sättet han beskrev det var fruktansvärt svårt att lyssna på.

Officiellt beskrivs de allt som oftast som rena olyckor. Men detta är den verklighet som lastbilschaffisar och lokförare lever med. Det är klart att det finns en sannolikhet att det är en olycka eller ett mord .. om det är ett självmord är det även ett mord de andra i bilen naturligtvis .. men ett planerat mord av en islamist på utsidan har jag svårt att tro på.

Så dumt, lycka till att styra bilen när någon håller emot ratten och sitter i förarsätet.
Har du provat? Det finns bromsar också.

Antar du trollar.
Citera
2021-10-05, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Absolut inte. Följebil måste alltid ligga så nära att den kan gå in och skydda/täcka vipfordon.
Det handlar om sekunder....

Det här stämmer. Styrks av t.ex. Close Protection Training Manual
https://fliphtml5.com/abwlt/wqqc/basic/101-150

Enligt träningsmanualen skall Backup-bilen ska alltid positionera sig mellan andra fordon och skyddspersonens (the principal) fordon.

Annars kan t.ex. en motorcykel köra upp bredvid skyddspersonens fordon och sätta på en IED på utsidan av fordonet. En så kallad "sticky bomb"
Citera
2021-10-05, 21:44
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdstyrelsen
Varför finns inte självmord med som alternativ i rubriken?
Den sista installationen. Absolut. Jag köper den teorin. Inte helt sannolik, men vem vet?
Citera
2021-10-05, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception

Men snälla. Tror du på allvar att en skyddsperson i ett fordon som används av polisens livvakter sitter så placerad att han ens har möjlighet att komma åt ratten?
Citera
2021-10-05, 21:46
Medlem
Det mest obehagliga är väl ändå att han dagen innan testade ett konstverk som simulerade en bilkrasch.. usch riktigt obehagligt..
Citera
2021-10-05, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missy123
Det mest obehagliga är väl ändå att han dagen innan testade ett konstverk som simulerade en bilkrasch.. usch riktigt obehagligt..

Berätta mer om detta, låter intressant.
Citera
2021-10-05, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Berätta mer om detta, låter intressant.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/sista-filmen-pa-lars-vilks-innan-olyckan-pa-e4/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in